شورای عالی بورس را چه کسانی اداره می‌کنند + لیست اسامی

سهامداران بازارسرمایه همچون سایر سرمایه‌گذاران باید با برخی از اشخاص که تصمیمات مهمی را در خصوص بورس اخذ می کنند، آشنا شوند.

به گزارش صدای بورس، قصد داریم در این خبر تعدادی از اعضای شورای عالی بورس که موارد مهمی از جمله افزایش دامنه نوسانات، افزایش ضریب اعتباری کارگزاران و.... تصمیم گیرنده هستند را به شما معرفی کنیم. ابتدا فلسفه تشکیل این نهاد را شرح می دهیم.
علی عباس کریمی معاون توسعه شرکت بورس تهران در خصوص اعضاء شورا عالی بورس و کارکردشان در این بازار، گفت: اعضاء شورای عالی بورس بر اساس ماده ۳ قانون بازار سرمایه به روی کار می آیند، وظیفه ی این گروه از اشخاص در اصل تصویب سیاست های بازار کلان است. 

او افزود: بازار سرمایه برای بهبود عملکردش در سال ۸۴ قوانینی را تصویب کرد که در این قانون ماده ۳ مربوط به اعضاء شورا عالی بورس می شود در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که مدت ماموریت این افراد در شورا، پنج سال به طول می انجامد نکته حائز اهمیت این است که آن ها می توانند در ۲ دوره پنج ساله در این شورا حضور پیدا کنند.

معاون توسعه شرکت بورس تهران تصریح کرد: افراد حاضر در شورا عالی بورس اعضاء هیئت مدیره سازمان بورس را مشخص می کنند و رئیس بورس تهران از میان هیئت مدیره انتخاب می شود. 

اما ماده ۲ قانون بازار سرمایه به چه مواردی اشاره می کند، در این ماده آمده است که در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسـعۀ بـازار شـفاف، منصـفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، "شورا" و "سازمان" با ترکیب، وظایف و اختیارات مندرج در این قانون تشکیل می شود.

همچنین ماده ۳ این طور بیان می کند که ". شورا" بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است که تصویب سیاست‌های کلان بازار را برعهده دارد.

اعضـای "شورا" به شرح ذیل هستند؛

۱. وزیر امور اقتصادی و دارایی
۳. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۴. رؤسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون (در اینجا دبیر کل این دو نهاد نیز امکان عضویت خواهند داشت.)
۵. رییس سازمان بورس که به عنوان دبیر شورا  و سخنگوی سازمان نیز انجام وظیفه خواهد کرد.
۶. دادستان کل کشور یا معاون وی
۷. یک نفر نماینده از طرف "کانون"های سرمایه گذاری
۸. سه نفر خبرة مالی منحصراً از بخش خصوصی با مشورت تشکل‌هـای حرفـهای بـازار اوراق بهـادار بـه پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران
۹. یک نفر خبره منحصراً از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر ذیربط و تصویب هیئت وزیـران بـرای هـر "بورس کالایی"

جدول زیر اسامی برخی از اعضای شورای عالی بورس است که البته در این میان سید عباس موسویان که عضو فقهی این شورا بود، چندی پیش بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفت.


منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 415638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =