۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

مدیرعامل منطقه آزاد کیش خبر داد:

اولین هاب بورس بین الملل در نگین خلیج فارس

بیش از 45 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری بارشد 5331 درصد در کیش محقق شد.
اولین هاب بورس بین الملل در نگین خلیج فارس

منطقه آزاد کیش با ظرفیت های بالقوه، بالفعل، تمرکز بر رونق تعاملات داخلی – بین المللی می تواند الگویی مناسب برای جذب سرمایه گذاران و بستر مناسب را برای نهادینه سازی توسعه پایدار مناطق آزاد ایران فراهم سازد.

به گزارش صدای بورس، طی چند سال اخیر برای تحقق این دیدگاه ارزشمند مدیران منطقه آزاد کیش سعی بر آن داشته با استفاده از پتانسیل های بازار های مالی به ویژه در حوزه بازار سرمایه، اتخاذ تدابیری را مد نظر قرار دهند تا بسیاری از غفلت های گذشته را جبران کنند. از آن جاکه در محور  برنامه های مدنظر هوشمندی قابل تاملی نهفته، در صورت تسریع می توان انتظار داشت که منطقه آزاد کیش بتواند در آینده ای نزدیک، نفش آفرینی برای تحقق آرمان  اولین هاب جمهوری اسلامی ایران در بازار های مالی خلیج همیشگی فارس ایفا کند. برای آگاهی از برخی ابعاد موضوع مذکور، فرصتی فراهم شد تا در گفتگویی نظرات غلامحسین مظفری مدیر عامل منطقه آزاد کیش را جویا شویم.      


با توجه به تمرکز منطقه آزاد کیش بر گردشگری ، راه اندازی پروژه هایی نظیر  انواع بورس ها ،  پیشنهاد ایجاد بانک آفشور و مرکز مالی بین المللی  چگونه توجیه پذیر است ؟
گردشگری  به طور یقین یکی از محورهای فعالیتی در جزیره کیش است. صنایع با حدود ۳۵۹ کار خانه نقش بسزایی در اقتصاد کیش دارد ، اما تا کنون‌خوب معرفی نشده است .نهاد های مالی که شما یادآور شدید نیز ابزارهایی برای توسعه کیش به عنوان درگاه مراودات جهانی است. اینکه به کیش نگاه تک بعدی نداشته باشیم توسعه متوازن را به همراه خواهد داشت.ایجاد بورس ها و مراکز مالی در توسعه حوزه بازرگانی بین المللی و اتصال به بازارهای جهانی، در کیش  یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.


ایجاد انواع  بورس ها در کیش از جمله  بورس نفت، بورس بین الملل  و غیره  باچه هدفی انجام شد و در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟
بازار های مالی( پول – سرمایه) در کلان اقتصاد، مهم‌ترین ظرفیت برای تامین مالی بلند مدت هستند و یکی از نشانه های توسعه یافتگی به شمار می آیند. ایجاد این بازار ها در جزیره کیش ضمن آنکه می تواند طیف سرمایه گذاران به ویژه بخش خصوصی را به برخورداری از ابزارهای نوین تامین مالی رهنمون سازد، شفافیت را برای اقتصاد کیش به ارمغان می آورد. هر چند پیش از این تلاش‌هایی برای این منظور صورت گرفته، اما در این دوره برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد ، از بورس برای تامین مالی بهره بردیم و ۳۰۰۰ میلیارد ریال صکوک ‌منتشر کردیم.همچنین با استفاده از پتانسیل نهادهای مالی فعال در بورس، بخش خصوصی هم در پی ورود به بورس و تامین مالی مناسب از این بازار است. در حال حاضر ۳۵ کارگزاری در تالار سهام کیش فعالند و حاصل تلاش آن ها داد و ستد۱۶۳۹۵۹ میلیارد ریال در مرداد ماه امسال بود که ۱۴۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.


قرار بود شرکت سرمایه گذاری کیش در بورس  عرضه شود ،انجام آن در چه وضعیتی است ؟
مهم‌ترین قسمت در ورود به بورس، آماده سازی و اصلاح ساختار شرکت بر اساس استانداردهای سازمان بورس و اوراق بهادار است . این فرایند در مورد شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش انجام شد و درخواست پذیرش آن در بورس در حال بررسی است، ضمن آنکه، این شرکت در سازمان بورس به ثبت رسیده است.


واگذاری و عرضه کیش ایر در فرابورس به کجا رسید ؟
اگرچه این شرکت که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حال واگذاری است،  اما آماده سازی آن برای ورود به بورس و اصلاح ساختار مالی آن کمی زمان بر است. در عین حال با سازمان خصوصی سازی و تامین سرمایه ملت، جلسات مستمر ی در حال برگزاری است تا عرضه موفقی را شاهد باشیم.از سوی دیگر در تلاشیم تا وجوه حاصل از فروش سهام کیش ایر، در همین شرکت برای توسعه ناوگان هواپیمایی کیش ایر به مصرف برسد.


پروژه راه اندازی بورس کیش با 10 درصد سهم مناطق آزاد چه شد  ودرحال  حاضر شرایط آن چگونه است ؟
ایجاد یک بورس جدید آنهم در عرصه بین المللی  و با شرایط ویژه تحریم های ظالمانه غرب، کار ساده ای نیست. اقدامات مطالعاتی انجام شده، ساختار بورس بین الملل شکل گرفته، هیات موسس تشکیل و موافقت سازمان بورس هم اخذ شده است. در حال حاضر کمیته‌های سه گانه فنی آن با محوریت دبیرخانه بورس بین الملل ، در حال بررسی چگونگی جذب سرمایه گذار ، تدوین مقررات، نوع فعالیت در آن و غیره  هستند که به محض نهایی شدن ، جهت تصویب به سازمان بورس ارایه می شود.


استفاده از ظرفیت تامین مالی  بازار سرمایه  برای پروژه های منطقه آزاد کیش چگونه بوده  ودرحال حاضر چه وضعیتی در این خصوص حاکم است ؟
در خصوص استفاده از ظرفیت بازار سرمایه ، کیش در ابتدای راه است. اما با حضور همکاران متخصصی که داریم، چند ابزار نو ، متناسب با اقتصاد کیش و مقررات حاکم بر آن ، طراحی و برای اجرا به سازمان بورس ، برای بررسی و صدور مجوز ارسال شد.  ایجاد صندوق زمین وساختمان ، انتشار اوراق خرید دین از جمله ابزار هایی است که به سازمان بورس ارایه و منتظر صدور مجوز هستیم. طرح صندوق املاک و مستغلات نیز در سازمان بورس در حال بررسی است.


سرانجام راه اندازی بانک آفشورو مرکز مالی بین المللی  در منطقه آزاد کیش به کجا رسید؟
ایجاد بانک های آفشور در شرایط کنونی با سختی همراه است، اما طرحی برای ایجاد شعب مستقل بانک های داخلی با هیات مدیره مستقل و مستقر در کیش ارایه کرده ایم. این شعب سابسیدری از نظر سرعت تصمیم گیری در خصوص منابع ومصارف ، بسیار راهگشا هستند. در مورد مرکز مالی هم ، مطالعات اولیه انجام شده اما منتظر راه اندازی بورس بین الملل هستیم تا پس از آن با توجه به مبانی حقوقی حاکم بر آن به ویژه در حوزه بین الملل ، به ایجاد مرکز مالی اقدام کنیم.


با توجه به گذشت سه سال از طرح راه اندازی بورس بین الملل ، شرایط کنونی این پروژه در چه شرایطی قرار دارد؟ هدف از راه اندازی و انتخاب کیش به چه منظوربود ؟
همانطور که اشاره شد، در حال طی مراحل اجرایی ایجاد ساختار بورس بین الملل هستیم. هدف از این امر تامین مالی بین المللی،اتصال به بازار های مالی جهانی، جذب سرمایه گذار خارجی و غیره در منطقه  آزاد کیش است.


مشارکت سهامداران داخلی ، خارجی و کشورهای مختلف در بورس بین الملل چه وضعیتی دارد؟
بر اساس تایید سازمان بورس و اوراق بهادار می بایست ۴۰ درصد سهامداران بورس بین الملل کیش نهاد های مالی خارجی باشند، براین اساس کمیته بررسی جذب سهامداران خارجی بورس، در حال تدوین دستورالعمل ویژه آن هستند تا ضمن بررسی نهادهای مالی مناسب وموثر ، استانداردهای لازم برای عضویت سهامداران خارجی را تدوین کند.


با توجه به چالشهای بین المللی راه اندازی بورس بین الملل ، در شرایط کنونی چگونه امکان پذیر است ؟
اینکه شرایط با توجه به تحریم ها، برای جذب سهامداران خارجی سخت است را قبول داریم، اما همه موافق این تحریم ها نیستند و از آن تبعید نمی کنند. در عین حال این بورس به حدی جذاب طراحی خواهد شد تا نهادهای مالی بین المللی انگیزه لازم برای حضور را داشته باشند. با این حال پذیرش سهامداران خارجی بر اساس استانداردهای لازم و در فضایی شفاف صورت می گیرد.


چالش های پیش رو بورس بین الملل چه مواردی بوده و برای برون رفت از آنها چه تدابیری مد نظر قرار است؟
مهم‌ترین چالش ، جذب سهامداران خارجی اثر گذار است. همانطور که اشاره شد، سعی می کنیم با جذابیت های لازم ، آنها را ترغیب به عضویت کنیم. از سوی دیگر از مناسبات بین المللی نیز بی بهره نخواهیم بود.


تحریم ها ی اعمال شده چه آثار و تبعاتی در نحوه فعالیت بورس بین الملل خواهد داشت؟
تحریم ها  به طور یقین آزاردهنده خواهد بود، اما همانطور که در تمامی زمینه های پزشکی، صنعتی، کشاورزی و غیره موفق عمل شد و با تحریم ها مقابله کردیم، در حوزه مالی نیز با برنامه ریزی دقیق ، موفق خواهیم شد.

مبنای معاملات بورس بین الملل بر اساس چه ارزی ( دلار – یورو و.....) صورت خواهد گرفت ؟
در این مورد در حال بررسی هستیم اما قطعا معاملات ارزی خواهد بود.


برای کنترل نوسانات ارزی در بورس بین الملل چه تدابیری لحاظ شده است ؟
از آنجا که معاملات ارزی است و رابطه ای با ریال ندارد، نوسانی را شاهد نخواهیم بود، مگر در مواقعی که سرمایه گذار تبدیل ارز به ریال را مد نظر قرار دهد در این موارد نیز  بهره گیری  از ابزار های پوشش ریسک ، راهکار مناسبی است.

مزیت ها و ضرورت راه اندازی بورس بین الملل چه مواردی هستند ؟
اتصال به بازار های مالی جهانی اجتناب ناپذیر است و بورس بین الملل درگاه آن خواهد بود. این کانال ارتباطی می‌تواند ضمن جذب سرمایه گذار خارجی در فضایی شفاف ، تامین مالی بین المللی را برای فرصت های سرمایه گذاری داخلی به همراه داشته باشد. همچنین با تحقق این دیدگاه اولین هاب بورس بین الملل در نگین خلیج فارس جامه عمل خواهد پوشید .


با توجه به آماده افتتاح بودن بزرگترین سایت هلی پورت کشور در کیش  ، مشارکت سرمایه گذاری، مباحث تامین مالی  و اهداف پروژه چگونه هستند ؟
با عنایت به اینکه کیش، یکی از بهترین مناطق جهت سرمایه گذاریست، این سایت اختصاصی هلی کوپتری میتواند بیشترین، سریع‌ترین و بهترین خدمات را به شرکتها خصوصا شرکتهای نفتی و پالایشگاهی مستقر در خلیج فارس ارائه دهد. ارائه خدمات با تأخیر ، میتواند هزینه های بالایی را به این شرکتها تحمیل کند. از طرفی خود شرکتهای خدمات دهنده هلی کوپتری در منطقه آزاد کیش نیز می توانند بواسطه قوانین و مقررات حاکم بر آن،  بهترین خدمات را دریافت و به متقاضیان ارائه کنند. لذا شرکتهای توانمند در این زمینه آمادگی سرمایه گذاری کلان رو خواهند داشت. تامین مالی این پروژه توسط سازمان منطقه آزاد کیش انجام شده است.

میزان مشارکت سرمایه گذاران  داخلی – خارجی در منطقه آزاد کیش، طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته چه وضعیتی دارد ؟
حجم سرمایه گذاری های جدید صورت گرفته توسط بخش خصوصی (سرمایه گذاران داخلی) در سال 98 در حوزه های صنعتی و غیرصنعتی، 28هزار میلیارد ریال و 13 میلیون دلار بود که نسبت به سال 97 در بخش سرمایه گذاری ریالی 162 درصد و در بخش سرمایه گذاری ارزی 5331 درصد رشد داشته ایم.

 در حال حاضر اهم پروژه های قابل افتتاح با میزان مشارکت داخلی و یا خارجی چه مواردی هستند ؟

از جمله پروژه های قابل افتتاح در سال جاری که در بیستم شهریور ماه نیز توسط ریاست محترم جمهور افتتاح شدند، می‌توان به واحد صنعتی زمهریر در زمینه تولید تولید انواع سیستم تهویه مطبوع، واحد صنعتی مبلمان سام چوب کیش در زمینه تولید مبلمان منزل و سرویس چوبی، هتل 5 ستاره پانوراما کیش، مجتمع های مسکونی پرشین 2، خانه، ستاره، مجتمع خدماتی پارسیس، مرکز نوآوری کیش، سایت هلی پورت فرودگاه کیش و پروژه فیبرنوری اشاره داشت. حجم سرمایه گذاری این 11 پروژه بالغ بر 20هزار میلیارد ریال است که بیش از 17 هزار میلیارد آن توسط بخش خصوصی و  3 هزار میلیارد آن توسط سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفت این پروژه ها منجر به ایجاد 1068 شغل جدید در منطقه شده اند.

چشم انداز سرمایه گذاری ،جذب توریسم و توسعه پایدار منطقه آزاد کیش در مقایسه و رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس را چگونه پیش بینی می کنید ؟

ایران، بی شک یکی از کشور های پر پتانسیل برای صنعت توریسم است. کشوری پر از جاذبه های گردشگری و در عین حال ارزان، که جزیره زیبای کیش از این موهبت الهی بهره فراوان برده است. البته در این روند طبیعت ، آب و هوا، امنیت، زیرساخت های مناسب، میزبانان خونگرم و غیره از جمله پتانسیل های کیش قابل توجه کیش به شمار می آیند اگرچه  حجم سرمایه گذاری های انجام شده درکیش  بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا  بر آورد می شود ، اما در این روند  استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از فرصت های سرمایه گذاری کم نظیر   در نگین خلیج همیشه فارس روندی صعودی دارد.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس ، شماره 368

کد خبر 417065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =