پیشتازی بورس‌های آسیا در ماه سپتامبر

فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در تازه‌ترین گزارش خود، عملکرد بازارهای سهام جهان در ماه سپتامبر را منتشر کرد. این گزارش که عملکرد بورس‌های جهان در چهار بخش ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، ارزش معاملات و میزان شاخص را نشان می‌دهد، شامل فعالیت‌های بازارهای سهام در سه منطقه آمریکا (کانادا، ایالات متحده، آمریکای جنوبی)، آسیا-اقیانوسیه و اروپا-خاورمیانه-آفریقا (EMEA) است.

به گزارش صدای بورس، با همه‌گیری بیماری کرونا در جهان، بورس‌ها نیز همگام با فعالیت‌های اقتصادی با افت در همه حوزه‌ها مواجه شدند. این روند در برخی بازارها به تدریج تعدیل شد و به رشد مثبت انجامید اما برخی بازارها (به دلایل متفاوت) نتوانستند پیامدهای منفی بیماری کرونا را مدیریت کنند و از روند رشد جا ماندند. (متن کامل آن به دست گروه آمار فدراسیون بورس‌های جهان تهیه شده و در نشریه Focus شماره اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شده است).

ارزش بازار
بر پایه گزارش WFE، ارزش بازار داخلی بورس‌های جهان در سپتامبر ۲۰۲۰ نسبت به ماه پیش از آن (آگوست) با کاهش روبه‌رو شد اما هر سه منطقه مورد بررسی در مقایسه با سپتامبر ۲۰۱۹ در مجموع شاهد رشد ارزش بازار بودند. منطقه آسیا-اقیانوسیه با ۱۶.۶ درصد، بالاترین رشد نسبت به سال قبل را رقم زد. پس از آن، منطقه اروپا-خاورمیانه-آفریقا با ۱۶ درصد و منطقه آمریکا با ۱.۸ درصد رشد روبه‌رو شدند. در ماه سپتامبر، منطقه آسیا-اقیانوسیه در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ نیز شاهد رشد قابل توجهی بود. دو منطقه دیگر از این رشد بازماندند.
جدول زیر نشان‌دهنده تغییر ارزش بازار در سه منطقه مورد بررسی است.


ارزش بازار بورس‌ها (میلیارد دلار آمریکا)

ژانویه ۲۰۲۰

آگوست ۲۰۲۰

سپتامبر ۲۰۲۰

رشد (نسبت به سپتامبر ۲۰۱۹)

منطقه آمریکا

۴۱۶۹۰

۴۱۰۳۲

۳۹۶۸۱

۱.۸ درصد

آسیا-اقیانوسیه

۳۰۴۵۵

۳۳۷۱۱

۳۲۶۶۸

۱۶.۶ درصد

اروپا-خاورمیانه-آفریقا

۲۱۵۰۸

۲۱۷۰۵

۲۱۱۷۹

۱۶ درصد

شرکت‌های پذیرفته‌شده

در سال ۲۰۲۰ بورس‌های جهان شاهد کاهش و افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بودند. در سپتامبر ۲۰۲۰ و در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در منطقه آسیا-اقیانوسیه با رشد ۲.۱ درصدی روبه‌رو شد. این رقم برای منطقه آمریکا ۰.۱ درصد بود. اما منطقه اروپا-خاورمیانه-آفریقا با افت ۰.۲ درصدی تعداد شرکت‌های فعال در بورس مواجه شد. با وجود افت ثبت شده در منطقه اروپا-خاورمیانه-آفریقا، برخی بورس‌های این منطقه شاهد افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده بودند. بورس آستانه با ۵۰ درصد، بورس قطر با ۲۵ درصد و فرابورس ایران با ۱۹.۳ درصد دارایی بیشترین افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در ماه سپتامبر بودند. در این میان، بورس‌های سوئیس و عمان به ترتیب با ۱۴.۲ درصد و ۵.۸ درصد کاهش در تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده روبه‌رو شدند. در منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز بورس شانگهای با رشد ۱۱.۷ درصدی و بورس سنگاپور با کاهش ۴ درصدی در این حوزه مواجه شدند. همچنین در منطقه آمریکا، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس جامائیکا ۹.۴ درصد افزایش یافت اما بورس نیویورک با کاهش ۵.۷ درصدی روبه‌رو شد.

جدول زیر نشان‌دهنده تغییر تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در سه منطقه مورد بررسی است.

تعداد کل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس‌ها در سپتامبر ۲۰۲۰

تعداد کل

شرکت‌های داخلی

شرکت‌های خارجی

رشد (نسبت به سپتامبر ۲۰۱۹)

منطقه آمریکا

۱۰۷۸۵

۷۲۹۶

۶۶۷

۰.۱ درصد

آسیا-اقیانوسیه

۲۸۹۵۶

۲۸۲۱۴

۷۴۲

۲.۱ درصد

اروپا-خاورمیانه-آفریقا

۱۴۸۸۱

۱۳۰۸۴

۱۷۹۷

۰.۲- درصد

ارزش معاملات

در سپتامبر ۲۰۲۰ ارزش معاملات سهام در هر سه منطقه مورد بررسی در مقایسه با سپتامبر ۲۰۱۹ و ژانویه امسال افزایش نشان می‌دهد. بر پایه بررسی‌های WFE، منطقه آسیا-اقیانوسیه با بیش از ۷۳ درصد رشد ارزش معاملات، پیشتاز است. منطقه آمریکا نیز شاهد رشد نزدیک به ۵۰ درصدی ارزش معاملات در این بازه زمانی بوده است. این رقم برای منطقه EMEA معادل ۱۲.۲ درصد گزارش شده است.

ارزش معاملات ماهانه بورس‌ها (میلیارد دلار آمریکا)

ژانویه ۲۰۲۰

آگوست ۲۰۲۰

سپتامبر ۲۰۲۰

رشد (نسبت به ژانویه ۲۰۲۰)

منطقه آمریکا

۴۷۱۴

۶۱۸۹

۷۰۶۸

۴۹.۹ درصد

آسیا-اقیانوسیه

۲۷۵۸

۵۰۸۷

۴۷۸۹

۷۳.۶ درصد

اروپا-خاورمیانه-آفریقا

۹۹۹

۱۱۳۳

۱۱۲۱

۱۲.۲ درصد

کد خبر 421122

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =