بلاتکلیفی سهامداران خرد؛ بی برنامگی دولت در مواجهه با بازار

یک کارشناس بازار سرمایه شرایط سهامداران خرد دربازار را در وضعیت بلاتکلیفی توصیف کرد و یکی از دلایل آن را بی‌برنامه بودن دولت عنوان کرد.

به گزارش صدای بورس، این روزها بازار سرمایه شرایط نوسانی را تجربه می‌کند، ریزش‌های اخیر بورس هم موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به این بازار دچار دلزدگی شده باشند. در چنین شرایطی ماندن سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار یا خروج‌شان می‌تواند بر سرنوشت آینده بازار موثر باشد.

علی جمالی، مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان در مصاحبه با خبرنگار صدای بورس درباره شرایط کنونی بازار گفت: الان در بازار شرایط بلاتکلیفی وجود دارد، این در سردرگمی در نهایت به سرمایه‌گذاران خرد و البته حقیقی‌ها می‌رسد.

دولت تصمیماتی گرفت اما در عمل کاری نکرد
این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت تصمیم گرفت بازارگردان‌ها در بازار سرمایه فعال شوند. همچنین سهام خزانه، اوراق تبعی و منابعی از صندوق توسعه ملی واریز شود. این ابزارها قرار بود در بازار به کارگرفته شوند اما در عمل اتفاقی –تاکنون- نیفتاده است. این به سهامداران حقیقی ضربه می‌زند.

جمالی تصریح کرد: الان نوعی از بازارگردانی در بازار وجود دارد که دولتی نیست و صندوق‌ها و سبدگردان‌هایی اقدام به این کار می‌کنند. اینها تحت سیاست‌گذاری دولت کار نمی‌کنند و روی شرایط بازار تاثیرگذارند. [جمالی معتقد است بازار سرمایه نیاز به سیاست‌گذاری کلان و واحدی دارد و این شرکت‌ها مبتنی بر آن حرکت نمی‌کنند.]

برخی سهامداران بزرگ حقیقی رنجیده‌اند
این کارشناس بازار سرمایه دربخش دیگری گفت: در میان فعالان حقیقی بازار برخی سهامداران بزرگ هستند. اینها یکسری بازیگر سهم هستند که از شرایط کنونی بازار رنجیده شده‌اند. در واقع در بازار برنامه کلی نداریم. برای یکسری از سهم‌ها صف فروش بلندمدت تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: چون تبعات مدیریت بازار به بخش‌های دیگر تسری پیدا کرده است، الان هرچه اخبار مثبت هم به بازار پمپاژ شود نمی‌توان کاری کرد تا آن بخش از فعالان بازار که به سراغ بازارهای موازی رفته‌اند را به بازار سهام برگرداند.

جمالی تاکید کرد: راهکاری که برای بهبود شرایط بازار پیشنهاد می‌کنم این است که سیاست بازارگردانی براساس اعلام از یک منبع مشخص دنبال شود. این سیاست شامل دولت، حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار شود.

مدیریت بازار بدون نگاه سیستمی
وی با بیان اینکه تشکیل کانون حقیقی‌ها اتفاق خوبی است و اشاره به اینکه اگر بازارگردانی بتواند ارزش سهام را به قیمت واقعی آن نزدیک کند یک اتفاق خوبی است، مشکلات کنونی بازار را ناشی از نداشتن دید سیستمی به کلان بازار عنوان کرد و افزود: وقتی یک مشکلی در بازار شکل می‌گیرد، می‌خواهند با تبصره و قانون آن را حل کنند، یک تکه از بازار را می‌بینند اما سایر بخش‌ها از قلم می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: پیشتر اعلام شد قرار است اعتباری که به مشتریان از محل سهامداری‌شان تعلق می‌گرفت را می‌خواهند کاهش دهند. ابتدا به 70 درصد و بعدتر 50، 10 و 5 درصد رساندند. با این تصمیم موافق هستم و آن را درست می‌دانم. اما برای این موضوع برنامه‌ای ارائه نکردند. بعد از چند وقت هم زمزمه می‌شود که می‌خواهند این اعتبار را از 5 درصد به 50 درصد برسانند!

وی در پایان گفت:‌ اگر سیاستگذار و وزارت اقتصاد همه چیز را به صورت یک بسته ببیند کمتر دچار مشکل می‌شویم.

کد خبر 418159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =