افزایش ۲۳ درصدی حاشیه سود خالص «زدشت»

حاشیه سود خالص شرکت از سال ۹۵ تا ۹۸ در حال نوسان در یک بازه ی مشخص است. این نسبت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل خود افزایش داشته و مقدار این افزایش برابر با ۲۳ درصد است.

  معرفی شرکت:
شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دره در محدوده ای به وسعت ۱.۱۲۳ هکتار دارای سه واحد عملیاتی در شهرستان خرم دره، ابهر و طارم استان زنجان واقع می باشد. دفتر مرکزی شرکت در شهرستان خرم دره واقع شده است. اشتغال زایی مستقیم این شرکت ۲۷۰ نفر می باشد و بزرگترین تولید کننده شیر خام و انواع محصولات کشاورزی و باغی در غرب کشور است.

فعالیت اصلی شرکت پرورش گاو شیری می باشد که در سال ۱۳۵۴ با ورود ۴۰۰ راس تلیسه هلشتاین از آمریکا شروع شده است. تعداد کل دام این واحد بیش از ۷۵۰۰ راس و تعداد گاو شیرده بیش از ۳۳۰۰ راس می باشد و روزانه بالغ بر ۱۳۶ تن شیر خام صنعتی تولید می کند. تولیدات سالیانه واحد گاوداری که وارد بازار فروش کشور می شوند عبارتنداز: ۳۹۳۸۱ تن شیرخام، ۱۴۵۴ راس گوساله نر پرواری، ۵۲۴ راس تلیسه داشتی و ۹۱۲ تن گوشت.
مساحت کل باغات شرکت ۲۹۳ هکتار می باشد که ۱۵۱ هکتار آن در حال حاضر مثمر و مابقی باغات جوان و غیر مثمر می باشد. محصولات اصلی باغی شرکت عبارتنداز: گلابی، زیتون، هلو، شلیل، گردو، آلو و سیب. تولید سالیانه محصولات باغی شرکت در حال حاضر۴۰۰۰ تن می باشد که با ثمردهی کل باغات شرکت در سالهای آینده به ۷۰۰۰ تن خواهد رسید.
سالیانه۶۱۸ هکتار از اراضی شرکت تحت کشت محصولات زراعی قرار می گیرد. گندم، جو، کلزا، یونجه و ذرت علوفه ای محصولات زراعی اصلی شرکت می باشند. کلیه اراضی شرکت تحت پوشش مستقیم آبیاری مدرن می باشد که سبب بهبود راندمان استفاده از آب می شوند. تولید سالیانه واحد زراعت شرکت ۱۵۰۰۰ تن انواع محصولات زراعی است.

جدول سالانه


 

جدول زیر ذره بین :
- نسبت P/E شرکت درمقایسه با P/E صنعت بیشتر می باشد و تقریبا دوبرابر مقدار صنعت می باشد و این نشان میدهد که در مقایسه با همگروهی های خود از ریسک بیشتری برخوردار است.

- سود خالص شرکت از سال ۹۵ تا ۹۸ در حال صعود با شیب تند می باشد. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۷۴ درصدی داشته است. با توجه به رشد سود خالص می توان عملکرد شرکت را خوب ارزیابی کرد.
-  شرکت هر ساله درصد بالایی از سود خالص شرکت را بین سهامداران تقسیم می کند که نشان از عملکرد خوب آن می باشد. میزان سود تقسیمی شرکت در سال ۹۹ برابر با ۶۶ درصد می باشد.
-  بازدهی یک ماهه شرکت به دلیل افت اخیر بازار منفی می باشد. بازدهی سه ماهه آن نیز از این موضوع متاثر است. بازدهی سالانه شرکت با توجه به عملکرد شرکت خوب می باشد و در سطح همگروهی های خود است.
- سود هر سهم در سال ۹۹ مبلغ ۵۲۲ ریال برآورد می شود.
- با توجه به میزان EPS برآوردی برای سال ۹۹ می توان مقدار P/E شرکت را نیز بدست آورد که برابر است با ۹۳.۳


تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

حاشیه سود عملیاتی
حاشیه سود عملیاتی شرکت در حال صعود از سال ۹۶ تا ۹۸ می باشد. در سال ۹۸ حاشیه سود عملیاتی نسبت به سال ۹۷ تغییر چندانی نداشته است. حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال ۹۸ بیشتر از میانگین ۴ سال اخیر می باشد.

حاشیه سود خالص
حاشیه سود خالص شرکت از سال ۹۵ تا ۹۸ در حال نوسان در یک بازه ی مشخص است. این نسبت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل خود افزایش داشته است و مقدار این افزایش برابر با ۲۳ درصد می باشد. میزان حاشیه سود خالص شرکت در سال ۹۸ بیشتر از میانگین ۴ سال اخیر است. و رقم این نسبت نشان می دهد که شرکت سود خوبی کسب میکند.

جمع بدهی ها به دارایی ها
نسبت بدهی ها به دارایی ها از سال ۹۵ تا ۹۷ در حال کاهش با شیب تند بوده است ولی در سال ۹۸ افزایش داشته است. میزان این رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۵ درصد می باشد. با توجه به رشد سود شرکت و بهبود وضعیت از میزان بدهی های خود کم کرده است.

سود انباشته به دارایی ها
سود انباشته به دارایی ها از سال ۹۵ به بعد در حال افزایش است که با توجه به عملکرد خوب شرکت این انتظار می رود. میزان رشد این نسبت در مقایسه با سال قبل ۴۰ درصد می باشد.

تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت:
بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ برابر ۳۹.۸۰% می باشد در حالی که در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۷ برابر ۲۵.۱۱%  می باشد. این نسبت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است علت این رشد افزایش حاشیه سود خالص و گردش دارایی و نرخ اهرم مالی می باشد. ROE شرکت از صنعت کمتر است که نشان می دهد بازدهی شرکت نسبت به میانگین همگروهی های خود کمتر است.
میزان رشد حاشیه سود خالص نسبت به سال ۹۷ برابر با ۲۳ درصد می باشد.در سال های قبل میزان حاشیه سود خالص کم بوده است ولی در سال ۹۸ رشد داشته است که تاثیر مثبت بر روی بازده حقوق صاحبان سهام گذاشته است.
گردش دارایی های شرکت رشد ۲۶ درصدی داشته است که تاثیر مثبت بر روی بازده حقوق صاحبان سهام گذاشته است.
نرخ اهرم مالی از تقسیم دارایی بر حقوق صاحبان سهام بدست می آید که رشد دارایی ها بیشتر از حقوق صاحبان است و باعث رشد بازده حقوق صاحبان سهام شده است.

 اطلاعات مالی بر اساس صورت‌های مالی سالیانه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ (حسابرسی شده)

  سرمایه: ۶۹۰,۰۰۰ میلیون‌ ریال

  تعداد برگه سهم: ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰

 ترکیب سهامداران:
بنیادمستضعفان انقلاب اسلامی  ۳۹.۰۵درصد
شرکت گسترش کشاورزی ودامپروری فردوس پارس-س.خ-  ۳۸.۳۸درصد


 طرح های توسعه:
- احداث گاوداری جدید به ظرفیت ۶۰۰۰ راسی در استان زنجان
- تولید محصولات ژنتیکی (اسپرم و رویان منجمد) با ورود به صنایع بالادستی گاوداری
- تغییر تدریجی فرآیند تولید محصولات باغی به سوی تولید خشکبار 
- پر کردن شکاف تکنولوژی در واحد گاوداری: ساخت سالن مراقبت های ویژه
 احداث شیردوشی مدرن 
پروژه احداث باغ گردو ۹۵ هکتاری مدرن 

  تعداد کارکنان: 
تعداد پرسنل تولیدی: ۲۳۷
تعداد پرسنل غیر تولیدی: ۲۰

  ترکیب درآمدی شرکت:
درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ مبلغ ۱,۴۹۴,۶۹۰
میلیون ریال و هزینه های عملیاتی نیز مبلغ ۱,۱۶۰,۰۰۸ میلیون ریال می باشد.
 بخش اعظم درآمدهای شرکت از طریق فعالیت های عملیاتی می باشد.

  نکات با اهمیت گزارش در مقایسه با سال گذشته :
 افزایش ۴۱ درصد درآمدهای عملیاتی
 افزایش ۴۱ درصد سود عملیاتی 
 افزایش ۷۴ درصد سود خالص 
 افزایش ۲۳ درصد دارایی‌ها
 افزایش ۷۳درصد سود انباشته 
 افزایش ۱۹درصد حقوق مالکانه
 افزایش حاشیه سود خالص از ۲۰.۸۵درصد  به ۲۵.۷۲درصد  
 افزایش بازده دارایی از ۱۵.۰۴درصد  به ۲۳.۳۱درصد  
 افزایش بازده حقوق صاحبان سهام ۲۵.۱۱درصد  به ۳۹.۸۰درصد  

  نکته با اهمیت: در صورت نیاز به افشای اطلاعات با اهمیت در دوره مالی مذکور شرکت مراتب را به نحو شایسته اطلاع رسانی خواهد کرد.

کد خبر 417274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =