افت شاخص های سهام بعد از بیانیه جدید فدرال رزرو

می توان گفت چشم‌انداز بازار کامودیتی مثبت است، به طوری که هفته گذشته شاهد رشد ۱.۱ درصدی هر تن سرب، حدود ۳ درصدی روی و ۱.۱ درصدی آلومینیوم بودیم.

به گزارش صدای بورس، بازار جهانی هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌ها بود؛ در این راستا قیمت فلزات پایه از جمله مس، رشدی بیش از ۲ درصد را در نتیجه چشم‌انداز خوب تقاضا، ثبت کرد. قیمت نفت نیز در نتیجه کاهش تولید در آمریکا و داده‌های خوب اقتصادی چین، بخش اعظمی از افت خود را جبران کرد و هر بشکه نفت خام برنت با رشد هفتگی ۸.۳ درصدی به ۴۳ دلار و ۱۵ سنت رسید. همچنین افزایش قیمت نفت منجر به افزایش شاخص قیمت کالایی «سی آر بی» شد. در مجموع می توان گفت چشم‌انداز بازار کامودیتی مثبت است، به طوری که هفته گذشته شاهد رشد ۱.۱ درصدی هر تن سرب، حدود ۳ درصدی روی و ۱.۱ درصدی آلومینیوم بودیم.

بازارهای سهام اما در هفته‌ای که گذشت عملکردی خنثی داشتند و جریانات ریسکی مشخصی در بازار وجود نداشت. در این میان شاخص سهام شرکت های فناوری مجدداً بیشترین افت را در هفته گذشته ثبت کردند. افت شاخص‌های سهام شرکت‌های فناوری می‌تواند سیگنالی برای شدت گرفتن فعالیت‌های بخش حقیقی اقتصاد و رشد کامودیتی ها باشد. هفته گذشته شاخص سهام شرکت های تکنولوژی آمریکا شامل اپل، گوگل، مایکروسافت و... همچنان روی روند نزولی حرکت کردند که عامل اصلی افت شاخص نزدک آمریکا در هفته گذشته بود.

افت شاخص های سهام بعد از بیانیه جدید فدرال رزرو

بعد از بیانیه فدرال رزرو و عدم برنامه جدید «فد» برای حمایت از اقتصاد، شاخص‌های سهام با افت همراه بودند. نشست بانک مرکزی آمریکا در شرایطی برگزار شد که سیگنال دریافتی معامله‌گران از آن، پایین ماندن نرخ بهره (نزدیک صفر) برای یک مدت طولانی (تا سال ۲۰۲۳) بود که می‌تواند تقاضا برای دلار آمریکا را تقویت کرده و منجر به افزایش آن شود. این اقدام به منظور احیای اقتصاد آمریکاست که در دوره کرونا به شدت آسیب دیده است و کارشناسان معتقدند این مساله به علت سیاست‌های بد ترامپ بوده و احتمال دارد پاشنه آشیل وی در انتخابات پیش رو باشد. عدد شاخص مدیران خرید همچنان بر وضعیت رکودی فعالیت اکثر بنگاه های اقتصادی حکایت دارد.

روند صعودی میان مدتِ طلا

هر اونس طلای جهانی در هفته‌ای که گذشت تنها ۰.۴ درصد رشد کرد و به نوسان در محدوده ۱۹۵۰ دلاری ادامه داد. روند میان مدت طلا همچنان صعودی دیده می‌شود، اما پیش از شروع مجدد روند صعودی، انتظار می‌رود در محدوده خنثی نوسان کند. به نظر می‌رسد بازار طلا برای صعود مجدد منتظر محرک بنیادی جدیدی است. در این میان از آنجایی که در بیانیه فدرال رزرو تاکیدی بر گسترش سیاست‌های انبساطی نشد، عبور طلا از محدوده خنثی و شکست محدوده دو هزار دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد. با این حال نباید از ریسک‌های اقتصاد جهانی همچون پاندمی کووید ۱۹ و البته تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین غافل شد.

اوپک و طوفان دو عامل موثر در افزایش قیمت نفت
هفته گذشته بهای نفت اما با وجود برآوردهای نزولی از تقاضای طلای سیاه و تعدیل پیش‌بینی‌های قبلی با صعود ۸.۳ درصدی همراه شد و به ۴۳ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. دلیل افزایش قیمت نفت را باید در تحولات اوپک و طوفان سالی در آمریکا جستجو کرد. این طوفان، تولید نفت خلیج مکزیک را متوقف کرده است. در عین حال هفته گذشته، در حالی که انتظار می‌رفت ذخایر نفت آمریکا افزایش پیدا کند، با افت ۴ میلیون بشکه‌ای همراه شد. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نیز مجددا با یک واحد کاهش به ۱۷۹ دکل نفتی رسید. چشم‌انداز بازار پتروشیمی نیز به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال و جشن‌های سالانه کشورهای شرق آسیا که به افزایش مصرف محصولات پلاستیکی منجر می‌شود، طی چند ماه آینده مثبت است. در صنعت پالایشی نیز به دنبال طوفان‌های اخیر در سواحل آمریکا، شاهد افزایش نسبی سودآوری هستیم.

منبع: سنا

کد خبر 417003

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۶ نشانه مثبت برای بازار سهام هفته آتی

    ۶ نشانه مثبت برای بازار سهام هفته آتی

    توافق ایران و چین، سیگنال مثبت درباره افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان قیمت دلار، ادامه سیاست‌ عرضه اولیه، ترسیم چشم‌انداز مثبت سیاستگذاران برای بازار سهام و اخبار سیاسی مربوط به کاهش تنش‌ها شش عامل مهم در بورس هفته آینده است. عواملی که چشم‌انداز هفته آینده را مثبت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =