۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
خبرهای خوش به سهامداران

روز گذشته و در ادامه جلسات بورس تهران با مدیران ارشد حقوقی، مدیرعامل بورس تهران از نتایج این جلسات خبرهای خوشی به سهامداران داد.

به گزارش صدای بورس، نقدشونده نبودن بازار بهانه‌ای بود برای تشکیل این جلسات که ماحصل آن بازارگردانی بخشی از نمادها و حمایت حقوقی‌ها را به همراه داشت، علی صحرایی در گفت‌وگویی اعلام کرد: این حمایت‌ها در برگیرنده تمام نمادها و شرکت‌های بورسی است.

مدیرعامل بورس تهران در پایان چهارمین جلسه با مدیران ارشد حقوقی گفت: حمایت از سهامداران در این جلسات در اولویت است و قرار نیست از چند نماد خاص صرفا حمایت به عمل‌ آید و نمادها و شرکت‌های دیگری هم قرار است طی روزهای آتی مورد حمایت قرار گیرند.

صحرایی در خصوص ادامه‌دار بودن جلسات عنوان کرد: شرکت بورس هر روز و تا زمان نیاز با مدیران ارشد حقوقی جلسه‌های حمایتی را ادامه می‌دهد.

وی بیان کرد: مشکل فعلی ما نقدشوندگی بازار است و علت اصلی برگزاری این جلسات حل مشکل است و این خبر خوش را به سهامداران می‌دهیم که طی روزهای آینده سایر صنایع که تاکنون مورد حمایت قرار نگرفته‌اند در دستور کار بورس خواهد بود.

 مدیرعامل بورس تهران درخصوص وضعیت شاخص بورس گفت: طراحی شاخص بورس به گونه‌ای بوده که برخی از نمادها تاثیر بیشتری روی آن دارند اما با حمایت‌های بیشتر شرایط شاخص دستخوش تغییر می‌شود.

صحرایی در پایان تاکید کرد: به سهامداران توصیه می‌کنیم تا با بررسی بیشتری اقدام به خرید سهام کنند و اسیر خبرهای مجازی و شایعات نشوند.

حمایت منطقی از بازار باید ادامه یابد

علی‌اکبر امین‌تفرشی، عضو هیات مدیره بورس تهران هم در این رابطه گفت: این تصور که شاخص بورس همیشه باید مثبت باشد تصور درستی نیست. بورس و بازار سهام مانند سایر بازارها با نوساناتی همراه است که عامل نوسان آن مسائل مختلف اقتصاد کلان کشور است.

وی ادامه داد: بورس وظیفه‌اش این نیست که همیشه مثبت باشد و سهامداران جدید باید به این نکته توجه کنند که ریسک و بازده در کنار هم و در رابطه هستند. این تلنگرهایی که به بورس می‌خورد شاید یک جنبه مثبت داشته باشد تا سهامداران قبل از هر گونه تصمیم‌گیری دانش خودشان را در خصوص کل سهام بالا برده و آموزش ببینند.

عضو هیات مدیره بورس تهران در ادامه تاکید کرد: با حمایت‌های همه‌جانبه‌ای که از بازار سرمایه به عمل آمده برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی رشد قابل توجهی پیدا کرد و این اقدام بسیار مثبتی در اقتصاد کشور بود و با ثبت ۲۰ میلیون کد بورسی، بازار سرمایه توانست جایگاه بسیار خوبی را نزد مردم پیدا کند.

در این میان طبیعی است که عرضه سهام دولتی پیامد خوبی داشت و اگر در ادامه بخواهیم این وضعیت را حفظ کنیم باید مسوولیت گرفتن تصمیم درست را قبول کنیم و قدم‌های حساب‌شده‌تری برداریم. به گفته این مقام مسوول «حمایت و بازارگردانی باید ادامه پیدا کند و اقدامات ریشه‌ای صورت گیرد؛ همچنین تصمیمات خوبی در جهت حمایت از تولید، صنایع و تداوم سودآوری واحدهای تولیدی گرفته شود که این حمایت‌ها باید منطقی و صحیح  و در جهت قوت بخشیدن به تولید و صنعت باشد. در این دوره که در شرایط کرونایی به سر می‌بریم باید پتانسیل مثبتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، در غیر این‌صورت ارزش افزوده اقتصادی و رونق ایجاد نخواهد شد.»

رفتار تعیین‌کننده حقوقی‌ها

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه، نیز در همین رابطه گفت: پس از جلسات متعدد سرانجام سیاست‌گذاران بازار توانستند شاخص را در یک میلیون و ۶۰۰ هزارواحد حمایت کنند که به نظر می‌رسد این عدد، کف محکمی باشد تا شاخص از این پایین‌تر نیاید. این در حالی است که تا هفته گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که شاخص به زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم سقوط کند، اما با توجه به همگرایی که میان حقوقی‌ها برای حمایت شاخص ایجاد شد بخشی از اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه بازگشت.

ثابت افزود: اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که این وضعیت تا چه زمانی پایدار خواهد ماند. واقعیت این است که رفتار حقوقی‌ها تا هفته آینده تعیین‌کننده شرایط بازار است. باید ببینیم چه تغییری درعرضه‌ها ایجاد می‌شود، از این رو اگر بتوانند بازار را در وضعیت فعلی ثابت نگه دارند، روند عمومی شاخص با سرعتی کم به مدارصعودی بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید بدانند بازدهی بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی بیشتر است، افزود: طبیعتا بازاری که در پنج ماه ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و برخی سهام بالای ۵۰۰ درصد رشد داشته‌اند باید اصلاح را تجربه کنند و این اصلاح نیز از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود، اما به دلیل ورود ادامه‌دار نقدینگی به بازار سرمایه اصلاح با تاخیر انجام شد. با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش احتمالی قیمت ارز در آینده‌ای نه چندان دور سهامدارانی که در بازار سهام می‌مانند قطعا پشیمان نخواهند شد.

به گفته عظیم ثابت، وضعیت بازار سرمایه به گونه‌ای است که مردم بر اساس فاکتورهای بنیادی سهام نمی‌خرند به همین دلیل مردم قیمت‌ها را به‌صورت هیجانی بالا می‌برند، اما اگر دامنه نوسان نباشد سهام در فاصله زمانی کمتری به تعادل می‌رسند، اما از سویی دیگر سیاست‌گذاران در تلاشند تا با دامنه نوسانی که تعریف کرده‌اند، بتوانند جلوی هیجانات بازار را بگیرند اگرچه این وضعیت در شرایط عادی بازار کارساز است. منبع: دنیای بورس

کد خبر 416079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =