واقعیت های اقتصاد را دریابیم

چنانچه قصد تحلیل شرایط بازار سرمایه در شش ماهه دوم سال را داشته باشیم ، باید به بررسی عوامل اقتصادی موثر بر شکل گیری روند شش ماهه اول و پیش بینی رفتار این عوامل در نیمه دوم سال بپردازیم. همچنین ضروریست تا رفتار گروه های مرجعِ جدید بازار سرمایه که رفتار آنها بر روند کلی بورس تاثیر میگذارند نیز تحلیل شود.

به گزارش صدای بورس، از آنجا که بخش قابل توجهی از شرکتهای پذیرفته شده در بورس را شرکتهای صادراتی محور تشکیل داده و یا فروش محصولات داخلی آنها با توجه به نوسانات نرخ ارز مشخص می شود، لذا  رشد نرخ ارز به دلیل تاثیر مستقیم بر سودآوری شرکتها به عنوان محرکی جدی برای رشد قیمت سهام عمل نمود. از سوی دیگر و با توجه به رکود حاکم بر سایر بازارهای موازی سرمایه گذاری، شاهد ورود تدریجی منابع مالی از این بازارها به بورس بودیم که جریان مذکور به مرور پررنگ تر شد و حجم معنی داری از معاملات را به خود اختصاص داد. بر اساس آمار ثبت شده، در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ شاهد ورود ۱۲۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه بوده ایم که در روزهای اخیر ۲۹ هزار میلیارد تومان آن خارج شده است. نکته با اهمیت این که تزریق خالص ۹۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط خیل عظیم سهامداران خرد و تازه وارد به بورس صورت گرفته که به لشکر مورچگان تشبیه شده و دارای دانش، شناخت و تجربه بسیار کمی در بازار سرمایه هستند .

رفتارهای این تازه واردان به بورس عمدتا از جنس رفتارهای احساسی و هیجانی بود و به دلیل حجم تجمعی بالای منابع در اختیارشان شاهد جهت دهی روندهای بازار بر اساس همین رفتارهای غیر حرفه ای بوده ایم.

در اواخر مرداد ماه و با کاهش نرخ دلار از قله ۲۵ هزار تومان، اولین عامل با اهمیت در رشد شاخص بورس دچار تزلزل شد و جریان ورود نقدینگی نیز به تبع تضعیف نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت تا جایی که در شهریور ماه شاهد خالص جریان خروج منابع از بازار سرمایه بودیم. این عوامل در کنار شکل گیری حباب قیمت در بخشهایی از بازار موجبات نزول قیمت سهام و شاخص را فراهم ساخت. هرچند در روزهای بعد شاهد برگشت مجدد نرخ دلار به قله قبلی و حرکت آن به سمت مرزهای بالای ۲۷ هزار تومان بوده ایم لیکن همانطور که رفتار غیرحرفه ای تازه واردان به بورس موجب صعود هیجانی قیمتها در بازار شد ، در شرایط کنونی هم علیرغم رشد نرخ دلار آزاد و نیما به ارقام بی سابقه و تاثیر مثبت این قضیه بر درآمد و ارزندگی شرکتها ، شاهد شکل گیری روند غیر منطقی ریزشی در کل از بازار هستیم .

به نظر میرسد در شش ماهه دوم سال ۹۹ شاهد تثبیت نرخ ارز در قیمتهای فعلی و یا حرکت آن به سمت ارقام بالاتر باشیم که این مطلب به نوعی در بازگرداندن رونق به بخشهای مهمی از بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. البته در نیمه دوم سال نگرانی هایی در رابطه با تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر نرخ ارز وجود دارد که در بلند مدت اثر تعیین کننده ای بر روند صعودی موجود نخواهد گذاشت لیکن در دوره ۶ ماهه نمیتوان به قطعیت در مورد آن نظر داد.

از سوی دیگر، چنانچه فرصتها و تهدیدات ناشی از ورود میلیونها سرمایه گذار جدید و غیر حرفه ای به بازار سرمایه را به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر قبول کنیم ، (با احترام به مکانیزم بازار و ضرورت ایجاد تعادل در بازارهای مالی از طریق مکانیزمهای داخلی خود بازارها) ، تحقق یافتن اقدامات حمایتی (اما موقت) دولت در عبور از شرایط بحرانی، در کنار سیاست گذاری هوشمندانه سازمان بورس در بازگرداندن آرامش و اعتماد به این بخش از بازار، میتواند شروعی مجدد بر ورود نقدینگی به بورس و شکل گیری روند عقلایی و رو به رشد بورس در ماه های پیش رو باشد.

لذا، اینگونه میتوان جمع بندی نمود که شرط باز گرداندن رونق نسبی به بورس در نیمه دوم سال ۹۹  مدیریت هیجانات مخرب موجود در این بازار خواهد بود .

فراموش نکنیم در شرایطی که در تمام بازارهای سرمایه گذاری شاهد تطبیق قیمتها با ارزش رو به افول پول ملی هستیم ، دلیلی برای نزول همه جانبه قیمتها در بازار سرمایه وجود ندارد.  از طرف دیگر ، تجربه تاریخی نشان داده که رشد نرخ ارز معمولا با یک لگ زمانی بر قیمت سهام تاثیر میگذارد.

به عبارت دیگر، در یک اقتصاد تورمی که ارزش پول ملی به طور پیوسته در حال نزول است، دارایی های مالی چاره ای جز تعدیل ارزش خود و حرکت به سمت قیمتهای اسمی بالاتر را ندارند و سهام موجود در بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حسین بوستانی مدیرعامل سرمایه گذاری اعتضاد غدیر
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۶۹

کد خبر 417408

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =