جنگ اقتصادی چند ملیتی‌ها با ایرانی‌ها

رئیس جمهور گفت: ما از سال ۵۹ در تحریم آمریکا بودیم، اما جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما از سال ۹۷ شروع شد.

به گزارش صدای بورس،حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت افزود: علت حمله صدام به ما در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به دلیل توهمات و محاسبات غلط بود.

رئیس جمهور گفت: آن‌ها گمان می‌کردند که ما در این شرایط نیروی هوایی نداریم، چرا که آمریکا آن را تحریم کرده و هیچ قطعه‌ای وارد نشده است و وضع ارتش ما هم از نظر آن‌ها به گونه‌ای بود که آمادگی برای جنگ نداشتیم و سپاه هم آن روز به صورت نیروی انتظامی و جمع کوچکی برای دفاع از انقلاب اسلامی بود.

روحانی افزود: آن‌ها گمان می‌کردند که، چون آمریکا رابطه اش را با ایران قطع کرده است و شرق هم که طرفدار عراق و حزب بعث است، قطعاً پیروز جنگ خواهند بود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: محاسباتشان را غلط کردند و رسوا و سرنگون شدند و همه آن‌هایی هم که از آن‌ها حمایت کردند ابراز پشیمانی کردند و زمانی که صدام به کویت حمله کرد تک تک شان گفتند که چقدر به صدام پول دادند.

رئیس جمهور گفت: امروز این حادثه دقیقاً تکرار شده است و دو سال و نیم پیش هم آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را بر مبنای توهم و محاسبات غلط آغاز کرد، این چیزی است که آن‌ها اظهار کردند نه این که ما بخواهیم تحلیل کنیم.

روحانی افزود: آن‌ها هدفشان بستن همه راه‌های اقتصادی به روی ایران بود و مجدد اعلام می‌کنم که ما از سال ۵۹ دچار تحریم اقتصادی بودیم، اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ما شروع شد.

رئیس جمهور گفت: امروز بحث تحریم نیست، ما در جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا با همه امکانات، دلارها، روابطش و با شرکت‌های چند ملیتی اش به لحاظ اقتصادی وارد جنگ با ایران شده است.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت یادآور شد: زمانی که صدام به ایران حمله کرد به خبرنگاران گفت سه روز دیگر ادامه این مصاحبه را در اهواز انجام می‌دهم آمریکایی‌ها هم در سال ۹۷ با تحمیل جنگ اقتصادی گفتند ما چند ماه دیگر وارد تهران می‌شویم و این‌ها چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهند دید.

وی با اشاره به تخیلات آمریکا در خصوص شکست جمهوری اسلامی اظهار داشت: آمریکا به اروپایی‌ها گفته بود که فقط سه ماه به ما مهلت بدهید؛ دو نفر از سران اروپا به من گفتندکه آمریکا به آن‌ها گفته است با این فشار اقتصادی که ما به ایران آورده ایم شما هم به آن‌ها کمک نکنید تا سه ماه دیگر کار تمام شود.

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیات دولت، تصریح کرد: عده‌ای خارج نشین ناراحتند که ما هم با کرونا مبارزه کردیم، هم به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی ادامه دادیم و هم مناسک دینی را برگزار کردیم، آنان دلشان می‌خواست کشورمان تعطیل شود و همه چیز بهم بریزد از عصبانیت شان پیداست که در چه فکری بودند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در حال جنگ اقتصادی نیز به اجرای طرح‌های توسعه‌ای ادامه می‌دهیم و اجرای هیچ یک از این طرح‌ها را متوقف نکرده ایم و امیدواری ما از بین نرفته است.

 روحانی گفت: دولت در کنار صادرکنندگان، صنعت گران، کشاورزان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و همه دلسوزان ملت است.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمن با اعمال فشار بر ما تصور می‌کرد، صادرات و واردات ما متوقف می‌شود، اما حرکتی که اکنون آغاز کردیم در تولید بسیاری از محصولات صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی و خودرو سبب رشد چشمگیر تولیدات شده است.

 روحانی میزان افزایش تولیدات را در شش ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در عرصه‌های خودروسازی ۱۸ و نیم درصد، در لوازم خانگی ۴۲ و نیم درصد، در شمش آلومینیوم ۵۰ درصد، در فولاد خام ۸ درصد و در سیمان ۱۵ درصد برشمرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این موضوع برغم مواجه با همه گیری بیماری کروناست که باید با کاهش تولید مواجه می‌شدیم، پس معلوم است که مردم فداکاری می‌کنند و برغم مشکلات ناشی از این بیماری می‌دانند که در جنگ با قلدری زورگو هستیم که به حرف هیچ کس گوش نمی‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به این توانمندی ها، امروز می‌توانیم و آماده ایم که در این جنگ به موفقیت برسیم.

 روحانی گفت: البته همواره گفته ایم که ما آغازگر هیچ جنگی نبودیم و جنگ تحمیلی را آغاز نکردیم، در این جنگ نیز آغازگر نبودیم و همان طور که در دفاع مقدس ایستادیم و پیروز شدیم در این جنگ نیز مقاومت کردیم و پیروز می‌شویم.

رئیس جمهور افزود: دولت همه امکانات لازم را در عرصه اقتصادی و رفع موانع تولید به کار گرفته است و معاون اول رئیس جمهور مسئول بررسی موانع تولید و رفع مشکلات موجود در این عرصه شده است.

 روحانی گفت: برای تسویه حساب ارزی که شرکت‌ها دریافت کرده اند راه را باز کردیم تا هر شرکتی که چنین تسهیلاتی چه از صندوق توسعه ارزی و چه از بانک‌ها دریافت کرده اند، بیایند و با ریال تسویه کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه خارج نشینان و کانال‌های ضد انقلاب، بفهمند که در شش ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، متقاضیان دریافت جواز برای فعالیت صنعتی ۳۳ درصد افزایش یافته که این نشانه امیدواری ملت ایران است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 417244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =