۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
ای خریدار مواظب باش!

با وجود شیوع بیماری کرونا و احتمال وقوع یک جنگ سرد جدید، سرمایه‌گذاران به دنبال کوچکترین نشانه بهبود اقتصادی هستند. اما در این شرایط، شعار "ای خریدار مواظب باش!" بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا کرده است.

صدای بورس- زمانی پاول ساموئلسون، برنده نوبل اقتصاد به طعنه گفته بود که "از پنج رکود اقتصادی قبلی، ۹ تای آن را بازار سهام پیش‌بینی کرده است." آنچه ساموئلسون قصد داشت بگوید، این بود که بازار سهام راهنمای خوبی برای شناخت وضع اقتصاد نیست. امروز می‌توان ادعا کرد که بین بازارها و اقتصاد جهانی جدایی کامل رخ داده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سهام، دماسنج اقتصاد است، اما ظاهرا این دماسنج کارایی خود را از دست داده است.

ویروس کووید۱۹ در سراسر جهان فاجعه اقتصادی آفریده است. جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، احتمال وقوع یک جنگ سرد دیگر را افزایش داده است. با وجود این، سرمایه‌گذاران اخباری را که از روند ضعیف بهبود اقتصاد منتشر می‌شود، نادیده می‌گیرند. به قول یکی از سرمایه‌گذاران مشهور، بازارها دیوانه شده‌اند.

اس‌اندپی۵۰۰ که بیش از هر شاخص دیگری در جهان مورد توجه است، به رکوردهای تازه‌ای دست یافته است. شاخص شانگهای از ابتدای سال تاکنون ۱۱ درصد رشد کرده و بهترین عملکرد را بین شاخص‌های معتبر جهان به دست آورده است.

سهم‌های شاخص استار مارکت چین (که مشابه نزدک آمریکاست) از زمان راه‌اندازی این شاخص در سال گذشته، به طور میانگین ۲۰۰ درصد رشد کرده‌اند. شاخص هنگ‌سنگ تنها ۱۰ درصد پایین‌تر از سطح قبل از شیوع ویروس کووید۱۹ است و این در حالی است که شهر هنگ‌کنگ در رکود اقتصادی عمیقی به سر می‌برد؛ گردشگران ناپدید شده‌اند، خرده‌فروشی و میزان مصرف به شدت کاهش یافته و نرخ بیکاری در حال افزایش است.

به بیان ساده، اشتیاق سوداگرانه سرمایه‌گذاران و انتظارات امیدبخش (به دلیل ارائه بسته‌های حمایتی کلان از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان که نرخ‌های واقعی بهره را یا صفر یا حتی منفی کرده است) عامل اصلی این رشد و رونق بوده است. بازارها تصور می‌کنند که جهان بدترین پیامدهای شیوع بیماری کرونا را پشت سر گذاشته است.

نکته دیگر اینکه، بازارهای سهام بیش از اندازه روی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که ماه نوامبر (آبان ۹۹) برگزار می‌شود، حساب باز کرده‌اند. اگرچه جمهوریخواهان آمریکا عموما به حمایت از کسب‌وکارها و امور تجاری شناخته می‌شوند، اما سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند آثار پیروزی احتمالی بایدن و بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید را بر بازارهای سهام ارزیابی و اندازه‌گیری کنند.

اگر تاریخ را ملاک قرار دهیم، هنوز بازارهای سهام جا برای رشد دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند روی کسب سود حساب کنند، مگر آنکه شوک تازه‌ای به بازار وارد شود. روشن است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران دوست ندارند به این زودی‌ها از بازار خارج شوند و فرصت سودآوری را از دست بدهند. اما دقیقا در همین شرایط است که برخی هشدار می‌دهند: "ای خریدار مواظب باش!"

منبع: South China Morning Post

کد خبر 415612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =