دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت + جزئیات

دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت منتشر شد.

به گزارش صدای بورس، دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت درحالی منتشر شده که کلیه تولیدکنندگان ورق ملزم به عرضه در بورس کالا شدند، سقف قیمت در بورس کالا آزاد است و واحدهای تولیدی مکلفند یک هفته قبل از شروع فصل برنامه عرضه هفتگی محصولات را ارایه دهند.

دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی از سوی شورای رقابت درحالی منتشر شده که کلیه تولیدکنندگان ورق ملزم به عرضه در بورس کالا شدند، سقف قیمت در بورس کالا آزاد است و واحدهای تولیدی مکلفند یک هفته قبل از شروع فصل برنامه عرضه هفتگی محصولات را ارایه دهند.

در ابلاغیه تصمیم جلسه ٤٣١ شورای رقابت آمده است:  از آنجا که کلیه آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که بازار ورق های گرم فولادی با ضخامت پایین از درجه تمرکز بالایی برخوردار می باشد، شورای رقابت به موجب بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، این بازار را مصداق بازار کالاهای انحصاری تشخیص داد و برای تنظیم بازار دستورالعمل زیر را در جلاسه ۴۳۱ مورخ ۱۳۹۹.۰۶.۰۱ با اکثریت آرا به تصویب رساند.

*دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از ۵ میلی متر

ماده۱: تعارف مورد استفاده در این دستورالعمل عبارتند از:
الف) قانون: قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
ب) محصولات گرم فولادی: ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از ۵ میلی متر
ج) واحدهای تولیدی مشمول: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز، مجتمع فولاد گیلان
د) عرضه اختصاصی: عرضه خارج از تالار اصلی با قیمت کشف شده در تالار اصلی در قالب قراردادهای منعقده با مشتریان معین
و)کارگروه نظارت: کارگروه موضوع ماده (۶) این دستورالعمل

ماده ۲: واحدهای تولیدی مشمول جهت فروش در داخل کشور ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه در این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

تبصره ۱: فروش به صنایع نظامی صرفا به منظور مصرف در خطوط تولید دفاعی و استراتژیک که به تایید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا مقام مجاز از سوی ایشان رسیده باشد، از شمول این دستورالعمل مستنثنی است.

تبصره۲: هر یک از واحدهای تولیدی مشمول مجازند حداکثر تا ۴۰ درصد از میزان عرضه محصولات فولادی خود را به صورت عرضه اختصاصی عرضه کرده و مابقی را به صورت کامل در تالار اصلی عرضه نمایند.

تبصره ۳: چنانچه میزان عرضه محصولات گرم فولادی واحدهای تولیدی مشمول به نحوی باشد که قیمت های کشف شده در بورس کالا نسبت به قیمت های جهانی با انحراف نامتعارف مواجه گردد، به طوری که در سه نوبت عرضه متوالی رقابت ۱۰ درصد یا بیشتر باشد، کارگروه نظارت موظف است با رصد مداوم وضعیت بازار را برای اتخاذ تصمیم لازم به شورای رقابت گزارش نماید.

ماده۳: دستورالعمل تنظیم نحوه تعیین قیمت پایه محصولات گرم فولادی در بورس کالا به شرح ذیل تعیین می شود:

نرخ ارز سنا(حواله ای) * قیمت جهانی = قیمت پایه

تبصره ۱: قیمت جهانی محصولات موردنظر براساس متوسط قیمت FOB یک هفته گذشته گزارش شده در منطقه سی.آی.اس (CIS)، دریای سیاه و چین به ماخذ مجله متال بولتن (میانگین این سه) تعیین خواهد شد.

تبصره۲: قیمت معامله در بورس بدون محدودیت رقابت انجام می شود(سقف رقابت آزاد است).

ماده ۴: واحدهای تولیدی مشمول موظفند با رعایت ماده (۲) این دستورالعمل شرایط مشتریانی که به آنها عرضه اختصاصی تعلق می گیرد را به کارگروه نظارت گزارش و در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کنند. این شرکت ها موظفند گزارش عملکرد این ماده را هر سه ماه یکبار به شورای رقابت ارسال نمایند.

بیشتر بخوانید:
زیان ۱۰ درصدی خریداران پالایشی یکم
حال و هوای منفی بازار
برگزاری مجمع «غمینو»
«تلیسه» مجمع برگزار می کند

ماده ۵: واحدهای تولیدی مشمول مکلفند یک هفته قبل از شروع هر فصل برنامه عرضه هفتگی محصولات گرم فولادی خود را کارگروه نظارت ارایه نموده و از طریق پایگاه اطلاع رسانی خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه باید به تفکیک محصولات مشمول این دستورالعمل اعلام شود. کارگروه نظارت مکلف است هر گونه انحراف از عرضه را حداکثر ظرف یک هفته به شورای رقابت اعلام نماید.

ماده ۶: کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار مرکز ملی رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، نورد و لوله اهواز، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، انجمن تولیدکنندگان خودرو و بورس کالای ایران، در مرکز ملی رقابت تشکیل خواهد شد و ضمن نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل، نسبت به رصد بازار اقدام و به صورت دوره ای هر سه ماه یکبار گزارش آن را به شورای رقابت ارایه می نماید.

ماده ۷: سهمیه خریداران محصولات گرم فولادی موضوع این دستورالعمل، براساس سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

ماده ۸: شرکت های نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان موظفند چنانچه رأسا نسبت به بهره برداری از واحد تولیدی خود اقدام نمی کنند(به تولید کارمزدی و یا اجاره ای مبادرت می ورزند)، نمایندگان طرف قرارداد خود(حقیقی یا حقوقی) را جهت خرید اسلب از شرکت های فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان به کارگروه نظارت معرفی نمایند. این نمایندگان مکلف به عرضه تمامی محصولات گرم فولادی در بورس کالا مطابق ضوابط این دستورالعمل هستند.

ماده ۹: در صورت عدم عرضه محصولات گرم فولادی در بورس کالا توسط واحدهای تولیدی مشمول ماده ۸ این دستورالعمل، شرکت های فولادی مجاز به فروش اسلب به این شرکت ها و نمایندگان آنها نخواهند بود.

منبع: تسنیم

کد خبر 420304

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =