۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

رفتار سینوسی تداوم خواهد داشت  

 شکست اعتماد به بازار سهام

 درعرضه آبشاری سهامداران حقوقی ، فقط سفته بازان بهره می برند.حسام بصیری – کارشناس بازار
 شکست اعتماد به بازار سهام

شاخص کل در طول هفته  گذشته درحالی ۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد که دلار روند افزایشی به خود گرفته و شاهد نرخ دلار ۲۳ هزارتومانی در صرافی بانک ملی و دلار نیمایی ۲۱ هزارتومانی بودیم.

به گزارش صدای بورس،
بازار سرمایه هفته گذشته را با رشد شاخص کل درکنار نزول شاخص هم وزن آغاز کرد.  این رشد در ساعات ابتدایی از مرز ۴۰ هزار واحد عبور کرد. در ادامه و با شدت گرفتن عرضه ها نمادهایی که بعضا با صف خرید همراه بودند به صف فروش رسیدند. این افزایش عرضه ها سبب شد شاخص هم وزن در محدوده ۱ درصد منفی به کار خود خاتمه دهد.

تحمیل جو منفی

ارزش معاملات خرد در اولین روز هفته حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۵ هزارمیلیارد تومان آن به دو نماد شستا و شپنا اختصاص داشت. شستا تحت تاثیر عرضه های آخرین روز هفته توسط یک حقوقی حامی بازار جو منفی به بازار تحمیل کرد.

قفل شدن بازارو پیشتازی فملی

در دومین روز هفته همانطور که انتظار می رفت با افزایش عرضه ها افت ۵ درصدی بیشتر نمادها ادامه یافت و این درحالی بود که خبری از حمایت حقوقی ها و جمع آوری صف های فروش نبود و شاخص کل افت ۴۳ هزار واحدی را تجربه نمود و وارد کانال ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی شد. در این روز بیش از ۷۵% نمادها صف فروش بودند و ارزش صف های فروش از ده هزار میلیارد تومان عبور کرد. در این بین عمده نمادها گرفتار صف فروش بدون معامله به اندازه حجم مبنا شده و عملا بازار قفل شد. در روز منفی بازار نماد فملی در بین بیشترین تاثیر ها در شاخص تنها نمادی بود که تاثیری مثبت بر شاخص کل داشت.

رقابت قیمت فلزات و تکذیب افزایش دامنه نوسان

 در میانه بازار روز سه شنبه۱۱ شهریور ۹۹ خبری مبنی بر افزایش دامنه نوسان ۱۰ درصدی منتشر شد که توسط اعضای شورای عالی بورس تکذیب شد. در این روز، قیمت فلزات در بورس کالا با رقابت همراه بود. شمش فولاد به نزدیک ده میلیون تومان و ورق فولاد به رقم ۱۴ میلیون تومان رسید و قیمت کاتد مس از مرز ۱۳۰ میلیون تومان عبور کرد.

شکست رکورد عرضه های اولیه

 آخرین روز هفته نیز روند منفی ادامه یافت و فارس، فولاد، شستا و فملی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل ۵۳ هزار واحد شاخص را کاهش دهند. ارزش صف فروش ۲۰ نماد اول بورس از جمله شستا، وملی، خگستر، شپنا، خودرو، ثشاهد، شتران، خساپا، حکشتی، و ... مجموعا ۵،۳۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۰ هزار میلیارد تومان و حجم معاملات نیز حدود ۶ میلیارد ۵۰۰ میلیون بود. در این روز عرضه اولیه بپیوند با تعداد ۵.۶ میلیون نفر رکورد عرضه های اولیه را شکست.

بازار در فاز اصلاح زمانی 

افزایش عرضه ها در بازار تحلیل های مختلفی را به دنبال دارد. عده ای تازه واردان و حقوقی ها را مقصر می دانند که با توجه به این که میزان عرضه ها روال مشترکی ندارد این احتمال کمرنگ خواهد شد. به نظر می رسد رفتار سینوسی بازار تا مدتی ادامه داشته و به اصطلاح بازار وارد اصلاح زمانی شود. همچنین در صورت شکسته شدن حمایت کانال ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی شاخص تا زیر ۱،۵۰۰،۰۰۰ واحد می تواند نزول کند.

بحران عرضه های آبشاری و نبود بازار گردان  

 این مسائل در حالی مطرح است که شکسته شدن اعتماد عمومی به دولت در نتیجه درگیری های صندوق پالایشی یکم و حمایت حقوقی ها با وجود تبلیغات زیادی که در رسانه برای حمایت از بازار سرمایه توسط حقوقی ها مطرح شد و اظهار نظرات فراوان در خصوص ادامه دار بودن این حمایت ها، روزنه امید سهامداران با عرضه ۹۰ میلیون سهم شستا در آخرین روز کاری هفته گذشته کامل از  دست رفت و با هر سبز شدنی و حمایتی از سوی حقوقی ها، سهامداران حقیقی اقدام به فروش می کنند. در مقابل هم حقوقی ها به محض ورود جریان نقدینگی اقدام به عرضه آبشاری می کنند که سبب ایجاد الگوی w در شاخص کل شده که فقط سفته بازان از آن بهره می برند. همنین نبود بازارگردان در روزهای صعود و نزول هیجانی از عمده ترین ضعف های حال حاضر در بازار سرمایه است.

دلار جان گرفت

شاخص کل در طول هفته  گذشته درحالی ۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد که دلار روند افزایشی به خود گرفته و شاهد نرخ دلار ۲۳ هزارتومانی در صرافی بانک ملی و دلار نیمایی ۲۱ هزارتومانی بودیم که می تواند در گزارشات آتی شرکت ها اثر گذار باشد.

 کامودیتی ها همچنان صعودی

 بازار کامودیتی نیز در هفته  گذشته همچنان صعودی فعالیت می کند روی با رشد ۳ درصدی به ۲،۵۵۵ دلار در هر تن رسید، مس نیز با ۲ درصد رشد به ۶،۶۸۸ دلار در هر تن رسید، طلا نیز با برخورد به مقاومت ۲۰۰۰ دلاری مجدد مقداری از ارزش خود را از دست داد.

حاشیه برخی ناشران

در اطلاعیه های کدال نیز بانک پارسیان اظهار نظر حسابرس در خصوص افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده را افشا نمود. وهور سهام شرکت گهر انرژی سیرجان را به مزایده گذاشته است. بانک گردشگری از خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام شرکت پرستیژلند ایران خبر داد و مجموع سهام خود در این شرکت را به ۳۱.۱ درصد رساند این شرکت در حوزه ساختمان سازی و خرید و فروش ملک و فعالیت های تفریحی، توریستی و هتلداری مشغول است. پارسان ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره ۱۶ درصد جهت تکمیل پروژه ۱۲۰ هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره سبز سیراف منتشر نمود. کترام نیز افزایش نرخ ۱۵ درصدی دریافت نمود. صندوق های سرمایه گذاری نیز به انتشار گزارشات ماهانه منتهی به مرداد ماه پرداختند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 366

کد خبر 415931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =