تأثیر بی‌رمق صنعت شوینده ‌بر شاخص

در کوتاه‌مدت شاهد منفی شدن خیلی از سهم‌های شاخص ساز  تحت تأثیر تعویق در عرضه سهام صندوق دارا دوم بوده‌ایم درواقع به‌واسطه  ورود حجم سنگین نقدینگی از سوی افراد حقیقی و غیرحرفه‌ای، فروش‌های توده وار در بازار برجسته شده که اگرچه چنین رفتاری قبلاً هم در بازار بود اما این روند در حال حاضر با تشدید همراه است به گونه‌ای‌ که با منفی شدن برخی سهم‌ها به سایر سهم‌ها سرایت می‌کند و موجب منفی شدن کل بازار می‌شود.

به گزارش صدای بورس، کارشناس ارشد تحلیل بازار شرکت سبدگردان الگوریتم با عنوان اینکه در میان‌مدت شاخص با شیب ملایم تا کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رشد خواهد کرد، گفت: برخلاف ذهنیت موجود که رشد سهام شرکت‌های شوینده و بهداشتی را تحت تأثیر اپیدمی کرونا پیش‌بینی می‌کنند، اما تغییر نرخ ارز مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری  باعث شده تا شاهد عدم رشد چند برابری ارزش سهام این صنایع باشیم که درنتیجه تأثیر چندانی بر روند تغییرات بازار نخواهند داشت.

وضعیت کلی بازار در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت
وحید نوبخت، کارشناس  تحلیل بازار شرکت سبدگردان الگوریتم با عنوان اینکه وضعیت کلی بازار در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قابل‌بررسی است، می‌گوید: در کوتاه‌مدت شاهد منفی شدن خیلی از سهم‌های شاخص ساز  تحت تأثیر تعویق در عرضه سهام صندوق دارا دوم بوده‌ایم. درواقع به‌واسطه ورود حجم سنگین نقدینگی از سوی افراد حقیقی و غیرحرفه‌ای، فروش‌های توده وار در بازار برجسته شده که اگرچه چنین رفتاری قبلاً هم در بازار بود اما این روند در حال حاضر با تشدید همراه است به گونه‌ای ‌که با منفی شدن برخی سهم‌ها به سایر سهم‌ها سرایت می‌کند و موجب منفی شدن کل بازار می‌شود.

تا پایان تابستان تکانه اقتصادی خاصی وجود ندارد
وی در خصوص بازه زمانی میان‌مدت گفت: در بازه زمانی پیش‌رو تا پایان تابستان تکانه اقتصادی خاصی وجود ندارد اما مهم‌ترین رخداد تا پایان سال، انتخابات آمریکا بوده که به نظر می‌رسد تأثیری کوتاه‌مدت داشته باشد چراکه در صورت هرگونه تغییری در ریاست جمهوری آمریکا به‌واسطه کنترل دولت، بازار ارز با ریزش مواجه نخواهد شد. بنابراین در این دوره احتمالاً رشد شاخص با شیب ملایم تا کانال ۲۴۰۰ را شاهد خواهیم بود.

حاکمیت در مقابل ریزش مقاومت خواهد کرد
این کارشناس  بازار سرمایه در خصوص بازه زمانی بلندمدت گفت: باتوجه به رشد شدید قیمت در ماه های گذشته، در بلندمدت انتظار رشد قابل توجهی در بازار وجود ندارد. در این دوره دو گزینه پیش‌روی بازار سرمایه وجود دارد: یا بازار با سقوط مواجه خواهد شد یا اینکه بازار به سمت تعادل و در فاز اصلاحی بلندمدت قرار می‌گیرد به گونه‌ای ‌که P/E کارشناسی به مینیمم ۷ برسد.
وی ادامه داد: البته با توجه به حضور اکثر جامعه در بازار به نظر می‌رسد حاکمیت در مقابل ریزش مقاومت خواهد کرد تا بازار همچنان با جذابیت همراه باشد.

تحلیل بلندمدت بازار سرمایه و سهام‌های سودده
نوبخت به تمایل بازار به سمت صنایعی با سود غیرعملیاتی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در بلندمدت در صورتی که نرخ ارز با رشد مواجه نشود و ریسک سیاسی خاصی وجود نداشته باشد خرید سهم‌های برخی از صنایع که از حاشیه سود عملیاتی کمتر از ۳۰ درصد برخوردارند توجیه پذیر نخواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد وزن این گروه از سهم‌ها به تدریج کاهش یافته و سایر صنایعی که سودهای عملیاتی بالایی دارند، با رشد مواجه خواهند شد.

نقش شرکت‌های بهداشتی و شوینده در بازار سرمایه
کارشناس  تحلیل بازار شرکت سبدگردان الگوریتم در رابطه با نقش شرکت‌های بهداشتی و شوینده در بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اپیدمی کرونا و افزایش استفاده از مواد بهداشتی و ضدعفونی ذهنیت افزایش سود صنایع شیمیایی مطرح‌ شده است اما این صنعت درنهایت در برخی از بخش‌ها نظیر بخش بهداشت فردی تنها با رشد فروش ۴۰ درصدی همراه  بوده‌ که نشان‌دهنده عدم امکان رشد چند برابری ارزش آنها است. از سوی دیگر نرخ ارز مواد اولیه این شرکت‌ها نیز با تغییر مواجه شده و ازآنجایی‌که محصولات شوینده به کالای استراتژیک مبدل شده‌اند امکان افزایش و رشد قیمت به‌واسطه قیمت‌گذاری از سوی انجمن حمایت از مصرف کنندگان فراهم نیست بنابراین باوجود سهم‌های خوب اما در این صنعت رشد چندانی را شاهد نبوده و چندان در تغییرات کلی بازار تأثیر نخواهند داشت.

کد خبر 415500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =