۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
چند بانک بورسی افشا دادند

بانک‌های تجارت، سامان و خاورمیانه در خصوص اعلام نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی ارزی افشا اطلاعات با اهمیت منتشر کردند.

به گزارش صدای بورس،  بانک تجارت در افشا اطلاعات با اهمیت از گروه ب اعلام کرد: با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره ۲۲۷۱۲۶‏‏/۹۹ مورخ ۱۵‏/۰۷‏/۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با موضوع نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی، مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری میان دوره‌ای منتهی به پایان شهریورماه ۱۳۹۹، به منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت‌های مالی، مبلغ ۱۲۹,۰۰۰ریال برای هر یورو و مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ریال برای هر دلار آمریکا با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخشنامه مذکور تعیین شده است.
همچنین نرخ تسعیر اعمال شده در صورت‌های مالی پایان سال مالی ۱۳۹۸، مبلغ۱۰۲,۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۹۰,۰۰۰ریال برای هر دلار آمریکا بوده است.
با توجه به مراتب فوق و با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت این بانک در تاریخ ۳۱‏/۰۶‏/۱۳۹۹ که حدود نهصد و هفتاد و نه میلیون دلار است قطعا اعمال نرخ‌های جدید در تسعیر، اثر درآمدی را برای بانک به همراه خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به محاسبه میزان اندوخته کاهش ارزش مطالبات مشکوک الوصول ارزی بوده که این امر مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ است.  بنابراین در اولین فرصت، آثار مالی مربوطه در صورت‌های مالی دوره جهت اطلاع عموم سهام‌داران افشا می‌شود.

شناسایی ۱۸۷۸ میلیارد ریال سود ناشی از تسعیر ارزی
بانک سامان در خصوص تأثیرات تغییر نرخ تسعیر دارای‌ها و بدهی‌های ارزی افشا اطلاعات با اهمیت از گروه الف منتشر کرد. این بانک عطف به بخشنامه ۹۹/۲۲۷۱۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ بانک مرکزی ج.ا.ا و با توجه به رویه اتخاذ شده در مورد نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در تهیه صورت‌های مالی، مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری مالی میان دوره‌ای منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹، مبلغ ۱۲۹.۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۱۱۰.۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا تعیین شده است. لذا با در نظر گرفتن وضعیت باز ارزی مثبت این بانک در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ این موضوع مبلغ دارایی یا بدهی ارزی مرتبط  بانک معادل  ۷۵,۹۲۷,۸۲۴ دلار بوده که منجر به شناسایی مبلغ حدود ۱.۸۷۸.۱۶۴ میلیون ریال سود ناشی از تسعیر اقلام پولی می‌شود که  درصد آن نسبت به سود سال قبل معادل ۱۱۴ درصد است.. لیکن تعیین آثار دقیق تغییرات مذکور بر سود و زیان بانک منوط به تکمیل فرایند تهیه صورت های مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ و اظهارنظر حسابرس مستقل بانک در این خصوص می باشد.


تاثیر تغییرات نرخ ارز در بانک خاورمیانه
بانک خاورمیانه در افشا اطلاعات با اهمیت از گروه الف اعلام کرده که در نامه‌ای به روشن قلب، ریاست اداره نظارت بر ناشران مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر تغییرات نرخ ارز مطابق بخشنامه بانک مرکزی به استناد ماده (۲) مکرر (۳) دستورالعمل اجرایی افشای شرکت¬های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده است.
براساس بخشنامه شماره ۲۲۷۱۲۶/۹۹ مورخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۹ بانک مرکزی ج.ا.ا با موضوع ابلاغ نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی های ارزی در شبکه بانکی، مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری میان دوره‌ای منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت‌های مالی، مبلغ ۱۲۹.۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۱۱۰.۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا ( نرخ تسعیر اعمال شده در صورت‌های مالی سال گذشته برای یورو و دلار آمریکا به ترتیب ۱۰۲.۰۰۰ و ۹۰.۰۰۰ ریال بوده است) و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ و با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخشنامه مذکور تعیین شده است.
با توجه به مراتب فوق و با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت بانک خاورمیانه حدوداً معادل چهل وپنچ میلیون یورو در پایان شهریور سال ۱۳۹۹، اعمال نرخ های جدید تسعیر برای بانک اثر درآمدی خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک ( شامل تعیین نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیر آن بر ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی و ... ) منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی بانک خواهد بود.

کد خبر 418482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =