مهمترین‌های  اقتصادی و بورسی هفته ( ۱۲ تا ۱۸ مهر)

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی»، جدیدترین خط خبری یک هفته (۱۲ تا ۱۸ مهر) را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

‌ به گزارش صدای بورس،‌ نوسانات شاخص بازار سرمایه، کاهش قیمت طلا و دلار از جمله مهمترین اخبار اقتصادی کشور در نیمه مهر ماه ۹۹ بود. خبر ابتلای ترامپ به کرونا، درگیری انتخابات آمریکا، قرمزپوشی بورس ها در آمریکا و کاهش قیمت نفت به خاطر  اختلاف در آمریکا از جمله مهمترین‌ اخبار بین الملل بود.

۱- طی یک نشست از سوی رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع واگذاری سه شرکت هپکو، واگن پارس و آذرآب براساس اصل ۴۴ قانون مطرح شد.

۲- وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و ۱۸ نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد، بانک مسکن، بانک کشاورزی، بانک سرمایه، بانک پاسارگاد، بانک گردشگری از جمله مهترین بانک های تحریم شده هستند.

۳-دو خبر کرونا گرفتن ترامپ و  مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن، تاثیر منفی بر بازارهای مالی جهان تاثیر گذاشت. در این شرایط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از جمله فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی اروپا، ژاپن و کانادا برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشورهای خود، میلیاردها دلار نقدینگی به سیستم بانکی و بازارهای اوراق قرضه تزریق کرده‌اند.

۴-- بازارهای سهام آسیا در واکنش به مرخص شدن رئیس جمهور آمریکا از بیمارستان و احتمال تصویب بسته حمایتی جدید به بالاترین سطح طی بیش از دو هفته گذشته رسیدند 

۵-  فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد  گفت: تصمیم داریم باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم عرضه کنیم.

۵- قیمت طلا در پایان روز پنجشنبه۱۷مهر۹۹ در بازار جهانی نزدیک به ۰.۴ درصد افزایش داشت اما مانند روز چهارشنبه نتوانست به کانال ۱۹۰۰ ورود کند و فقط به این مرز بسیار نزدیک شد. ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلای تهران می‌گوید: با توجه به اینکه هفته آینده پایان ماه صفر است قیمت طلا و سکه تا پایان هفته بعد روند صعودی ندارد.

۶- رضا شیوا،رئیس شورای رقابت گفت: زمانی قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت. این درحالی است که شورای رقابت در رابطه با خودرو این وظیفه را دارد تا قیمت منصفانه رااعلام کند.

۷- امیر حسین کاکائی، کارشناس خودرو در رابطه با تحولات قیمت خودرو تا نیمه دوم شهریور گفت: ممکن است روند رشد قیمت خودروهای داخلی کُند شود. البته نزدیک شدن به انتخابات آمریکا نیز بر ثبات قیمت دلار و قیمت خودرو اثرگذار است. قیمت خودرو در این مدت به شدت افزایش یافته بود؛ اما حالا معتقدیم که حباب خودرو می‌ترکد. قیمت خودروهایی همچون تالیسمان، سانتافه، مزدا ۳ و … ارزان خواهد شد؛ چرا که تقاضا برای خرید این نوع خودروها محدود شده است.

۸- دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر عرضه خودرو در بورس کالا درست انجام شود، در شروع کار ممکن است کمی قیمت‌ها بالا رود، اما پس از مدتی کاهش پیدا می کند..

۹- در ماه جولای امسال (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد۹۹)، معاملات مسکن در ترکیه با ۱۲۴ درصد رشد به بالاترین رقم تاریخ خود رسید و طی این مدت، شهروندان ایران با خرید ۵۴۰ واحد مسکونی، مقام اول خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص دادند.

۱۰- پیتر شیف، کارگزار کهنه‌کار وال‌استریت معتقد است پیروزی کاندیدای دموکرات، جو بایدن، در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر امریکا خبر بدی برای بازارهای سهام و کل اقتصاد امریکا خواهد بود. پیروزی بایدن به معنای یک اقتصاد خیلی ضعیف‌تر خواهد بود که فدرال‌رزرو را مجبور خواهد کرد بسته کمک مالی جدیدی ارائه کند.

منابع، صدای بورس، اطلاعات بورس، تجارت نیوز، اقتصاد نیوز، خبرگزاری آناتولی

کد خبر 418436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =