۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

نبود پیشرفت خاصی در عملکرد و بازدهی

محسن کرکه آبادی ،مدیر و سرمایه گذاری کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه
نبود پیشرفت خاصی در عملکرد و بازدهی

عوامل زیادی می توانند بر نوسانات بازار سرمایه تاثیر گذار باشند، اما در این برهه از زمان که از لحاظ اقتصادی به دلیل روابط سیاسی بین المللی و تحریم ها تحت فشار هستیم، بازار سرمایه محرک های کمی برای رشد دارد.

در این بین نوسانات نرخ ارز یکی از مهمترین عواملی است که می تواند به صورت مستقیم بر روی سود آوری شرکت ها و صنایع مختلف بورسی و غیر بورسی بالاخص شرکت های صادر کننده و وارد کننده محصول و مواد اولیه تاثیر بسزایی بگذارد.

در حال حاضر افزایش نرخ ارز به صورت عاملی مثبت (اما محرکی تورمی و بد) برای رشد بازار سرمایه عمل میکند، بدین صورت که در بازه زمانی میان و بلند مدت باعث افزایش مبلغی سود شرکت هایی میشود که نرخ محصولات آنها مستقیما از نرخ ها و قیمت های جهانی تبعیت میکنند.البته این موضوع  بر روی شرکت های دیگر نیز به دلیل افزایش نرخ تورمی که در اقتصاد کشور ایجاد میشود باعث بالاتر رفتن قیمت محصولات آنها نیز می شود.

این نوع افزایش نرخ ارز در میزان حاشیه سود شرکت ها تغییر محسوسی ایجاد نمی کند و همچنین پیشرفت خاصی در عملکرد و بازدهی عملیاتی شرکت ها نیز انجام نمی پذیرد.  اما در کوتاه مدت به دلیل اثر روانی تورمی که بر تمامی سطوح اقتصاد و جامعه می گذارد باعث افزایش تقاضا در سهام شرکت های بورسی می شود که در کوتاه مدت  رشد قیمتی و بازدهی سرمایه گذاری را به دنبال دارد.

  • هفته نامه شماره ۳۵۷ اطلاعات بورس‌، صفحه ۱۵
کد خبر 414522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =