حذف سقف قیمت فولاد در بورس کالا؛ راست است یا دروغ؟

قیمت گذاری دستوری فولاد در هفته آخر مهرماه تگذیب شد و امروز خبر حذف سقف قیمت فولاد در بورس کالا رسانه ای شد.

به گزارش صدای بورس،  هفته آخر مهر ۹۹ از جمله ممترین موضوعاتی که سروصدای بسیاری به پا کرد، موضوع نرخ گذاری فولاد است. معاون معدنی  وزارت صمت در گفت و گو با صدای بورس از تلاش برای مذاکره با بورس کالا در مدیریت بازار فولاد سخن گفت و اعلام کرد: هیچ گونه قیمت گذاری دستوری از طرف بورس کالا ابلاغ نشده است. شایعه نرخ گذاری دستوری فولاد به سرعت تکذیب شد و وزیر صمت در مجلس به این موضوع اذعان کرد که هیچ گونه تصمیمی برای نرخ گذاری فرمایشی وجود ندارد.

در خبری امروز  سقف قیمت فولاد در بورس کالا حذف شده است. قرار بر این است که  عملا اجازه رقابت به خریداران تا قیمت‌های بین المللی داده شود.

این خبر و نامه ای از آن در  کانال کامودیتی رسانه این شد. در واقع با  حذف سقف قیمت فولاد  محرک بازار سهام و اقبال مجدد سرمایه گذاران بورس به حوزه کامودیتی در معاملات فردا خواهد شد. بر اساس مدل معاملاتی پیشین فولاد در بورس کالا،  سقف رقابت قبلاً ۲۰ درصد تعیین شده بود که باعث ایجاد رانت برای یک عده خاص می شد.

اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد از این خبر در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار بی اطلاعی کردند و  پاسخ به این پرسش ها را  به بعد از ظهر عودت دادند

رهایی فولاد از سقف قیمتی چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

محمد کشانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران در گفت و گو با صدای بورس از اهمیت موضوع حذف دلالان فولادی در داد و ستد های بورسی سخن گفت.

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان در ادامه بیان کرد: باید تمام زنجیره فولاد از تولید تا مصرف کننده نهایی توسط وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد تا با پایین ترین قیمت فولاد به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: انجمن فولاد همواره به دنبال رفع محدودیت از حلقه های تمام زنجیره فولاد است. اما مخالف صد درصدی ایجاد رانت هستیم
کشانی گفت:  انجمن به دنبال این است که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما به دنبال تامین مواد اولیه تمام زنجیره ها با قیمت مناسب هستیم
وی با بیان این که  نوردکاران باید به تعهدات خود پایبند باشند، بیان کرد:  اگر نوردکاران میلگردی که نشات گرفته از تامین شمش از بورس کالای ایران است با قیمت مکانیزم بورس عرضه نکند  به طور قطع تفاوت قیمت فاحشی را در بازار شاهد خواهیم بود.


هر چند این شیوه نامه هنوز قطعی نیست اما این رهایی فولاد از قفس سقف قیمتی چه تاثیری می تواند بر روی بورس داشته باشد؟

 رویا ذبیحی سامانی مدیرپرتفوی مشاورسرمایه گذاری مدبران هما گفت: به نظر می رسد هنوز این موضوع به تایید نهایی نرسیده است.

وی در ادامه به نبض بورس افزود: محدود کردن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا، موجب معاملات منفی و اصلاح در گروه فلزی و معدنی شد. در پیش نویس جدید، برداشتن این سقف رقابت در بورس کالا، اجازه رقابت به خریداران را داده و باعث کاهش فاصله قیمتی و رانت بین بورس کالا و بازار آزاد می شود. در صورت تصویب این بخش نامه، اقبال دوباره به گروه فلزی و معدنی باز خواهد گشت.

سیدمرتضی نظاری مدیر سرمایه گذاری حافظ سرمایه تاروس گفت: در دوره‌های مختلف جهش ارزی، دولت‌ها جهت کنترل قیمت معمولاً رویکرد مشخصی را اتخاذ کرده‌اند. رویکرد دستوری کردن نرخ‌ها همیشه اولین و ساده‌ترین راه‌حل مسئولین جهت کنترل قیمت‌ها بوده است. ازاین‌رو همیشه در بخش‌هایی از صنعت، ما با پدیده رانت و بازار سیاه روبرو می‌شویم. از ابتدایی‌ترین اصول اقتصاد کلان این است که قرار دادن سقف قیمتی به‌صورت دستوری موجب ایجاد مازاد تقاضا می‌گردد.

محبوبه قرمزچشمه

خبر در حال تکمیل....

کد خبر 419606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =