حجم مبنا و  ارزش معاملات در تابلوخوانی بورس

ارزش بازار هم از حاصل‌ضرب تعداد سهام کل شرکت در قیمت پایانی سهم محاسبه می شود.

به گزارش صدای بورس، مفاهیم بازار سرمایه از اهمیت بالایی برای حضور در بازار سرمایه برخوردار است. صدای بورس در قالب « مفاهیم بازار سرمایه» برای سهامداران حقیقی بورسی این مفاهیم را به شکل سلسله مطالب بیان می‌کند.

 معاملات

تعداد معاملات، تعداد معامله هایی که در یک سهم انجام شده است را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال در نماد دزهراوی ۹۱۲۱ بار معامله بین خریدار و فروشنده انجام شده است و این عدد ربطی به حجم معاملات ندارد. حجم معاملات شامل تعداد سهام شرکت که در طی روز بین خریدار و فروشنده معامله می‌شود، به‌عنوان‌مثال حجم معاملات نماد دزهراوی ۱۶.۲۱۸ M (میلیون) سهم است.


بیشتر بخوانید
۱-سود نقدی سهام یا DPS چیست؟
۲-تعریف بازده اضافی چیست
۳-افزایش سرمایه به روش صرف سهام


ارزش معامله در تابلو خوانی بورس 
 سهام یک شرکت در طول روز و در ساعات معاملات تعیین شده با قیمت‌ها و حجم‌های گوناگون مورد معامله قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر شما ۵۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی ارزش معامله شما ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌شود همچنین اگر شخص دیگری ۶۰۰۰ سهم به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریده باشد ارزش معامله آن ۶۳۰۰۰۰۰ تومان است.

اگر به همین ترتیب ارزش کلیه معاملاتی که در طول روز در یک سهم انجام می‌شود را جمع کنیم، ارزش معامله آن سهم به دست می‌آید.

همچنین  ارزش بازار هم از حاصل‌ضرب تعداد سهام کل شرکت در قیمت پایانی سهم محاسبه می شود. مقایسه میزان حجم معاملات با میانگین حجم ماه، یکی از سیگنال‌هایی است که تابلوی معاملات بازار به ما می‌دهد که در کنار مباحث تکنیکالی می‌توان از آن بهره برد.

معاملات در سایت TSETMC

حجم مبنا به چه معناست؟
تعداد سهام همان‌طور که از نام آن پیداست به تعداد سهامی که مورد معامله قرار گرفته  گفته می‌شود. حجم مبنا  به معنای به  تعداد سهامی   که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد.

فلسفه حجم مبنا برای کنترل رشد بی‌رویه قیمت سهام در سال ۱۳۸۲ با ۱۵ درصد از کل سهام یک شرکت طی یک سال تصویب شده است . بدین ترتیب حجم مبنای روزانه ۰۰۰۶/۰ (شش ده هزارم) کل سهام شرکت شد. در سال ۱۳۸۳ تغییر کرده و به ۲۰ درصد افزایش و حجم مبنا نیز ۰۰۰۸/۰ (هشت ده هزارم) افزایش یافت؛ اما از سال ۱۳۹۳ به ۱۰ درصد کاهش یافته ، در اواخر سال ۱۳۹۸ این قانون به طور مجدد تغییر کرد و اکنون بر اساس میزان معاملات سهم و قیمت پایانی آن و به‌صورت شناور محاسبه می‌شود.

سهام شناور درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم قرار دارد به طور مثال در سهام دزهراوی ۱۹ درصد سهام در اختیار مردم قرار گرفته و درواقع هرچقدر میزان درصد سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد می‌توان گفت سهام آن شرکت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی‌تر قیمت‌گذاری شده  و کنترل قیمت سهام و فعالیت‌های سفته بازی در چنین شرکت‌هایی کم‌تر اتفاق می‌افتد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 420112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =