کار «سامانه» به سامان می‌رسد

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از مشکلات سامانه معاملات شکایت نداشته باشد. طی یک سال گذشته، با هجوم سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه و جاری شدن سیل نقدینگی به سمت این بازار، حجم سفارش‌های خرید و فروش به شدت افزایش یافت که این وضع، فشار زیادی به هسته معاملات وارد کرد.

به گزارش صدای بورس، برای حل این مشکل، تاکنون راهکارهای متعددی ارائه شده که از ضرورت به روزرسانی تا خرید یک سامانه جدید را شامل می‌شود. اما هر یک از راهکارها با موانع خاصی مواجه است. دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با هشدار نسبت به پیامدهای از کار افتادن سامانه معاملات، دو راهکار برای حل این مشکل پیشنهاد کرد. روح‌اله میرصانعی دو دسته راهکار فنی و بیزنسی را به همراه ریسک‌ها و موانع پیش‌روی هر یک تشریح کرد و هشدار داد: خاموش شدن و از کار افتادن هسته معاملات، یکی از ریسک‌های بزرگ بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود.

اعتراض‌های معامله‌گران سهام و ریسک‌های احتمالی که بازار را تهدید می‌کنند، موجب شده تا مقام‌های سازمان و شرکت بورس به چاره‌اندیشی بپردازند. به عنوان مثال، مدیرعامل شرکت بورس از ادامه مذاکره با شرکت‌های چینی برای خرید هسته جدید معاملات خبر داد. دکتر صحرایی گفت: برای خرید هسته معاملات مشغول مذاکره با چینی‌ها هستیم.

صدای بورس در گفت‌وگوی کوتاهی با بهادر بیژنی، مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل نظر وی را در این زمینه جویا شد. دکتر بیژنی گفت: معاونت اجرایی سازمان با تمام توان پیگیر حل مشکلات هسته معاملات است. وی افزود: حتی یکی از نخستین برنامه‌هایی که دکتر قالیباف اصل پس از پذیرش ریاست سازمان بر پیگیری آن پا فشرد، ارتقاء سامانه معاملات بود.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل تاکید کرد: امروزه جایگاه بورس ایران در سطح جهان بهبود یافته است. به عنوان مثال، پس از ۱۳ سال ما به عضویت عادی آیسکو پذیرفته شدیم. تاکنون چندین موافقت‌نامه با بورس‌های آلمان، چین، هند، عراق و... به امضا رسانده‌ایم.

بیژنی در پایان افزود: در شرایط کنونی حل مشکل سامانه معاملات، برنامه‌ای زمان‌بر است. بنابراین، به نظر من باید کمی صبر و شکیبایی به خرج دهیم و بگذاریم تا مسئولان امر این برنامه را نهایی کنند.

کد خبر 415299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =