نگرانی‌ها در بورس به پایان می‌رسد؟

بازار ارز و سکه در آخرین هفته مهر ۹۹ با نوسان‌های شدیدی در قیمت همراه بود، اما بازار سرمایه تحت تاثیر مستقیم تغییرات قیمت در بازارهای موازی نبود و همچنان اُفت شاخص بورس ادامه داشت.

به گزارش صدای بورس، در چهارمین هفته مهر ۹۹ بازار ارز و سکه با نوسان شدید قیمتی همراه بود به طوری که در اوایل هفته شاهد اُفت شدید نرخ ارز و سکه بوده‌ایم. کاهش قیمت ارز و سکه در روزهای پایانی هفته ادامه دار نبود و همسو با یکدیگر با افزایش مواجه شدند.

تغییرات شدید قیمت ارز و سکه بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم نگذاشت به طوری که شاخص کل بورس در آغاز چهارمین هفته مهر ۹۹ (٢۷مهر) با ۳۱ هزار واحداُفت به کانال یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی رسید که با توجه به تغییرات در طول هفته در آخرین روز معاملات (۳۰ مهرماه) شاخص کل بورس با رشد ۴ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی شدکه البته این رشد فقط چند ساعت پایدار ماند و بازار سرمایه همچنان روند نزولی را از سر گرفت.

کاهش ۳ هزار تومانی نرخ دلار در آخرین هفته مهر ۹۹

چهارمین هفته مهر با کاهش نرخ دلار و یورو شروع شد به طوری که در نخستین روز هفته نرخ دلار و یورو به ترتیب با قیمت ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان و ۳۷ هزار و ۴۵۰ تومان داد و ستد شد کاهش شدید قیمت ارز تا چهارمین روز هفته ادامه داشت به طوری که نرخ دلار با کاهش حدود ۳ هزار تومانی به نرخ ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید و یورو نیز با مبلغ ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

کاهش قیمت ارز در روزهای پایانی هفته پایدار نبود و روند صعودی قیمت از سر گرفته شد به گونه‌ای که نرخ فروش دلار در آخرین معاملات این هفته به ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان رسید و یورو نیز با قیمت ۳۴ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد.

بیشتر بخوانید:
ضرورت توجه سهامداران به صورت های مالی شرکت ها
بازارسرمایه تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار می گیرد؟

ریزش نرخ سکه تا کانال ۱۳ میلیون تومانی پیش رفت

در آخرین هفته مهر ۹۹ روند تغییرات قیمت در بازار طلا و سکه همسو با بازار ارز بود به طوری که در آغاز هفته نخستین معامله سکه در بازار با قیمت ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شد که با روند نزولی قیمت در روزهای بعد سکه به نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که این کاهش قیمت پایدار نبود و در آخرین روز هفته قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۱۵۰ تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در ابتدای هفته با قیمت یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان معامله شد که در آخرین روز هفته قیمت آن به یک میلیون و ۳۲۹ هزار تومان رسید.

نوسان نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در باره علت نوسان شدید قیمت طلا و سکه گفت: قیمت‌های موجود طلا و سکه در بازار تابع ۲ عامل است که شامل قیمت ارز و اونس جهانی است. هر نوسانی که برای هریک از این عوامل ایجاد شود در راستای آن قیمت طلا و سکه تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که عرضه و تقاضا نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر کذار در قیمت طلا و سکه است که در آخرین هفته مهر ۹۹ یکی از علت‌های اُفت شدید قیمت طلا و سکه عرضه طلای آب شده به بازار بود.

کشتی آرای تصریح کرد: باتوجه به سیر صعودی نرخ ارز در اوخر هفته و افزایش نرخ دلار در بازار آزاد که به کانال ۲۹ هزار تومانی رسید باعث شد قیمت طلا و سکه افزایش یابد این در حالی است که تغییرات اونس جهانی بسیار جزئی بود.

او افزود: حباب سکه در این هفته حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت این در حالی است که حباب سکه در نخستین روز هفته به ۲ میلیون و ۵۰ هزا ر تومان رسید، اما در آخرین روز هفته به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

کشتی آرای اظهار کرد: سکه تمام بهار آزادی در زروهای ابتدای هفته به رقم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار توان رسیده بود که در روزهای بعدی تا ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت،  اما در روزهای پایانی هفته حدود یک میلون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

او گفت: نوسان‌های موجود همیشه در بازارهای مالی وجود دارد و افراد با این تغییرات آشنا هستند و با توجه به تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها نمی‌توان روند مشخصی را برای قیمت طلا و سکه پیش‌بینی کرد.

کاهش نقدینگی یکی از دلایل اُفت شاخص کل بورس

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، دربار تاثیر نوسان قیمت ارز و سکه در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر افزایش و کاهش نرخ ارز چندان تاثیری در بورس ندارد چرا که مبنای بازار سرمایه ارز نیمایی است و معامله گران و تحلیل گران بازار نسبت به افزایش قمیت ارز در بازار رویکرد مثبتی ندارند و این تغییرات را پایدار نمی‌دانند.

او افزود: در روزهای پایانی هفته بازار ارز دچار نوسان شدید شد که نشان دنده آن است که قیمت کنونی ارز واقعی نیست و به نوعی دچار هیجانات رفتاری شده است که منطق اقتصادی ندارد.

دارابی تصریح کرد: درحال‌حاضر بازار سرمایه با ارز نیمایی به مبلغ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اقدام به تحلیل شرکت‌ها می‌کند و باتوجه به اُفت شاخص کل، نقدینگی در بازار کاهش یافته است که بخشی از آن هم اکنون در بازارهای مالی دیگری سرمایه‌گذاری شده‌اند همچنین افزایش نرخ بهره و نو سان در بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن سبب شد بازار سرمایه فاز اصلاح قیمت و استراحت را در پیش بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدای چهارمین هفته مهر ۹۹ شاهد کاهش قیمت در بازار بوده‌ایم و در روزهای پایانی هفته میزان خرید و فروش معاملات کمی بهبود یافت اما به طور کلی وضعیت اصلاح قیمت و استراحت در بازار سرمایه حاکم است.

دارابی بیان کرد: به نظر می‌رسد فاز اصلاح قیمت بازار سرمایه در روزهای آینده پایدار باشد و این روند تا زمان اعلام سیاست‌های کلان اقتصادی و تعیین نرخ بهره و تحولات سیاسی در سطح بین‌الملل ادامه خواهد داشت و انتخابات امریکا می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 419535

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =