آیا امروز شاخص تحت تاثیر عوامل بنیادی ریزش کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه عوامل اصلی ریزش شاخص امروز بازار سرمایه را تحلیل کرد. 

به گزارش صدای بورس، احمد اشتیاقی درباره نوسان این روزهای بازار سرمایه و به ویژه ریزش امروز بازار گفت: چند عامل دست به دست داده تا این روزها شاهد این شرایط بازار باشیم. 
اشتیاقی افزود: عامل اصلی فشار عرضه این روزها در بازار است. بازار بعد از رشد خود طی سالهای اخیر در حالی که ارزش بازار هم بالا رفت، منابع حمایتی ندارد تا زمانی که فشار عرضه بالا می‌ رود بتوان از آن حمایت کرد تا باعث عدم اطمینان در بازار نشود

شاخص چطور به ۲.۱۰۰ میلیون رسید؟
اشتیاقی گفت: در رشد اخیر بازار سرمایه پول های جدیدی به بازار آمد که از آن اکثریت مردم بود. تعداد این افرادی که به بازار آمدند بی شمار است و حجم بالایی از پول را به بازار وارد کردند. این در حالی که است که طی این مدت نقطه تعادلی شاخص کل بر کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بود اما با فشار نقدینگی شاخص به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید. 

وی تاکید کرد: محدوده ۲ میلیونی جای اصلی شاخص نبود و با توجه به معامله دلار نیمایی در آن مقطع درحدود ۱۸ هزار تومان در واقع ارزش بازار بالاتر از دلار قرار گرفت. به این ترتیب بازار به اصلاح نیاز داشت. 

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان اینکه با اشاره به عرضه های اولیه گسترده و همچنین عرضه های صندوق های دارایی دولتی (ای.تی.اف) و عوامل دیگری که باعث افت بازار و روند کاهشی بازار شد، افزود: در حال حاضر شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نوسان دارد و عوامل بنیادی هم این رقم را تایید می کنند. گزارش بعضی از شرکت ها و EPS آنها و همچنین p/E کمتر از ۱۰ نشان می دهد که ارزندگی در سهم ها وجود دارد با این حال فشار عرضه دیده می شود. 

همه چیز به استراتژی معامله گران بر می گردد
وی گفت: این فشار عرضه با وجود ارزندگی بعضی از سهم ها با توجه به عوامل بنیادی به موضوع استراتژی سرمایه گذاران در موضوع انتخابات بر می گردد. اینکه سهامداران می خواهند در مقطع برگزاری انتخابات پول نقد داشته باشند. در مقابل این استراتژی تقاضایی در بازار نیست تا تعادل ایجاد کند. برای این استراتژی هم عوامل اقتصادی و سیاسی وجود دارد. وقتی در بازار همه یک موضع بگیرند و موضع تقابلی وجود نداشته باشد (اشاره به شرایط کنونی بازار) فشار عرضه ایجاد می شود. 

اشتیاقی تاکید کرد: منابع صندوق تثبیت می توانست برای مقابله با این فشار عرضه به کار گرفته شود. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به محدودیت های صندوق های بازارگردانی و محدودیت تعهد خرید آنها گفت: وقتی فشار فروش زیاد شود این صندوق ها تعهدی ندارند. اگر رشد شاخص طی سال های اخیر مورد بررسی قرار بگیرد، بین این رشد و منابع صندوق تثبیت تناسبی وجود ندارد. 

اشتیاقی گفت: وقتی سهم ها به کمتر از ارزش ذاتی خود می رسند، اگر حمایت انجام نشود بازار دچار صف فروش می شود. 

چند راهکار به دولت
وی گفت: یکی از سیاست هایی که دولت می تواند در شرایط کنونی آن را به اجرا درآورد و کمک کننده است، آزادسازی قیمت محصولات است و اینکه محدودیت ها برداشته شود. 
در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید عوامل بنیادی به بازار دیکته شود، گفت: باید این عامل که شرکت ها افزایش سودآوری دارند مطرح شود. همچنین لازم است اعلام شود که حتی اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود و دلار در مسیر کاهش قرارگرفت قیمت دلار از محدوده ۲۰ هزار تومان کمتر نمی شود. نیاز است اعتماد برگردانده شود و ارزش ذاتی دلار اعلام شود. از سویی بانک مرکزی باید برنامه هایش را اعلام کند. 

اشتیاقی با بیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه قیمت دلار باید با توجه به نرخ تورم داخلی و خارجی افزایش پیدا کند گفت: با اعلام سیاست ها براساس همین برنامه لازم است اعلام شود قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان سال به سال افزایش پیدا می کند. همچنین اعلام شود نرخ سود بانکی کاهش پیدا نمی کند. 
وی در پایان گفت:‌ باید به سرمایه گذاران از بابت سیاست های پولی و مالی اطمینان خاطر بدهیم. 

محمد فیروزی

کد خبر 419195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =