لزوم گسترش بازارهای ویژه صادراتی ایران

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است با تحولات صورت گرفته در انتخابات آمریکا و احتمال کاهش فشارهای تحریمی، ایران باید نفوذ خود در بازارهای ویژه صادراتی را گسترش دهد.

به گزارش صدای بورس، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است: کاهش فشارهای حداکثری و برگشت احتمالی آمریکا به برجام که مورد اشاره آقای بایدن بوده، می تواند شرایط را به گونه ای پیش ببرد که ایران دوباره به جایگاه اصلی خود در تجارت جهانی دست یابد.

کمال سیدعلیتصریح کرد: در این شرایط یکی از اقدامات مهمی که باید در داخل انجام دهیم، تصویب FATF است چرا که در این صورت روابط بانکی نیز شکل عادی به خود می گیرد و ضمن تقویت این بخش می توانیم وجوه بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را نیز به راحتی به دست آوریم.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد در آینده نزدیک شرایط ما بهتر شود، افزود: به هر حال کشورهایی که منابع مالی ایران در آن مسدود است از رییس جمهور آمریکا دستور می گرفتند که حالا با کاهش فشارهای حداکثری ترسی نخواهند داشت. در نتیجه مقامات ایران نیز باید مذاکرات با این کشورها را به سرعت در دستور کار قرار دهند.

به گفته معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا مانده و در این مدت باید به فرماندهی و تصمیم های واحد در داخل دست یابیم و این مدت را با مراقبت سپری کنیم تا مبادا اقدامات تند و تیزی داشته باشیم.

سیدعلی تاکید کرد: آمریکا باید نسبت به تنش زدایی در منطقه نیز اقدام کند و بتوان با دو کشور عراق و افغانستان به عنوان بازارهای ویژه صادراتی ایران روابط تجاری را گسترش داد. موضوع دیگری که باید در دستور کار قرار گیرد، مذاکرات ویژه با کشورهای حوزه CIS و اعزام هیات های تجاری است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون انتظارات تورمی در حال تخلیه شدن است و با توجه به کاهش فشار حداکثری روی ایران و اعلام اینکه آمریکا به برجام باز می گردد، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم. در این شرایط بانک مرکزی باید از فشارهای هیجانی به دور باشد و به مرور کاهش و ثبات نرخ ارز را محقق سازد چرا که اگر نوسانات نرخ ارز با شتاب کم شود، مجددا با کوچکترین اتفاق ممکن است شاهد افزایش نرخ ارز باشیم.  منبع: ایبنا

کد خبر 420961

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    بررسی نوسانات دلار در سال ۹۹

    قیمت دلار در سال گذشته نوسانات زیاد و قابل توجهی را تجربه کرد به گونه‌ای که قیمت آن در اولین ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار تومان بود اما در اوایل پاییز ۹۹ از ۳۰ هزار تومان نیز عبور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =