فقدان سیاست کلی در صنعت خودرو

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ، تنها راهکار خروج ایران خودرو و ساپیا از زیان و بحران صنعت خودرو را حذف قیمت‌گذاری دستوری دانست.

به گزارش صدای بورس، حمید کشاورز با اشاره به فقدان سیاست کلی در صنعت خودرو در توییتر اعلام کرد: باتوجه به شرایط کنونی اقتصادی، نیاز خودرویی به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و چنانچه قیمت‌گذاری به شرکت‌ها واگذار شود، مشکل نقدینگی آن‌ها حل شده و با افزایش تولید و عرضه و از سرگیری رقابت برای کسب سهم بازار، کاهش قیمت خودرو رقم خواهد خورد.

قطعه‌سازان به تولید و تامین ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز مشغول بوده و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده نیز توسط قطعه‌سازان زیرمجموعه شرکت‌های خودروساز تامین می‌شود.

انتظار صنعتگران و فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی در ابتدا حاکم شدن فضایی منطقی و اقتصادی بر این حوزه است.طی چند سال گذشته، یکی از دغدغه‌های خودروسازان این بود که چگونه و با چه مشوق‌هایی محصول را در بازارهای داخلی و منطقه به فروش رسانند آن‌ها برای اجرای این امر از ابزار فروش اعتباری نیز استفاده می‌کردند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با وجود تنگناهای اقتصاد، نیاز بازار  به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده باشد. بنابراین با وجود کاهش تولید، خودروسازان توانایی تامین و عرضه این تعداد خودرو را دارند.لذا باید با اصلاح شیوه معیوب قیمت‌گذاری، خودروسازان را از زیان خارج کرد تا در فضایی رقابتی و تلاش برای کسب سهم بازار بیشتر ، شاهد کاهش قیمت و حتی ارائه مشوق‌هایی برای خرید محصولات شرکت‌های خودروساز باشیم.

در صورت اجرای این سیاست، دیگر نیازی به انتظار برای برگزاری انتخابات آینده آمریکا یا تغییر دولت در سال آینده نخواهد بود و با وجود تنگناهای فعلی، صنعت و بازار خودرو راه آرامش در پیش خواهد گرفت. اما اگر قرار باشد روی همین پاشنه بچرخد در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد آخرین نفس‌های  خودروسازی خواهیم بود.

کد خبر 417343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =