افتتاح طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری

وزیر نیرو گفت: هزینه تمام شده انتقال هر متر مکعب آب شیرین از دریا معادل ۲ یورو است. این هزینه تنها ۲ درصد از کل هزینه مورد نیاز صنعت فولاد را شامل می‌شود و با این نگاه کار بسیار اقتصادی انجام داده‌ایم.

به گزارش صدای بورس، مراسم بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری صبح امروز مورخ ۱۵ آبان ماه برگزار شد. در این مراسم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو ضمن ابراز خرسندی از حرکت قطار افتتاح پروژه‌ها در قالب پویش هر هفته الف ب ایران، گفت: امروز شیرین‌سازی آب دریا یکی از مهمترین پروژه‌های انجام شده در سطح دنیا است و حدود ۷۵ درصد از این نمک‌زدایی در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد. بیش از ۸۵۰ آب‌شیرین‌کن در منطقه خلیج فارس درحال فعالیت هستند که ۲۵ عدد از این آب‌شیرین‌کن‌ها با ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز هستند.
وزیر نیرو در تشریح این نکته که پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس از آب شیرین‌کن با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز استفاده می‌کند، گفت: نمک‌زدایی از آب دریا از ۶۷ سال پیش در خلیج فارس آغاز شده و درحال حاضر توجیه اقتصادی برای این پروژه‌ها وجود دارد.

*کمبود ۹۵۰ میلیون متر مکعبی بخش صنعت در آینده
وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از خلیج فارس در دولت تدبیر و امید ۱۷ استان را در بر می‌گیرد، گفت: این ۱۷ استان در هر سال ۶۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنند که حدود ۲ میلیارد متر مکعب از کل مصرف این استان‌ها مرتبط با حوزه صنعت است. محاسبات نشان می‌دهد در آینده بخش صنعت با کمبود ۹۵۰ میلیون متر مکعبی مواجه می‌شود که این آب باید از محل شیرین‌سازی تامین شود.

اردکانیان گفت: امروز ۲۶ میلیارد متر مکعب از نیاز آبی استان‌های نوار ساحلی بدون شیرین‌سازی در فعالیت‌هایی نظیر آبزی پروری و خنک‌سازی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ۸.۲ میلیارد متر مکعب آب شیرین‌سازی شده نیز به این مناطق اختصاص یافته است.

*۱۵۰ میلیون متر مکعب از آب صنعتی کشور از طریق دریا تامین می‌شود
وی با اشاره به بهره‌برداری از آب شیرین‌سازی در کشور افزود: امروز ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین‌سازی شده برای مصارف صنعتی استان کرمان، یزد و هرمزگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اردکانیان،در بیان تامین مالی وزارت نیرو گفت: علاوه بر بودجه عمومی وزارت نیرو توانسته است بخشی از نیاز مالی خود را از منابع بخش خصوصی تامین کند.

*انتقال آب با نگاه به هزینه تمام شده صنعت اقتصادی است
اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو در بخش برق ۴ میلیارد ۱۰۰ میلیون یورو به اضافه ۲۸ میلیارد تومان و در  بخش آب و فاضلاب، ۲ میلیارد ۶۰۰ میلیون یورو به اضافه ۱۳ میلیارد تومان نیاز خود را از بخش خصوصی، فاینانس خارجی، صندوق توسعه ملی و بانک توسعه اسلامی تامین کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به قیمت تمام شده آب گفت: هزینه تمام شده هر متر مکعب آب معادل ۲ یورو در شهرستان سیرجان است. این هزینه تنها ۲ درصد از کل هزینه مورد نیاز صنعت فولاد را شامل می‌شود./فارس

کد خبر 420606

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =