۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

افزایش ارزش جایگزینی در میان مدت

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس
افزایش ارزش جایگزینی در میان مدت

افزایش قیمت دلار یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر در ایران وجود داشته است. این پدیده بر بخشهای مختلف جامعه و اقتصاد به ویژه بر بازارهای مالی اثرگذار است.

افزایش نرخ ارز بی شک بر بازارهای پول و سرمایه تاثیر آشکار می‌گذارد. افزایش نرخ دلار، باعث بیشتر شدن تورم ،کاهش ارزش و قدرت خرید پول ملی خواهد شد. به همین خاطر اثرات بعدی ناشی از تورم را هم دارد. این پدیده در بازار سرمایه اثر کوتاه مدت و میان مدت دارد.

 در کوتاه‌مدت ممکن است باعث شود تا برخی از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را از بورس خارج کنند و به سمت بازار ارز سوق پیدا کنند. این حالت در سال‌های گذشته بیشتر مشاهده می‌شد و موجب پایین آمدن شاخص بورس می‌شد، ولی به نظر در حال حاضر این حالت خفیف تر شده است. زیرا از طرفی بحث ارز امنیتی شده و خرید و فروش آن کار راحتی نیست؛ از طرف دیگر در میان مدت افزایش تورم ناشی از نرخ ارز، ارزش سهام شرکت های بورسی را افزایش می دهد و سرمایه ­گذاران نیز این نکته را به خوبی می دانند و منتظر  هستند اثر ارز بر بورس را ببینند تا از افزایش قیمت سهام شرکت های صادراتی بهره‏مند شوند و در این صورت نیازی به جابجایی سرمایه خود از بورس به بازار ارز را ندارند.

البته در اثر افزایش نرخ ارز، در میان مدت، ارزش جایگزینی شرکت های بورسی هم افزایش می یابد و نهایتا با افزایش نرخ دلار، شاخص هم رشد خواهد کرد. در اویل امسال و اواخر سال گذشته عامل رشد بازار سهام، ورود نقدینگی به بورس بود. اکنون بحث، افزایش قیمت دلار است و در چند ماه اخیر دلار بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. باید گفت اگر شرایط به همین منوال باشد، باید شاهد افزایش نسبی قیمت دلار و رشد شاخص بورس تا پایان سال باشیم، ولی اگر گشایشی در بحث تحریم ها داشته باشیم، روند رشد ارز و تورم کند خواهد شد، ولی به واسطه گشایش‌های بعدی که در بحث صادرات ایجاد می­شود در بورس تاثیر منفی نمی گذارد.

  • هفته نامه شماره ۳۵۷ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵ 
کد خبر 414518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =