مدیریت بازار خودرو به این ۴ عامل بستگی دارد/ سهام خودرو بخریم یا نه؟

تورم بر روی تولیدکنندگان خودرو فشار مضاعف ایجاد کرده است.

به گزارش صدای بورس، وزارت صمت دیروز مخالفت خود را برای ورود خودرو در بورس کالای ایران عنوان کرد. دیروز طرح ۱۹ ماده‌ای ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد. در این طرح امکان واردات خودرو هیبریدی وجود دارد این طرح شرایط ورود کالا را تسهیل می‌کند.

خبر ورود دو خط تولید خودرو برای دو خودروسازی بزرگ ایران ( ایران خودرو و سایپا) از جمله مهمترین اخباری بود که در هفته گذشته بر سهام خودرویی ها در بازار سرمایه تاثیر مثبت گذاشت.

امیر قاسمی، کارشناس بازار سرمایه، در ارتباط با سهام گروه خودرو در بورس به خبرنگار صدای بورس گفت: خودروسازها با مشکلات بنیادی‌تری مواجه هستند، سودهای عملیاتی شرکت‌های خودروسازی ناچیز است. 

همچنین آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صعنت، معدن و تجارت ایران در همین راستا به صدای بورس گفت:  کمبود خودرو، تقاضای بالا در بازار، تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، افزایش قیمت ارز و تورم، چهار عاملی است که خودرو با آن دست به گریبان است که برای ساماندهی قیمت  خودرو باید ابتدا این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
سهام خود را نفروشید
آغاز بازارگردانی شرکت های پتروشیمی
اعتماد به بازار سرمایه برمی گردد

خالقی افزود: از ورود خودرو در بورس کالا برای ساماندهی قیمت خودرو سخن گفته می‌شود، حال باید در نظر داشت که کمبود خودرو و تقاضای بالای این کالا اولین معضل بازار خودرو ایران است. چگونگی عرضه و نحوه رقابت و قیمت گذاری از جمله موضوعاتی است که باید در نظر گرفته شود.

کارشناس قیمت خودرو در ارتباط با پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال افزود: تورم بر روی تولید کنندگان خودرو فشار مضاعف ایجاد کرده است و در نهایت قیمت خودرو را تا پایان سال افزایشی خواهد کرد مگر آنکه قیمت دلار کاهش پیدا کند که موازی با آن تمام اقتصاد  از جمله خودرو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

عضو هیات مدیره خانه صعنت، معدن و تجارت ایران در ادامه بیان کرد: در تمام دنیا خودرو بر اساس معیارهای متقاضیان خرید خودرو ساخته می‌شود که کمترین آن رنگ خودرو است. در قیمت گذاری دستوری و مدل عرضه خودرو در ایران سلیقه متقاضی خرید خودرو در نظر گرفته نمی‌شود. این گونه که شاهد هستیم چند خودروساز محدود در نهایت ۲۵ مدل خودرو در چند رنگ محدود را عرضه می کنند و متقاضی خرید خودرو نیز مجبور است از این میان انتخاب کند.

وی در ارتباط با طرح مجلس برای ساماندهی قیمت خودرو  افزود: در حال حاضر لاتاری خودرو در ایران وجود دارد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار آزاد گاهی تا بیش از یک صد میلیون تومان می‌رسد. برای ساماندهی قیمت خودرو باید موانع از جمله کمبود خودرو، تقاضای بالا در بازار، تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، افزایش قیمت ارز و تورم برداشته شود و راهکارهای درست نیز ارائه شود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 421474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =