توقف سهام عدالت از شایعه تا واقعیت

سخنگوی سهام عدالت گفت:‌هیچ اطلاعیه ای مبنی بر توقف نماد سهام عدالت منتشر نشده است.

به گزارش صدای بورس، سهام عدالت در دو بخش روش مستقیم و روش غیر مستقیم برای آزاد سازی سهام عدالت تقسیم می‌شود.  روش غیر مستقیم برای آزاد سازی سهام عدالت مالکیت و مدیریت این سهام به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار می شود و در روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت و سهامداری، مالکیت و مدیریت سهام عدالت بدون هیچ گونه واسطه به خود فرد سهام دار منتقل می شود.

سهامداران روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت از ابتدا برای فروش سهام خود با مشکل روبرو بودند. امروز خبری منتشر شد مبنی بر این که فروش سهام عدالت تا زمان تعیین تکلیف توسط وزیر اقتصاد متوقف شده است. در ادامه این خبر آمده است، دیروز نیز ناظر اجازه معامله این دارایی را نداد و فعالان بازار سرمایه به نحوه فروش سهام عدالت و خروج پول از این طریق معترض هستند.

 از اول هم سهم های روش مستقیمی های سبد سهام عدالت در بورس تجمیعی عرضه  و این اواخر هم به صورت بلوکی و خارج  از تابلو عرضه می‌شد.

البته با توجه به شرایط بازار و درخواست های تعدادی از مردم برای پس گرفتن سفارشهای فروش،بعید نیست وزیر برای حفظ حقوق مردم و دادن فرصت به سهامداران عدالت برای انجام امور لغو سفارش فروش دستور توقف موقت فرآیند فروش رو صادر کنند. 

بسیاری از فعالان بازار سرمایه از چنین خبری اظهار بی اطلاعی کردند و برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز با فرض درست بودن خبر توقف فروش سهام عدالت این اقدام وزیر اقتصاد در حمایت از آن دسته از سهامدارانی است که دستور فروش 30 درصد و یا 60 درصد سهام عدالت خود را در زمان مثبت بودن بازار سرمایه گذاشته بودند. با توجه به ریزشی بودن سهام عدالت و منفی بودن بازار از فروش سهام عدالت خود منصرف شده اند و راهکاری برای لغو فروش وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:
ارزش روز سبد سهام عدالت ( ۲۵ آبان)
عرضه سهام عدالت متوقف شد

اکبر حیدری، سخنگوی سهام عدالت  از دستور وزیر اقتصاد برای توقف سهام عدالت اظهار بی اطلاعی کرد و  بعد از بررسی موضوع در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: هیچ اطلاعیه ای مبنی بر توقف سهام عدالت منتشر نشده است. هنوز اطلاعیه رسمی در این باره لا اقل برای کل سهم های پرتفو صادر نشده.طبق اطلاعیه ها هم  امروز  معامله معامله قابل انجام بوده است.

حیدری افزود: سهام عدالت دو بخش است بخشی که مربوط به معامله روش غیر مستقیم سهام عدالت است و بخشی از سهام عدالت نیز به مربوط به سهامدارانی است که سهام عدالت خود را آزادسازی کرده اند و مسئول مستقیم آن شرکت سپرده گذاری است.در  سهام عدالت به روش مستقیم معاملات  تجمیع و بلوکی انجام می‌شود.

وی در ارتباط با تاثیر معاملات سهام عدالت بر شاخص کل تصریح کرد: سهام عدالت خارج از زمان اصلی بازار معامله می‌شود بنابراین کاهشی و افزایشی بودن آن تاثیری بر شاخص کل ندارد و فرضیه  توقف معاملات سهام عدالت برای جلوگیری از شاخص ها درست نیست ضمن اینکه ناظر بازار هیچ اطلاعیه ای در ارتباط با سهام عدالت منتشر نکرده است و به نظر می‌رسد  بهترین مرجع برای بررسی صحت دقیق توقف خرید و فروش سهام عدالت، متصدیان روش مستقیم سهام عدالت هستند. 

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 421401

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =