ورود استارت آپ‌ها به بازارسرمایه به کجا رسید؟

یک مقام مسئول گفت: اگرچه از چندی پیش پنج استارت‌آپ بزرگ کشور برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرده بودند اما هنوز هیچ یک از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند، وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش صدای بورس، فرزین فردیس؛ نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از آمادگی پنج استارت‌آپ بزرگ کشور برای ورود به بورس خبر داد و گفت: اگرچه درخواست کرده بودیم که متولیان بازار سرمایه فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را تسریع کنند اما با وجود سپری شدن حدود دو ماه از طرح این درخواست، هیچ یک از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند، وارد بازار سرمایه شوند.

فردیس در مورد پیشرفت فرآیند ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه، افزود: برای ورود این ۵ شرکت نوآور استارت‌آپی به بازار سرمایه با دو بعد مساله مواجه بوده‌ایم؛ یک بعد مسائل مالی و فنی که رفع آنها با مجموعه وزارت اقتصاد به خوبی پیش رفته است؛ به طوری که با دستور وزیر امور اقتصاد و دارایی، سازمان‌های بورس، فرابورس و سازمان حسابرسی در این امر همکاری کردند و مسائل مالی و فنی تقریباً حل شده است؛ مسائلی نظیر شناسایی دارایی‌های نامشهود و ارزشگذاری آنها، اختلافاتی که در تفسیر صورت‌های مالی وجود داشت و نگرانی‌هایی که می‌توانست در کمیته پذیرش مطرح شود، حل شده است.

وی گفت: آنچه اکنون پروژه ورود این شرکت‌های استارت‌آپی به بورس را با کُندی مواجه کرده، طرح برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از سوی نهادهای حاکمیتی و امنیتی است که البته این نگرانی‌ها نیز به جا و درست است و ما تلاش می‌کنیم با ارائه راه‌حل‌های عملیاتی و منطقی، این نگرانی‌ها را که شامل مواردی چون انحصار و امنیت اطلاعاتی که در اختیار این شرکت‌هاست، مرتفع کنیم.

فرزین با بیان اینکه التهابات اخیر بازار سرمایه نیز موجب نگرانی شرکت‌های استارت‌آپی داوطلب ورود به این بازار شده است، اظهار کرد: آنها این دغدغه را دارند که شاید اکنون زمان مناسبی برای پذیرش در بورس نباشد و باید چند ماهی از این اقدام پرهیز کرد تا التهابات بازار سرمایه فروکش کند. به هر حال ممکن است این هیجانات روی ارزش‌گذاری شرکت‌ها اثر داشته باشد. البته مدیران این شرکت‌ها به گزینه‌های دیگری برای تأمین مالی، همزمان با بازار سرمایه نیز می‌اندیشند؛ به طوری که تعدادی از آنها با سرمایه‌گذاران دیگری مذاکراتی داشته‌اند تا بتوانند بخشی از نیازشان را به تأمین مالی مرتفع کنند.

وی ادامه داد: البته نیاز به تأمین سرمایه برای توسعه شرکت، نمی‌تواند صرفاً از طریق سرمایه‌گذاران حقیقی مرتفع شود. در واقع اگر می‌خواهیم شاهد رشد و توسعه برنامه‌ریزی شده این شرکت‌های استارت‌آپی باشیم، نیاز به بازار سرمایه و نیاز به اینکه منابع بیشتری جذب این شرکت‌ها شود احساس می‌شود. امیدواریم که بتوانیم مسائل را حل کرده و این مجموعه شرکت‌ها را وارد بورس کنیم. حل این مساله در شرایطی رقم می‌خورد که طرف‌های ذینفع به خوبی آن را درک کنند.

منبع: مهر

کد خبر 417740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =