تداوم توسعه فعالیت‌ها در «لوتوس»

مجتبی تقی‌پور سومین مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان است که به تازگی جانشین علی تیموری شندی در سمت مدیرعامل این شرکت شده است.

به گزارش صدای بورس،مجتبی تقی‌پور سومین مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان است که به تازگی جانشین علی تیموری شندی در سمت مدیرعامل این شرکت شده است. از آنجا که نهادهای مالی تخصصی در بازار سرمایه بسیار تحت تأثیر مدیریت عالی اجرایی شرکت هستند و در واقع توسعه فعالیت‌ها و رشد شرکت به تصمیمات و نحوه مدیریت عالی‌ترین مقام اجرایی شرکت وابسته است،‌ روابط عمومی تامین سرمایه لوتوس پارسیان با درک دغدغه همه ذی‌نفعان و به منظور شفاف‌سازی برای رفع این دغدغه، به گفت‌وگو با مدیرعامل جدید نشسته و از ایشان درخصوص برنامه‌هایشان برای ادامه مسیر جویا شده است.

ابتدا نگاهی به سوابق حرفه‌ای ایشان خواهیم داشت. مجتبی تقی‌پور تحصیلکرده رشته مالی با گرایش بانکداری در مقطع دکتری از دانشگاه تهران است. او که در دو سال گذشته در سمت نایب رئیس هیئت مدیره و به عنوان عضو موظف هیئت مدیره در تامین سرمایه لوتوس پارسیان حضور داشت، اکنون در جایگاه بالاترین مقام اجرایی شرکت قرار گرفته است.

مجتبی تقی‌پور علاوه بر حضور دو ساله در ترکیب هیئت مدیره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تجاربی از جمله مدیرعاملی و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر و نیز عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران به مدت 4 سال  را در رزومه کاری خود دارد که بدون شک تجارب ارزشمندی از فعالیت در بازار سرمایه کشور را برای ایشان رقم زده است.

عضویت و ریاست هیئت مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا که فعالترین شرکت رتبه‌بندی بازار سرمایه کشور است، عضویت هیئت مدیره هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، عضویت هیئت مدیره سیمان غرب، عضویت هیئت مدیره شرکت کیمیدارو و مدیرعاملی و عضویت هیئت مدیره سرمایه‌گذاری پردیس به مدت 5 سال از دیگر تجارب ارزشمندی است که در رزومه کاری مجتبی تقی‌پور به چشم می‌آید.

مجتبی تقی‌پور در حضور دو ساله خود در هیئت مدیره تامین سرمایه لوتوس پارسیان نشان داده است که با بهره‌گیری از دانش تخصصی، اشراف کامل به بازار مالی کشور و داشتن نگاه توسعه‌ای، می‌تواند در بهبود عملکرد و جهش رشد شرکت بسیار تأثیرگذار باشد.

در ادامه گفت‌وگو با ایشان را می‌خوانیم؛

  • -اولین سؤال را به دغدغه سهامداران و مشتریان حوزه‌های مختلف فعالیت شرکت اختصاص می‌دهیم؛ باتوجه به نگرانی‌هایی که از بابت تغییر مدیریت در نهادهای مالی ممکن است از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران مطرح شود،‌ چگونه به سهامداران و مشتریان شرکت اطمینان می‌دهید که از این تغییر نگران نباشند؟

همانطور که شما و سهامداران و مشتریان محترم استحضار دارید بنده از دو سال پیش به عنوان عضو موظف هیأت مدیره افتخار حضور در جمع همکاران شرکت تامین سرمایه لوتوس را داشته ام. در این مدت از نزدیک در جریان امور اجرایی شرکت و فعالیت‌های تامین سرمایه بوده و در مواقع لزوم با تشخیص مدیرعامل محترم جناب آقای تیموری در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت و همچنین امور اجرایی هر کمکی از بنده ساخته بود، انجام داده‌ام. با شناختی که از همکاران محترم دارم به سهامداران و مشتریان اطمینان می‌دهم که اگر نگوییم بهترین، دست کم یکی از بهترین تیم‌های اجرایی بازار سرمایه در تامین سرمایه لوتوس مستقر و مشغول فعالیت هستند. بنابراین نیازی به تغییرات جدی در شرکت وجود ندارد و برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت بر روال سابق خود ادامه خواهد داشت.

  • -آیا در ترکیب فعالیت‌ها و استراتژی‌های کلان شرکت تغییری ایجاد خواهید کرد؟

به تازگی و در زمان مدیریت عاملی جناب آقای تیموری، با کمک مدیران و کارشناسان محترم شرکت برنامه‌هایی را برای توسعه آتی فعالیت‌ها و بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان محترم تدوین کرده‌ایم. بنابراین دست‌یابی به آن اهداف همچنان در دستور کار همه ما قرار دارد و تغییراتی در نگرش ما نسبت به فعالیت‌ها و ارائه خدمات به مشتریان گرانقدر ایجاد نشده است.

  • -اگر ممکن است درخصوص برنامه‌هایتان برای ادامه فعالیت تامین سرمایه لوتوس پارسیان توضیح دهید و بفرمایید آیا برنامه تامین مالی جدیدی در دست اقدام دارید؟

همانطور که از آمار و ارقامی که پیش از این گزارش شده نیز پیداست، تأمین سرمایه لوتوس طی سال مالی جاری، روند رو به رشدی در حوزه تأمین مالی داشته است به نحوی که در  نه ماهه نخست دوره مالی جاری، 62.000 میلیارد ریال تامین مالی مبتنی بر بدهی برای دولت و بخش خصوصی انجام داده و در حال حاضر، معادل 44،500 میلیارد ریال اوراق تأمین مالی تحت بازارگردانی دارد.

در حوزه تامین مالی سرمایه‌ای نیز تعهد پذیره‌نویسی حدود 1.418 میلیارد ریال (بر مبنای ارزش اسمی) سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه را بر عهده داشته است. همچنین ما در تامین سرمایه لوتوس خدمات چشمگیری در مشاوره عرضه افزایش سرمایه شرکت‌ها انجام داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به شرکت ایران خودرو و فرابورس ایران اشاره کرد.

از ابتدای سال مالی تا کنون تأمین سرمایه لوتوس به عنوان متعهد خرید در فرآیند عرضه اولیه سهام شرکت‌های تأمین سرمایه دماوند، لیزینگ پارسیان و رایان هم‌افزا تعهد خرید 810 میلیون سهم را  قبول کرده است.

علاوه بر ارائه این آمار عملکرد چشمگیر، خبر خوب این است که این روند ادامه خواهد داشت؛ در حال حاضر 35.000 میلیارد ریال اوراق در دست انتشار داریم که 4.000 میلیارد ریال آن مربوط به اوراق مرابحه شرکت سایپا است و به زودی منتشر می‌شود، در خصوص مابقی حجم اوراق در حال انتشار نیز که مربوط به ۴ شرکت بزرگ است، مجوزهای اولیه دریافت شده است و انشالله این اوراق به زودی منتشر خواهد شد.

 

  • -آیا تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جدید در دستور کار خود دارید؟

همانطور که مستحضرید شرکت تامین سرمایه لوتوس در حال حاضر از نظر دارایی تحت اداره، با اداره کردن بیش از 350 هزار میلیارد ریال دارایی در صندوق‌های مختلف، دومین نهاد مدیریت دارایی در کشور به حساب می‌آید. مجوز افزایش سقف صندوق‌های تحت اداره شرکت تا 550 هزار میلیارد ریال از سازمان بورس دریافت شده و صندوق بازارگردانی امید هم ظرفیت مناسبی در پذیرش نمادهای جدید بازارگردانی در اختیار دارد. به دلیل محدودیت‌های بند ب ماده 14 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، آن دسته از شرکت‌های تامین سرمایه که در ترکیب سهامداری خود سهامداران بانکی داشته باشند تنها با کسب مجوز از بانک مرکزی امکان تاسیس صندوق‌های جدید را دارند. از آنجا که شرکت‌های تامین سرمایه تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند، اگر قرار باشد به منظور دریافت مجوز تاسیس صندوق تحت نظارت بانک مرکزی نیز قرار گیرند عملا استانداردهای نظارتی دو گانه بر فعالیت‌های آنها حاکم خواهد شد. در شرکت تامین سرمایه لوتوس برای اینکه این محدودیت مانع خدمات‌رسانی ما به سرمایه‌گذاران و مشتریان محترم نشود، با توجه به تنوع مناسبی که در صندوق‌های تحت مدیریت شرکت قرار دارد، تغییراتی را در صندوق‌های مزبور ایجاد کرده‌ایم تا پاسخگوی طیف گسترده‌تری از مشتریان باشیم. همزمان، همراه با سایر شرکت‌های تامین سرمایه که محدودیت بانک مرکزی شامل حالشان می‌شود در حال رایزنی برای رفع یا کاهش محدودیت‌ها هستیم و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه اجرایی دست یابیم.

  • -باتوجه به روند منفی بازار سهام که مدتی است رقم خورده است، آیا این روند بر فعالیت تامین سرمایه لوتوس پارسیان تأثیرگذار خواهد بود؟

می‌دانید که شرکت‌های تامین سرمایه طبق اساسنامه خود اجازه خرید و فروش سهام در بورس را ندارند. با این حال به منظور بهره‌گیری از شرایط مثبت بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال قبل و ماه‌های ابتدایی سال جاری، در برخی نمادهایی که در صندوق بازارگردانی امید قرار داشتند و بررسی‌های کارشناسی نشان از وضعیت مناسب آن شرکت‌ها داشت، واحدهایی برای شرکت صادر گردید که در حال حاضر حتی با کاهش قابل توجه شاخص‌های بورس همچنان ارزش افزوده مناسبی در آن نمادها وجود دارد. برخلاف برخی شرکت‌های تامین سرمایه، ما در ماه‌های گذشته سود چندانی از این محل شناسایی نکرده‌ایم و تقریبا بیش از 90درصد از درآمد و سودی که طی دوره شناسایی شده، از محل درآمدهای کارمزدی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. خوب است اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که نگاهی به گزارشات عملکردی تامین سرمایه لوتوس در سامانه کدال نشان می‌دهد که شرکت در نه ماهه ابتدای سال مالی بیش از 7000میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده که در سرفصل‌های مختلف درآمدی توزیع شده است به گونه‌ای که بزرگترین آیتم درآمدی شرکت فقط در حدود 35درصد از کل درآمد دوره را تشکیل می‌دهد و می توان ادعا کرد که در بین تامین سرمایه‌های بورسی بهترین تنوع درآمدی را دارد.

  • -آیا نقشی برای تامین سرمایه لوتوس پارسیان در حمایت از بازار سهام در نظر دارید؟ این نقش را چگونه ایفا کرده و خواهید کرد؟

سوال خیلی خوبیست. نگاهی به عملکرد نهادهای مدیریت دارایی کشور نشان می‌دهد که لوتوس همانطور که از نظر حجم دارایی تحت مدیریت دومین نهاد بزرگ کشور محسوب می‌شود، در حمایت از بازار سرمایه نیز رتبه دوم را داشته و در شهریور و مهر سال جاری با خرید بیش از 32000 میلیارد ریال سهام در بورس رکورد مناسبی را به جای گذاشته است. از آنجا که بازار سرمایه نسبت به سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور جوان‌تر است و فرصت‌های مناسبی برای توسعه هرچه بیشتر این بازار و نقش‌آفرینی افزونتر آن در اقتصاد ملی وجود دارد، لوتوس نیز وظیفه خود می‌داند که، تا جایی که امکانات و صرفه و صلاح سهامداران شرکت و مشتریان اجازه می‌دهد، نقش خود را در حمایت از بازار سرمایه انجام دهد. بخشی از این حمایت به صورت مستقیم است که عرض کردم، و بخش دیگر با مطالعه و ایجاد ابزارهای مناسب سرمایه‌گذاری به منظور جذب طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران، تحقق می‌یابد. برای نمونه می‌توان به پیشرو بودن لوتوس در تاسیس صندوق‌های جسورانه و طلا اشاره کرد.

  • -سرمایه‌گذاران صندوق سهامی زرین پارسیان از نوسانات و افت ارزش دارایی‌شان در این صندوق گلایه دارند؛ هرچند که این افت ناشی از روند منفی بازار سهام است. چه توصیه‌ای به این گروه از سرمایه‌گذاران دارید؟

بازار سهام همواره دارای نوسان است. در این بیست سالی که بنده سابقه فعالیت و حضور در بازار سرمایه را دارم چند رکود و افول جدی را تجربه کرده‌ام و همین تجربه نشان می‌دهد که این بحران‌ها گذرا هستند و بازار سرمایه امروز نسبت به بیست سال پیش و حتی ده و پنج سال پیش نیز توسعه چشمگیری داشته و سرمایه‌گذاران در این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور بازدهی مناسبی را کسب کرده‌اند. به هر حال توصیه بنده این است که سرمایه‌گذاران محترم نگاه کوتاه‌مدت نداشته باشند و با التهاباتی که در بازار ایجاد می‌شود حرکت نکنند. یکی از عوامل موفقیت در سرمایه‌گذاری، عدم عجله و شتاب در اتخاذ تصیم است. چیزی که ما می‌توانیم به سرمایه‌گذاران محترم وعده دهیم این است که تیمی متخصص و دارای مدارک عالی داخلی و بین‌المللی مسئولیت اداره صندوق زرین را به عهده دارند و همین موضوع باعث شده تا صندوق زرین طی چند ماه گذشته با جذب سرمایه‌گذاران جدید و توسعه حجم دارایی صندوق از رده‌های پایین تا رده سوم بزرگترین صندوق‌های سهامی کشور نیز رشد کند. البته در تمام کلاس‌های درس سرمایه‌گذاری نیز تدریس می‌شود که ریسک سیستماتیک همواره در بازارها وجود دارد و کنترل آن خارج از اراده فعالان بازار سرمایه است اما آن بخشی از کار که در اختیار ماست می‌توان اطمینان داد که به بهترین شکل انجام می‌شود.

  • -سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت تحت مدیریت لوتوس، تقاضای دریافت سود بالاتر با توجه به تورم موجود در جامعه دارند؛ آیا چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد؟

همانطور که می‌دانید صندوق‌های درآمد ثابت مکلف هستند حجم عمده منابع خود را در سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک و دارای درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. چنانچه نرخ سود در بازار مالی کشور افزایش یابد نخستین تلاش ما این خواهد بود که سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌ها را با نرخ‌های بهتر جایگزین کنیم تا سرمایه‌گذاران محترم بازدهی مناسب‌تری کسب کنند. این نکته را هم باید گفت که نهاد ناظر این اجازه را به صندوق‌ها داده تا بخشی از منابع را در سهام سرمایه‌گذاری کنند تا از موقعیت‌های بازار سرمایه نیز دور نباشند. البته به دلیل ذات نوسانی بازار سرمایه، همین نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار این اجازه را نیز صادر کرده که به منظور پوشش نوسانات بخشی از این سود طی دوره تقسیم نشود و در پایان سال بین سرمایه‌گذاران توزیع شود. ما هم در صندوق‌های درآمد ثابت خود از فرصت رونق بازار استفاده کرده و ذخیره مناسبی در صندوق ایجاد کرده‌ایم که انشاء‌الله آن بخشی که قابلیت توزیع دارد در بین سرمایه‌گذاران توزیع خواهد شد. این توزیع صرفا بین دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری در پایان سال، انجام نخواهد شد بلکه همه سرمایه‌گذارانی که از ابتدای شروع فرایند ذخیره‌گیری، دارنده واحدهای صندوق بوده‌اند به تناسب مدت زمان حضور در صندوق، از این سود بهره‌مند می‌شوند. می‌توان اینطور گفت که سودهای پرداختی به صورت علی‌الحساب بوده و چنانچه مازاد ذخیره‌ای در پایان سال وجود داشته باشد به عنوان سود قطعی به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.

  • -برای سهامداران حقیقی «لوتوس» چه پیامی دارید؟

چند نکته را برای استحضار این دسته از سهامداران محترم عرض می‌کنم. نکته اول اینکه تامین سرمایه لوتوس با اتکا به سرمایه انسانی منحصر به فرد خود و با حمایت سهامداران حقوقی بهترین نتیجه‌ها را برای سهامداران محقق خواهد ساخت. نکته دوم اینکه فرصت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در بازار سرمایه و در لوتوس وجود دارد که به امید خدا در سال‌های پیش‌رو این شرکت را با فاصله زیاد نسبت به رقبا پیش خواهد انداخت. لوتوس از ابتدای فعالیت به گونه‌ای عمل کرده که درآمدها و هزینه‌های هر سال مالی متناسب با هم شناسایی شوند. نه درآمدی زودتر از موعد شناسایی شود و نه هزینه‌ای دیرتر از زمان خود. به عنوان مثال زمانی که تعهد پذیره‌نویسی اوراقی انجام می‌شود می‌توان تمام درآمد را یکجا شناسایی کرد اما اگر در سال‌های بعد هزینه‌ای مرتبط با این اوراق تحمیل شود از سود سال‌های بعد جبران می‌شود. راه درستی که لوتوس از ابتدا پیش گرفته، و سازمان بورس نیز به تازگی طی دستورالعملی نحوه شناسایی درآمدهای حاصل از انتشار اوراق دولتی را با مدل لوتوس تایید و الزام کرده است، باعث شده تا در هر سال مالی جریانی از درآمدهایی که سال‌های قبل آغاز شده، ادامه یابد. به عبارتی حتی اگر در سالی به هر دلیل انتشار اوراق جدید میسر نباشد لوتوس با چالش جدی مواجه نخواهد شد. نکته سوم اینکه طی دوره رکود و ریزش بازار سرمایه، بازارگردان و سهامداران حقوقی نقش فعالی در معاملات سهم لوتوس ایفا نموده‌اند و در شرایطی که سایر سهام در بورس با صف‌های فروش میلیونی مواجه هستند سهم لوتوس یا صف فروش باقی نمی‌ماند یا در بدترین حالت صف فروش چند صد هزار سهمی دارد. به هر حال سهم لوتوس نقدشوندگی مناسبی داشته و سهامداران در صورت نیاز به فروش سهم با مشکل عمده‌ای مواجه نبوده‌اند.

 

  • -سخن پایانی را بفرمایید.

سخن آخر که البته باید اول بیان می‌کردم اینکه طی دو سالی که به عنوان عضو موظف هیات مدیره افتخار همکاری با تیم حرفه‌ای و کم نظیر لوتوس را داشته‌ام، به وجود چنین مجموعه‌ای در بازار سرمایه کشور می‌بالم. دوست عزیزم جناب آقای تیموری طی سال‌های مدیریت خود در این شرکت زحمات بسیاری کشیده‌اند و زیرساخت‌های مناسبی را ایجاد کرده‌اند که امروز فرد دیگری می‌تواند با طیب خاطر مسئولیت اداره شرکت را بپذیرد. امیدوارم بنده نیز در کنار تیم لوتوس بتوانم نقش سازنده‌ای در بهبود آینده بازار سرمایه و بازار مالی کشور ایفا نمایم.

کد خبر 421079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =