بازدهی پایدار صندوق‌های«تملت»

تأمین سرمایه بانک ملت پس از اخذ مجوزهای لازم، اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز کرد.

به گزارش صدای بورس، در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول ‌به فعالیت هستند که مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

رشد بسیار قابل توجه
نخستین‌ صندوق‌ تأمین سرمایه ملت،مردادماه ۱۳۹۰ تحت عنوان  سرمایه‌گذاری «آتیه ملت» آغاز به کار کرد. مدیران این صندوق، ۸۵ درصد از سبد دارایی‌های صندوق را به اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص داده و باقی را صرف خرید سهام مستعد و سایر دارایی‌ها داشتند. حاصل این استراتژی، کسب حدود ۴۲ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر بوده است؛ این سطح از بازدهی هم در مقایسه با سود سپرده بانکی و هم نسبت به عملکرد بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت بازار، بالاتر است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق موفق نیز در یک‌سال گذشته رشد بسیار قابل توجه در محدوده ۶۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

تمرکز بر سپرده بانکی و اوراق
اندکی بعد، دومین صندوقِ این شرکت با نام صندوق سرمایه‌گذاری «اندوخته ملت» و باز هم در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشد ۶۷درصدی، به حدود ۷۹۰۰ میلیارد ریال رسیده است. گروه‌های‌ «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند. البته ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت سبب شده تا کمتر از ۱۵ درصد دارایی صندوق، به این گروه‌ها و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و باقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود ۲۸ درصد بازدهی محقق ساخته که در مقایسه با سود سپرده بانکی و بازدهی بسیاری از صندوق‌های هم‌نوعش، بالاتر بوده است.

توازن بیشتر بین سهم بانک و اوراق بهادار
مدیران تأمین سرمایه بانک ملت، تمرکز ویژه‌ای بر جذب مشتریان محتاط و ریسک‌گریز داشته‌اند و از همین‌رو، سومین صندوق این شرکت، با عنوان «صندوق اوج ملت» باز هم از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت بود. خالص ارزش دارایی‌های صندوق در یک‌سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی، به بیش از ۷۵هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسید. در پرتفوی این صندوق نسبت به دو صندوق با درآمد ثابت دیگر، توازن بیشتری بین سهم بانک و اوراق بهادار با درآمد ثابت برقرار است و حاصل این استراتژی هم کسب بازدهی مطلوب ۳۲ درصدی در یک‌سال گذشته بود.  

ارتقای خالص ارزش دارایی‌
اسفندماه ۱۳۹۴ چهارمین صندوق این شرکت در گروه صندوق‌های بازارگردانی، شروع به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های «صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت»، در یک‌سال گذشته با رشد بالای ۶۴۳ درصدی، در حال حاضر به ۳۶هزار و ۲۰۰ میلیارد رسیده است.
باوجود کاهش ارزش شاخص بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، در راستای رسالت حرفه‌ای صندوق در حمایت پایدار از سهام موضوع بازارگردانی صندوق و ایجاد نقدشوندگی برای آنان، موفق به کسب بازدهی ۳۰۷ درصدی طی یک‌سال منتهی به پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شده است.

رشد فوق‌العاده
خردادماه سال ۱۳۹۷، پنجمین صندوقِ این شرکت، این ‌بار اما در گروه صندوق‌های سهامی قابل‌معامله، پای به میدان فعالیت گذاشت. خالص ارزش دارایی‌های صندوق «افق ملت» در یک‌سال گذشته، با رشد فوق‌العاده ۱۵۸۷ درصدی، به بیش از ۳۶۵۸ میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۹۶ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» داشته است. با وجود اصلاح قیمتی بازار سهام در دو ماه گذشته، بازدهی یک‌سال گذشته افق ملت، همچنان بالای ۴۱۴ درصد است که این عملکرد، رضایت سرمایه‌گذارانش را به دنبال داشته است. در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه ملت درتاریخ ۳۰/۰۷/۱۳۹۹را مشاهده می‌کنید.

سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۵

کد خبر 420745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =