۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
عملیاتی شدن سهام خزانه

سعید محمد علیزاده گفت: سهام خزانه یکی از ابزارهای نوین مالی و حمایتی از سهام در شرایط هیجانی است، در این راستا سازمان بورس و اوراق بهادار آماده همکاری لازم جهت صدور مجوز حداکثر طی ۵ روز کاری برای درخواست‌کنندگان خرید سهام خزانه است.

به گزارش صدای بورس، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: طبق ماده ۱۹۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع بوده است، لیکن طبق بند "ب" مادۀ ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مقرر شده که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس بر اساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می رسد، می‌توانند تا سقف ده درصد (۱۰ درصد) از سهام خود را خریداری و تحت عنوان «سهام خزانه» در شرکت نگهداری کنند. مادامی که این سهام در اختیار شرکت باشد، فاقد حق رأی است.

علیزاده افزود: در این راستا آیین‌نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه و دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه در سال ۹۴ مورد تصویب شورای عالی بورس قرار گرفته و از آن زمان این امکان برای شرکت‌ها فراهم شده که نسبت به تحصیل سهام خزانه در چارچوب تعیین شده اقدام کنند.

به گفته وی باز خرید سهام شرکت توسط خود شرکت که اصطلاحا از آن به خرید سهام خزانه یاد می شود به دلایل و اهداف مختلف صورت می گیرد که از آن جمله می‌توان به علامت‌دهی مدیران نسبت به ارزش ذاتی سهام شرکت، حمایت از ارزش واقعی سهام، بهبود نقدشوندگی سهام برای سهامداران خرد نام برد.

علیزاده افزود: به این ترتیب، امکان تحصیل سهام خزانه در چارچوب مقررات موجود می‌تواند توانایی مدیریت شرکت را در حفظ حقوق سهامداران و حمایت از ارزش‌های واقعی و نقدشوندگی سهام یاری کند، همچنین باعث بهبود بازده حقوق صاحبان سهام و افزایش سود هر سهم خواهد شد./منبع: سنا

کد خبر 416138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =