حاکمیت جو احساسی بر معاملات امروز بازار سرمایه

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر من فضا و جو احساسی بر فروش‌هایی که امروز در بازار سهام صورت گرفت، پررنگ‌تر بود.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: جو احساسی که بر معاملات روز جاری بازار سهام حاکم بود، شاید به دلیل برداشت کلی بازار از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا و پایین آمدن نرخ دلار بود. 

وی افزود: مقداری مازاد عرضه‌ها را در بازار سهام شاهد هستیم. به نظر می‌رسد که واکنش بازار سهام در روز جاری، بیشتر سیاسی بود تا اقتصادی و درواقع، اقتصاد سیاسی را مدنظر قرار داده بود. 

دارابی تصریح کرد: به نظر من بازار منتظر خواهد ماند و شرایط همچنان، شرایط نوسانی در شاخص خواهد بود و احتمال می‌رود تا یک ماه آینده، بازار سرمایه در محدوده شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰هزار واحد یا ۱ میلیون و ۶۰۰هزار واحد در حالت نوسانی به سر برد. مگر اینکه خبری منتشر شود و بازار سرمایه را از حالت رو به بالا یا رو به پایین خارج کند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که بازار در یک حالت دفاعی و احتیاطی بالایی به سر می‌برد. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر من بازار سرمایه مانند دیگر بخش‌های اقتصادی، باور زیادی به دلار ۳۰ هزار تومانی یا بالاتر از آن ندارد و شاید قیمت‌ فعلی دلار با واقعیت اقتصادی کشور نیز، سازگاری چندانی ندارد. 

وی اضافه کرد: به نظر من بازار سهام، تمایلی به این موضوع که عددی بیش از دلار نیمایی را در تحلیل شرکت‌ها دخیل کند، ندارد و به نظر می‌رسد که بازار سرمایه، نرخ دلار را پیشخور نکرده است. در حال حاضر، نرخی که مبنای تحلیل بوده و بازار سرمایه بر آن باقی می‌ماند، همان دلاری است که در محدوده ۲۰ یا ۲۱ هزار تومان قرار دارد. 

دارابی بیان کرد: ستون فقرات بازار سرمایه در کشور ما، شرکت‌های صادرات محور هستند و باتوجه به وضعیت ارز و داشتن حد وسطی از نرخ ارز در بازار، من فکر میکنم که شرکت‌های صادرات محور ما در نیمه دوم سال جاری، لیدرهای بازار سهام خواهند بود و پس از خروج بازار از شرایط فعلی، شرکت‌های صادرات محور هستند که می‌توانند، بازار سرمایه را هدایت کنند. این شرکت شامل گروه‌های پتروشیمی، معدنی، فلزی‌ها و... هستند.

منبع: اقتصادآنلاین

کد خبر 419145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =