۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
خبرهای خوش «ومعادن»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به اینکه شرکت برنامه افزایش سرمایه برای شرکت شهید قندی را دارد، نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی این شرکت را اعلام کرد.

 به گزارش صدای بورس، یونس الستی در خصوص بدهی‌های ارزی شرکت گفت: بدهی‌های ارزی شرکت حدود ۴۲ میلیون یورو است که بخش عمده آن از محل حساب ذخیره ارزی است. با توجه به آیین‌نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و آخرین بخش‌نامه مورخ ۲۶/۱۲/۹۸ کمیسیون اقتصادی دولت، شرکت پیگیر ریالی کردن آنها تا پایان شهریور ۹۹ است.

وی در خصوص مقدار تولید و فروش و مبلغ فروش شرکت در ۳ماهه اول سال ۹۹ اعلام کرد: در سه ماهه اول سال با توجه به گسترش ویروس کرونا و کمبود شدید زغالسنگ داخلی، موفق به تامین حدود ۳۰.۰۰۰ تن زغالسنگ و تولید ۲۰.۰۰۰ تن کک شده‌ایم.

الستی همچنین در مورد مقاصد صادراتی احتمالی آینده شرکت نیز گفت: امکان صادرات کک مناسب به چین، هند، روسیه، پاکستان و ترکیه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف حدود ۷۰ درصدی بین نرخ‌های فروش داخلی با صادراتی کنسانتره سنگ آهن، برنامه هلدینگ جهت رسیدن نرخ‌های داخلی به صادراتی و افزایش سودآوری و حفظ حقوق سهامداران چه خواهد بود، اظهار کرد: موضوع تعدیل نرخ‌های فروش کنسانتره و گندله از طریق مسئولان ذیربط توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر در جریان پیگیری است و نظر به اینکه صنایع فولادی داخلی با کمبود کنسانتره مواجه هستند، بنابراین تکمیل زنجیره تولید به طوری که دیگر شرکت‌های معدنی فروشنده مواد اولیه نباشند، از سیاست‌های مدنظر است.

وی همچنین در خصوص عرضه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان گفت: تصمیم گیری در خصوص زمان عرضه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان بر عهده سهامداران و هیئت مدیره آن شرکت بوده و هنوز زمان دقیقی برای آن تعیین نشده است.

الستی در مورد طرح‌های توسعه شرکت فولاد ارفع نیز بیان کرد: از جمله طرح‌های توسعه شرکت، طرح افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم از ۸/۰ به ۲/۱ میلیون تن با پیش‌بینی بهره‌برداری در بهمن ماه ۹۹ و طرح افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از ۸/۰ به ۱ میلیون تن با پیش‌بینی بهره‌برداری در بهمن ماه ۹۹ است.

وی همچنین در خصوص طرح‌های توسعه شرکت معدنی و صنعتی صبانور و شرکت فولاد خراسان اظهار کرد: طرح‌های توسعه صبانور عبارتند از گندله‌سازی شهرک با ظرفیت ۱ میلیون تن با ۷ درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۰، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۶/۱ میلیون تن با ۷ درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۱، احداث کارخانه ذوب و فولادسازی با ظرفیت ۱ میلیون تن با ۷ درصد پیشرفت و زمان بهره‌برداری پایان سال ۱۴۰۱ است. طرح توسعه شرکت فولاد خراسان نیز احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن سنگان با ظرفیت ۵/۲ میلیون تن است که حدود دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و تامین مالی آن از محل افزایش سرمایه در حال اجراست و این پروژه تامین‌کننده مواد اولیه گندله فولاد خراسان است.

الستی در خصوص افزایش سرمایه هلدینگ و عرضه زیرمجموعه‌های خود در بورس گفت: هلدینگ در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در زیرمجموعه‌های خود به غیر از شرکت شهید قندی که جریان است، ندارد. همچنین هلدینگ در حال تصمیم‌گیری برای عرضه هلدینگ پویا انرژی در بورس است. این هلدینگ قصد دارد در آینده نسبت به تامین مالی پروژه‌های یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود از طریق پذیره‌نویسی عمومی اقدام کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد شرکت فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۳۹۹ به ظرفیت اسمی تولید برسد و کمبود شمش مورد نیاز از شرکت‌های آهن و فولاد ارفع و معدنی و صنعتی چادرملو و سایر تامین‌کنندگان خریداری می‌شود و در حال حاضر این شرکت کمبود شمش ندارد. ظرفیت اسمی فاز اول کک طبس هم در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن در سال است که در صورت رفع محدودیت‌های تامین زغالسنگ مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت اسمی تولید می‌رسد.

کد خبر 414677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =