۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
افزایش تولید در «کسرا»

بررسی وضعیت شرکت، صورت مالی و فرآیند معاملات نماد کسرا در بورس نشان می‌دهد که این شرکت دارای بنیادی متوسط است.

به گزارش صدای بورس  شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید  و در سال ۱۳۷۶ اولین بهره برداری خود را انجام داد و توانست در همان سال اولین تولید خود را با نام تجاری AIC  روانه بازار کند. تولیدات این هلدینگ در فاز اول محصول گلوله‌های سرامیکی آلومینایی مورد مصرف در بالمیل‌های صنعتی (آسیاب‌های صنعتی) و سپس با ایجاد خط تولید لاینرهای آلومینایی بالمیل جهت حفاظت از پوشش فلزی آسیاب های صنعتی نیز تولید گردید. پس از تثبیت این دسته از محصولات، استراتژی بعدی هلدینگ به نفوذ در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و تولید محصولات خاص سرامیکی جهت رفع نیاز برخی اقلام  مورد نیاز اینگونه صنایع قرار گرفت و برهمین اساس سرامیک بالهای آلومینایی و سیلیکاتی به عنوان یک محصول استراتژیک توسط این هلدینگ، تولید شد و با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر آن با نمونه‌های مشابه خارجی در بازار داخلی، توانست جای خود را در صنعت باز نماید. سهام این هلدینگ با نماد کسرا در سال ۱۳۸۳ در بازار بورس اوراق بهادارتهران عرضه گردید.

وضعیت شرکت
بر اساس گزارش تفسیری این شرکت در سامانه کدال، بزرگترین تولیدکننـده محصـولات سـرامیکی بر پایـه سیلیکاتی در ایران و خاورمیانه در گروه صنایع کانی غیر فلـزی فعالیـت داشـته و در زمینـه تولیـد محصـوالت آلومینـایی به صورت انحصاری در کشور فعالیت می‌کند.

مقدار تولید این شرکت برای سه ماهه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۲.۰۷۳.۴۰۹ کیلوگرم بوده که این رقم در سال گذشته ۱.۷۰۵.۲۵۰ کیلوگرم بوده است در حالی که از نظر فروش با یک افت اندکی در سال ۹۹ روبه رو بوده است که بیشتر ناشی از کرونا بوده است.

بر اساس آنچه در گزارش تفسیری سه ماهه ابتدای سال ۹۹ آمده؛ نوسانات نرخ ارز طی سال جاری، چالش‌های ناشی از تعاملات سیاسی با سایر کشورها و تورم حاکم بر بازارهای اقتصادی ایران یکی از موضوعات اثرگذار برای این شرکت بوده است. از طرفی سیاست‌های متفاوت دولتها در زمینه صنعت در دوره‌های مختلف اثر مهمی را بر بخش صنعت و سرمایه‌گذاری داشته است، با توجه به تغییر سیاست اقتصادی دولت از کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای ناشی از مالیات و فشار بر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت حذف معافیت مالیاتی دانش بنیان، شرکت‌های تولیدی مخصوصاً شرکت‌هایی که الزام بیشتری جهت رعایت قوانین ومقررات ناشی از الزامات بورس را دارند، تحت فشار فرآیندهای در حوزه‌های مرتبط مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی در سنوات گذشته و سال‌های پیش رو قرار داشته‌اند.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ۵۰ میلیون ریال (شامل تعداد۵۰ هزار سهم، به ارزش اسمی هر سهم۱۰۰۰  ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ۷۶۱.۴۳۱  میلیون ریال  که شامل تعداد ۷۶۱.۴۶۱.۰۰۰ سهم، بـه ارزش اسـمی هـر سـهم۱۰۰۰ ریـال) افزایش یافت.

صورت‌های مالی
سود(زیان) ناخالص شرکت در ۱۲ ماه منتهی به ۹۸ برابر با ۷۳۶.۳۵۹ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، ۱۵۴ درصد رشد را نشان داده است در کنار سود عملیاتی شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۶۸۱.۷۰۳میلیون ریال درج شده که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود۱۸۰درصد رشد را نشان می‌دهد. آنچه که از این ارقام بیرون می‌آید نشان می‌دهد که شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در کسب درآمدهای ناخالص و درآمد عملیاتی موفق‌تر عمل کرده است. سود خالص شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۶۷۶.۳۶۵ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۱۹۰.۵۰۳ میلیون ریال در صورت مالی آن درج شده است.

سود پایه هر سهم در سال ۹۷ برابر با ۳۲۸ ریال و برای سال ۹۸، ۱.۱۶۶ ریال عنوان شده است که نشان می‌دهد سود پایه هر سهم در سال گذشته ۲۵۵ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است. جمع دارایی‌های غیر جاری شرکت که حاصل دریافت‌های بلند مدت، دارایی‌های ثابت مشهود و دارایی‌های نامشهود است برای سال ۹۸ برابر با ۸۷۹.۱۷۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷  حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. جمع دارایی‌های جاری در سال ۹۸ برابر با ۱.۲۳۳.۸۰۷ میلیون ریال است که این رقم برای سال ۹۷، ۷۱۶.۹۲۶ میلیون ریال بوده است.

کسرا در پلت فرم تعدیل نشده خود یک الگوی راندینگ بسیار بزرگ ساخته که این سهم را ارزنده نشان می دهد، قیمت فعلی کسرا، ۲۱۹۲ تومان است، که بررسی الگوی تعدیل نشده این سهم قیمت ۱۳۳۰۰ و ۲۱۳۰۰ را در آینده نشان می دهد، البته احتمال زیاد این تارگت بیش از ۲ سال طول بکشد

در کنار دارایی‌های شرکت باید به بدهی‌های ان هم توجه لازم صورت بگیرد. دارایی‌های غیر جاری شرکت که تنها ناشی از تسهیلات بلند مدت است برای سال ۹۸ برابر با ۶۵.۲۳۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، ۴۹۷ درصد رشد داشته است.

بدهی‌های جاری شرکت در سال ۹۷ برابر با ۴۵۸.۳۶۰ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۸ به ۴۷۵.۴۳۱ میلیون ریال رسید. در بحث بدهی‌های جاری سود سهام پرداختی ۱۳۵ درصد رشد داشته است. بر اساس آنچه در صورت مالی شرکت در سامانه کدال آمده این شرکت برای سال ۹۸ و ۹۷ صادراتی نداشته در نتیجه چندان به شاخص ارز وابسته نیست. جمع فروش داخلی این شرکت بر اساس تعداد فروش برای سال ۹۷ برابر با ۴.۷۹۱.۷۴۷ عدد بوده که این رقم برای سال ۹۸ به ۶.۳۸۹.۶۵۹ عدد رسید.  بررسی صورت مالی با توجه به اعداد مذکور نشان می‌دهد که شرکت وضعیت مطلوبی دارد.

 تابلوی بورس
نماد کسرا با حجم میانگین ماه ۱میلیون واحد، سهام شناور ۸۸درصد، حجم مبنای حدود ۲میلیون واحد، ارزش بازار بیش از ۱هزار میلیارد تومان، سودآوری ۸۲۰ و نسبت قیمت به سود آوری(p/e) ۲۶.۷۳ در تابلوی بورس ثبت شده است.

ضریب نقدشوندگی این شرکت ۸۸ درصد است و همانگونه که در بالا ذکر شد با توجه به عدم صادرات محصول ضریب همبستگی به دلار آن صفر درصد و همبستگی به شاخص کل ۸۵درصد می‌باشد.

روند ریزشی این شرکت از ۱۱ تیرماه آغاز شد به گونه‌ای که ارزش آن از ۴۴.۸۰۰ریال به ۲۱.۷۲۰ ریال در آخرین روز معاملات رسید. این شرکت در دوران اصلاح تقریبا بیش از ۵۰درصد ریزش داشت و همچنان این ریزش ادامه دارد.

بر اساس برآیند تجزیه و تحلیل صورت مالی، وضعیت شرکت و تابلوی بورس می‌توان به این نتیجه رسید که بنیادی این سهم متوسط است. کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند پیشنهاد می‌شود تحلیل تکنیکال آن را  بررسی و با کارشناسان مشورت کنند.

تحلیل تکنیکال
کسرا در تایم فریم روزانه به پایین ترین قیمت رسیده و اصلاح این نماد به گونه ای است که به قیمت اوایل فروردین ماه برگشته یعنی تمام سود این سهم در اوایل فروردین از بین رفته است.

 کسرا حجم کمی از معاملات را در تایم فریم روزانه تجربه می کند استوک استیک در حال کف سازی بوده، اما هنوز واگرایی مثبت در این نماد دیده نمی شود و تمام نمادها به سمت همگرایی برای ریزش رفته اند.

کسرا در تایم فریم هفتگی نیز در حال کف سازی بوده و تنها نکته ای که می توان به کسرا امیدوار بود مقایسه خط روند شاخص کل با کسرا در نواحی قرمز رنگ عمودی است که شاید در معاملات این هفته باعث بازگشت این نماد به محدوده صعودی شود.

کسرا در تایم فریم ماهانه یک واگرایی macd را انجام داده و به نقطه بازگشت به محدوده حمایتی فاصله چندانی ندارد، این نمودار امیدوار کننده از تایم فریم هفتگی است و نشان می دهد این نماد در میان مدت و بلند مدت می تواند پرتقاضا و با صف خرید همراه شود.

کسرا در پلت فرم تعدیل نشده خود یک الگوی راندینگ بسیار بزرگ ساخته که این سهم را ارزنده نشان می دهد، قیمت فعلی کسرا، ۲۱۹۲ تومان است، که بررسی الگوی تعدیل نشده این سهم قیمت ۱۳۳۰۰ و ۲۱۳۰۰ را در آینده نشان می دهد، البته احتمال زیاد این تارگت بیش از ۲ سال طول بکشد، اما این سهام برای سرمایه گذاری بلند مدت  ۲ تا ۵ سال نماد ارزنده ای محسوب می شود که تارگت های ۱۰ برابری را نشان می دهد، برای افرادی که برای میان مدت این سهم را در نظر گرفته اند، هنوز نقطه ورود فرا نرسیده و باید دید این نماد با صعودی شدن شاخص کل بورس می تواند به محدوده پرتقاضا برگردد یا خیر، اما باید گفت این نماد برای دید بلند مدت حتی یک ساله نیز ارزنده است.

منبع:تحلیل بازار

کد خبر 417312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =