ورود آزادراه شیراز اصفهان به بورس/سهم فارس تنها ۳۱ شرکت بورسی

سهم اندک استان فارس با تنها ۳۱ شرکت بورسی فعال در بازار سرمایه موجبات گلایه استاندار فارس در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه این استان را در پی داشت.

به گزارش صدای بورس، استاندار فارس شنبه در نهمین شورای برنامه ریزی و توسعه این استان در سال جاری به تعداد اندک شرکت‌های فعال فارس در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تشکیل شرکت و صندوق برای پروژه های بزرگ با هدف فعالیت در بورس باید مد نظر همه مسولان ارشد قرار گیرد.

عنایت الله رحیمی با اشاره به بی بهره ماندن این استان از مزایای بازار سرمایه در جهت توسعه فارس تاکید کرد: این استان نباید از ظرفیت بازار سرمایه بی بهره بماند.

وی ادامه داد: پروژه در حال احداث آزادراه شیراز اصفهان،مترو شیراز و پروژه‌های در حال ساخت راه آهن از جمله طرحهایی است که می تواند وارد بازار سرمایه شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه بند (ه) تبصره ۴ قانون بودجه در سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۱۶۱ میلیارد تومان در استان هزینه شده که ۷۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند ، عنوان کرد: در سال ۹۹ نیز مبالغی به این امر اختصاص یافته که امیدواریم در ادامه شاهد تکمیل آن باشیم.

وی با تاکید بر اینکه وظایف شورای برنامه ریزی بررسی کارگروه های زیربنایی و اشتغال و تقسیم اعتبارات نیست، خاطرنشان کرد: تعیین برنامه های بلندمدت و میان مدت استان، تصویب طرحهای توسعه اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق آن قسمت از درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت ، اتخاذ تدابیر لازم برای صرفه جویی در هزینه ها از دیگر وظایفی است که در شورای برنامه ریزی باید مد نظر قرار گیرد.

 استاندار فارس به سهم ۲هزار و ۲۰۰ میلیاردی استان از این ظرفیت قانون بودجه اشاره کرد و از ۱۳ دستگاهی که دارای چنبن اموال مازادی هستند خواست به دقت از این فرصت استفاده کنند.

محمد کیایی مهر مدیر بورس منطقه ای فارس در این جلسه با بیان اینکه فارس از ظرفیت بازار سرمایه در بورس بی بهره است گفت: تاکنون ۳۱ شرکت استان فارسی در بورس پذیرفته شده‌اند، همچنین تعداد ۲۰۰ شرکت برای حضور در بورس و فرابورس متقاضی هستند که تاکنون سهم فارس از این تعداد متقاضی تنها یک شرکت است. پروژه های که دارای قابلیت توجیه در بازار سرمایه هستند و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند می تواند در قالب هلدینگ به بازار سرمایه وارد شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در این نشست گفت: برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا در سطح این استان مبلغ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

سهراب مختاری افزود: تاکنون ۳۳۵ میلیارد تومان از این میزان اعتبار در سطح فارس پرداخت شده که حدود ۴۲ درصد مجموع اعتبارات این حوزه را شامل می‌شود و در زمینه مبلغ پرداختی فارس رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. مشاغل آسیب دیده این استان مجموعا با مبلغ ۷۰۹ میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان ارجاع شده که مجموعا از این میزان ۳۳۵ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی استان فارس برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا و هدایت صاحبین این کسب و کارها به سمت دریافت تسهیلات حمایتی دولت نسبتا خوب عمل کرده‌اند و باید مدیران بانک‌ها نیز در سطح شهرستانها برای پرداخت این تسهیلات همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: مجموع بیمه شدگان اجباری و اختیاری این استان ۷۵۴ هزار و ۵۵۵ نفر است که به دلیل شیوع کرونا حدود ۲۷ هزار کارگاه از مجموع ۷۳ هزار و ۳۰۹ کارگاه موجود این استان با مشکل مواجه و حدود ۷۳ هزار کارگر خود را اخراج کردند.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش مدیریت ارشد استان و مجموعه دستگاه‌های اجرایی فارس در حال حاضر کارگران ۷۱ هزار و ۴۲۱ کارگاه به محل کار خود بازگشته و مشغول کار شده‌اند. همچنین ۱۱ هزار و ۸۰۹ کارگر که در هزار و ۸۸۹ کارگاه مشغول کار بوده و بعد از شیوع کرونا بیکار شده اند باید با تلاش دستگاه‌های اجرایی به محل کار خود بازگردند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس نیز در این جلسه گفت: پس از پایان شهریورماه امسال و پایان سال مالی اسناد خزانه در این استان با مبلغ ۷۶۶ میلیارد تومان بطور کامل توسط ۸۳ دستگاه اجرایی و ۱۰۵ شهرداری فارس جذب شد.

بابک دایی به بند دال تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: براساس این قانون برای سال جاری مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای فروش یا مولدسازی املاک مازاد در استان فارس پیش بینی شده است. تاکنون ۵۹ فقره املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی این استان با ارزش ۴۲۲ میلیارد تومان برای فروش به کارگروه استانی مولد سازی و فروش املاک مازاد استان فارس معرفی شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 418571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =