برندگان سرخ

شاخص کل بازار سرمایه مهر ماه سال جاری با یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد به کار خود پایان داد هرچند نسبت به مهر ماه سال گذشته ۳۵۸ درصد رشد داشت.

به گزارش صدای بورس بررسی آمار نشان می‌دهد شاخص درحالی در پایان شهریور ماه سال جاری در کانال یک میلیون و ۵۹۵ واحد قرار گرفت که در مهر ماه، ۱۱ درصد ریزش را تجربه کرد.

 رشد ارزش و حجم معاملات 
ارزش معاملات در پایان مهر ماه به ۹۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۲۱۴ ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴۰ درصد و نسبت به شهریور ماه سال جاری ۱۰۵ درصد رشد کرده است. حجم معاملات نیز در پایان مهر ماه ۹۹ به بیش از ۱۰ میلیون سهم رسید. این شاخص اندازه گیری در مهر ماه سال گذشته بیش از ۳ میلیون بود که در مقایسه با مهر ماه سال جاری ۲۱۱ درصد و در مقایسه با شهریور ماه امسال ۱۱۹ درصد رشد را ثبت کرده است. (جدول یک)

کاهش حباب قیمتی در بازارهای موازی
در بازارهای موازی بازار سرمایه، دلار در پایان مهر ماه امسال به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد و در مقایسه با ماه گذشته بیش از یک درصد ریزش داشته است. یورو نیز مهر ماه امسال با رسیدن به ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد و نسبت به ماه گذشته حدود ۱۳ درصد ریزش را تجربه کرد. یورو در پایان مهر سال گذشته، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که در مدت مشابه سال جاری ۱۵۹ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.در بازار سکه و طلا هم سکه امامی پایان مهر سال پیش، ۳ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان بود که با ۲۲۹ درصد رشد در پایان مهر امسال به ۱۳ میلیون تومان رسید. سکه طرح قدیم نسبت به ماه گذشته ۱۵۰ هزار تومان ارزان شده است. طلا نیز شهریور ماه سال جاری یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۷ تومان بود که در پایان ماه بیش از یک درصد افت قیمت پیدا کرد اما در مقایسه با پایان مهر سال گذشته ۲۰۲ درصد رشد قیمتی داشته است.(جدول۲)

بیشترین و کمترین میزان بازدهی 
در بازه زمانی مهر ماه در تابلوی معاملات بورس تهران نمادهای «کحافظ»، «بورس»، «شکربن»، «غدام» و «وتوس» بیشترین بازدهی و نمادهای «ونیرو»، «چکاپا»، «وتوصا»، «واعتبار» و «وملی» کمترین میزان رشد قیمت را تجربه کردند.
 «کحافظ» با بیش از ۶۸ درصد رشد و «ونیرو» با ۴۷ درصد ریزش بیشترین میزان تغییر قیمت را در تابلوی معاملاتی بورس تهران به ثبت رساندند.(جدول ۳ و ۴)

رکوردداران فرابورس 
در تابلو معاملات فرابورس در مهر ماه نماد «گدنا» با بیش از ۱۲۸ درصد رشد قیمت پرچمدار بازدهی برای سرمایه‌گذاران در این نماد بوده است.
 نمادهای «ثباغ»، «شاروم»، «بنو» و «توریل» به ترتیب با ۶۵.۸۴ درصد، ۴۹.۸۶ درصد، ۴۱.۴۴ درصد و ۳۶.۶۲ درصد رشد قیمتی در رتبه دوم تا پنجم بازدهی در یک ماهه مهر قرار دارند.
 اما در مقابل نمادهای «کشرق» با ۳۵.۰۵ درصد، «ثعمرا» با ۳۱.۶۱ درصد، «ارفع» با ۲۸.۵۰ درصد، «بپیوند» با ۲۶.۵۲ درصد و «زدشت» با ۲۵.۵۷ درصد ریزش مهر ماه را به پایان رساندند. (جدول ۵و۶)

برترین‌های بازار پایه 
بازار پایه نیز مانند دو بازار دیگر در نمادهای خود شاهد فراز و فرودهایی بود به این صورت که نمادهای «تپولا»، «شکف»، «آرمان»، «کایتا» و «تماوند» بیشترین میزان رشد قیمت را داشتند و نمادهای «شپترو»، «وسنا»، «وارس»، «خکرمان» و «وزمین» کمترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت. (جدول ۷و۸)

زهره فدوی ، خبرنگار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۳

کد خبر 419796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =