۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
بالاخره پالایش یکم بخریم یا نه؟

 فردا آخرین روز ثبت سفارش دومین ETF دولتی می‌باشد. اما با توجه به حواشی پیش آمده و ریزش اخیر بازار، آیا خرید این صندوق صحیح است؟ و یا بهتر است خود سهام را خریداری کنیم؟

به گزارش صدای بورس، فردا آخرین روز ثبت سفارش دومین ETF دولتی می‌باشد. اما با توجه به حواشی پیش آمده و ریزش اخیر بازار، آیا خرید این صندوق صحیح است؟ و یا بهتر است خود سهام را خریداری کنیم؟

تاکنون ۹۰۰ میلیون واحد از این صندوق در کارگزاری‌ها بفروش رفته است، ولی از آنجایی که مشخص نیست که چه میزان ثبت سفارش از طریق بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها صورت گرفته، نمی‌توان عدد دقیقی را برای میزان ثبت سفارش‌ها در نظر گرفت. اما اگر همین ۹۰۰ میلیون واحد را برای آن‌ها نیز در نظر بگیریم، حدود ۲ میلیارد از ۶ میلیارد واحد این صندوق بفروش رفته است.

 برای پاسخ به این سوال باید ابتدا قیمت سهام موجود در پالایش یکم را با قیمت کنونی سهام این شرکت‌ها مقایسه کنیم:

 قیمت شبندر در پالایش یکم (با احتساب ۲۰ درصد تخفیف): ۳۲۲۲۴ ریال
 قیمت شبندر در روز ۲۹ شهریور: ۴۱۹۳۰ ریال

 قیمت شبریز در پالایش یکم (با احتساب ۲۰ درصد تخفیف): ۳۴۷۳۶ ریال
 قیمت شبریز در روز ۲۹ شهریور: ۴۰۴۵۰ ریال

 قیمت شپنا در پالایش یکم (با احتساب ۲۰ درصد تخفیف): ۲۹۴۳۲ ریال
 قیمت شپنا در روز ۲۹ شهریور: ۳۲۰۸۰ ریال

 قیمت شتران در پالایش یکم (با احتساب ۲۰ درصد تخفیف): ۲۹۱۸۴ ریال
 قیمت شتران در روز ۲۹ شهریور: ۳۰۰۹۰ ریال

با بررسی قیمت‌ها متوجه اختلاف قیمت نسبتا مناسب پالایش یکم با سهام شرکت‌ها می‌شویم. با بررسی این اختلاف قیمتی به سود ۱۰ درصدی این صندوق میرسیم.

از سویی در چند هفته اخیر اخبار مناسبی درباره صنعت پالایشی منتشر شد که میتوان به تایید افزایش سرمایه شتران و شپنا و همچنین اصلاح نرخ خوراک واحدهای پالایشی موجب شد که پالایشگاه‌های بورسی یکی پس از دیگری از تعدیل مثبت خود رونمایی کرده و بر ارزندگی سهام خود بیافزایند.

 با توجه به مسئله فوق، خرید پالایش یکم به‌صرفه بنظر می‌رسد. اما خرید این صندوق با ریسک‌هایی هم همراه است. مهم‌ترین ریسک این صندوق، نقدشوندگی آن است.

 متاسفانه زمان بازگشایی این صندوق‌ها مشخص نیست و به همین دلیل مشخص نیست که پول خرید این صندوق‌ها تا چه زمانی بلوکه خواهد ماند.

 ممکن است در مدت زمان بلوکه بودن این پول، بازار اقبال خود را به صنعتی دیگر نشان دهد که درصورت سرمایه‌گذاری در آن، سود بیشتری نسبت به دارا دوم نصیب شما شود.

 در نهایت با توجه به عوامل گفته شده، به نظر می‌رسد خرید دارا دوم برای افرادی که تجربه چندانی در معامله ندارند و یا بدنبال معاملات روزانه و نوسان‌گیری نیستند، می‌تواند گزینه خوبی باشد و با توجه به اهداف قیمتی ذکر شده برای سهام شرکت‌های موجود در این صندوق، سود نسبتا بالایی را نصیب خریداران کند.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 416922

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =