مهمترین اخبار اقتصادی بورسی امروز (۹۹/۶/۳)

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی» جدیدترین خط خبری امروز ۳ شهریور ۹۹ را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزارش صدای بورس، امروز ۳ شهریور ۹۹ صدرنشین اخبار، ریزش دوباره بورس و پاس کاری وام  کمک ودیعه مسکن  بود؛ بعد از آن خبر معدنی ایمیدرو و تلفیف بانک‌های نظامی در بانک سپه از جمله برجسته‌ترین اخبار داخلی بود. تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کرونا و بورس‌های جهانی نیز با اهمیت‌های حوزه بین‌الملل بود. مهمترین اخبار بورسی و اقتصادی امروز را در زیر می‌خوانیم:

۱- تحولات بازار ارز امروز( ۹۹/۶/۳)

۲- ریزش ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس امروز ( ۹۹/۶/۳)

۳- خبرهایی از معدن و صنایع معدنی که بورس را تکان می‌دهد

سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) افزایش سرمایه شرکت‌های صنایع معدنی از محل سود انباشته را نهایی و تایید کرد.
بدین ترتیب فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس هر کدام ۱۰۰۰۰۰ میلیارد، گل گهر ۵۳۰۰۰ میلیارد، چادرملو ۱۲۰۰۰ میلیارد و فولاد خوزستان ۱۳۰۰۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه خواهند داشت.

۴- ضریب تعدیل اعتباری کارگزاران دوباره افزایش یافت/ همه صندوق‌ها برای خرید ‌سهام عدالت مجاز شدند

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است تا در صورت لزوم نسبت به افزایش ضریب اعتباری کارگزاران تا ۵۰ درصد اقدام کند. با این مصوبه که به امضای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسید،  همه صندوق های سرمایه گذاری مجاز به خرید سهام عدالت هستند.

۵- بانک سپه همه بانک‌های نظامی را بلعید/ یک گام موثر در اصلاح نظام بانکی برداشته شد

پیش از این دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به عنوان بانک‌های نظامی در بانک سپه ادغام شدند و اکنون نیز با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه ادغام رسمی سه بانک (قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر) دیگر نیز انجام شده و ففط ارائه خدمات آن‌ها به مشتریان با تابلوهای بانک سپه، باقی مانده است. بنابراین، پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح به ایستگاه پایانی رسید. 

۶- ای خریدار مواظب باش/ بازارها دیوانه شده اند!

 به گزارش South China Morning Post، بازار سهام راهنمای خوبی برای شناخت وضع اقتصاد نیست. در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سهام، دماسنج اقتصاد است، اما ظاهرا این دماسنج کارایی خود را از دست داده است. ویروس کووید۱۹ در سراسر جهان فاجعه اقتصادی آفریده است. جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، احتمال وقوع یک جنگ سرد دیگر را افزایش داده است. با وجود این، سرمایه‌گذاران اخباری را که از روند ضعیف بهبود اقتصاد منتشر می‌شود، نادیده می‌گیرند. به قول یکی از سرمایه‌گذاران مشهور، بازارها دیوانه شده‌اند.

۶- حساب بازارهای سهام روی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا 

بازارهای سهام بیش از اندازه روی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که ماه نوامبر (آبان ۹۹) برگزار می‌شود، حساب باز کرده‌اند.  اگرچه جمهوریخواهان آمریکا عموما به حمایت از کسب‌وکارها و امور تجاری شناخته می‌شوند، اما سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند آثار پیروزی احتمالی بایدن و بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید را بر بازارهای سهام ارزیابی و اندازه‌گیری کنند.

۷-پاس کاری پرداخت کمک ودیعه مسکن!  

درحالیکه قرار بود کمک ودیعه مسکن تا پایان مردادماه به حساب متقاضیان واریز شود اما وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به عنوان متولیان این امر پرداخت این کمک به مستاجران را بین خود پاسکاری می‌کنند و از آماده نبودن سازمان مقابل خود می‌گویند.

۸- قیمت موتور سیکلت و خودرو امروز (۹۹/۶/۳)

قیمت موتور سیکلت در بازار تهران به طور میانگین بین ۱۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. موتور سیکلت کاوازاکی نینجا ۱۵۳ میلیون تومان، کویر موتور رادیسون ۱۲۵ ۲۹ میلیون تومان، کویر موتور اس تی آر ۲۰۰ ۳۱ میلیون تومان، رپتور فالکن ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کویر موتور ۱۵۰ اس ۴ ، ۱۷ میلیون تومان در بازار امروز خرید و فروش شد.

قیمت پراید ۱۳۲، ۱۵۱ و  ۱۳۱ از آخرین روز مردادماه تاکنون ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است و قیمت این خودرو ها در شهریور ۹۹ به ترتیب ۷۸، ۸۸ و ۷۷ میلیون تومان اعلام شده است در این بین اما قیمت خودرو پراید ۱۱۱ طی چند روز اخیر روی ۸۹ میلیون تومان ثابت مانده است.

خودروهای گروه سمند نیز در این مدت کاهش قیمت چشمگیری داشتند به طوری که قیمت خودرو سمند ال ایکس ای اف ۷ بنزینی مدل ۹۹ از ۱۷۵ میلیون تومان امروز به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده است و قیمت سمند ال ایکس ساده که ۱۴۵ میلیون تومان بوده است امروز به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.

در این میان قیمت خودرو های تیبا هاچ بک ای ایکس رینگ آلمینیومی، تیبا هاچ بک ای ایکس رینگ فولادی، تیبا هاچ بک پلاس و تیبا صندوقدار اس ایکس بنزینی به ترتیب ۱۰۶، ۱۰۱، ۱۱۵ و ۹۴ میلیون تومان اعلام شده است.

۹-  رشد بازار ثانویه سفته بازانه بود

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بازار ثانویه سفته‌بازانه بود و  صعود شاخص با افزایش نرخ دلار همراه‌ است. افت حجم معاملات روزانه کاملا مشهود است و این روزها این رقم به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی روزهایی حجم معاملات به ۳۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود.  داراها نقش قابل توجهی در بازار ندارند که بخواهند باعث آغاز این ریزش باشند و دارا یکم در بالاترین حد پرتفوی ۲۰ هزار میلیارد تومانی داشت که در ایام پیک بازار به اندازه حجم معاملات یک روز بود.  

۱۰- آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری سازمان خصوصی سازی از سهام عدالت 

 طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت نام اولیه سهام عدالت را انجام داده‌اند اما از آنهایی که اطلاعات آنها ثبت نهایی نشده است جزو مشمولان سهام عدالت نیستند و به عبارت دیگر برگه سهام عدالت دارند اما اطلاعات آنها در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت نشده است. درباره این افراد اختلافی بین سازمان خصوصی سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متشکل از تعاونی‌ها وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات برطرف نشود، این افراد مشمول سهام عدالت نخواهند شد.

منابع: صدای بورس، اطلاعات بورس، ایمیدرو، ایسنا،  South China Morning Post، تسنیم، خبرآنلاین

کد خبر 415620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =