شکایت ترنیان از «وگستر»

مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان که (در نوبت قبل) پس از اینکه هفته قبل به دلیل به حد نصاب نرسیدن سهامداران لغو شده بود، امروز نیز به دلیل ادعای شرکت ترنیان برای اخذ خسارت از شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان به تنفس خورد. بنابراین در این مجمع هیچ سودی تقسیم نشد.

به گزارش صدای بورس، شـرکت "گسـترش سـرمایه‌گذاری ایرانیـان" در تـاریخ ٠٧/٠٥/١٣٨٣در قالـب شـرکت سـهامی خـاص  ثبت شد و در تــاریخ ٠٤/٠٧/١٣٨٩ بــا نمــاد "وگســتر" در فرابــورس پــذیرش و نهایتــاً در مــورخ ١٦/١١/١٣٨٩ ســهام شــرکت در فرابــورس بــرای اولــین بــار معاملــه شد .

در مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم «وگستر»، مدیرعامل شرکت گسـترش سـرمایه‌گذاری ایرانیـان گفت: موضوع فعالیت اصلی این مجموعه سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

عرفان معماریان در رابطه با موضوع فرعی فعالیت‌های شرکت نیز ادامه داد: سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، گـواهی سـپردهی بـانکی و سـپرده‌های سـرمایه‌گذاری نـزد بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری مجا ، سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها ازجمله دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با هدف کسب انتفاع از فعالیت‌های فرعی شرکت است.

طبق گفته مدیرعامل «وگستر»، خالص ارزش روز دارایی شرکت در سال ۹۲ به ازای هر سهم معادل ۱.۱۴۵ ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۲،۹۸۲ ریال رسیده است.

از جمله استراتژی‌های این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 تحصیل درآمدهای بزرگ با شناسایی فعالیت‌های با جذابیت در بازار؛

 حضور فعال در بازار سرمایه و بهره‌گیری از فرصت‌های کلیدی به منظور افزایش سهم بازار؛

 مدیریت مؤثر بر سبد سهام شرکت و افزایش ارزش آن همزمان با کاهش ریسک؛

 توسعه نظام نوآوری، تعالی و یادگیری سازمانی.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت گسـترش سـرمایه‌گذاری ایرانیـان، مهمترین برنامه‌های شرکت در زمینه بازار سهام به شرح زیر است:

کسب بازدهی منطقی و انجام کمترین ریسک در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۹؛

تغییر در ترکیب سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت شرکت با هدف سودآوری مناسب؛

بهینه‌سازی ساختار پرتفوی از طریق بررسی‌های کارشناسی و رسیدن به پرتفوی بهینه؛

اخذ مجوز تأسیس یا خرید شرکت کارگزاری اوراق بهادار؛

پیگیری مستمر مطالبات تا حصول نتیجه؛

استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه نظیر عرضه‌های اولیه و استفاده از اعتبار با بهره پایین و یا بدون بهره؛

تشکیل جلسات کارشناسی بازار سرمایه با هدف ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها؛

تشکیل کارگروه بازار سرمایه با سهامدار عمده در جهت حمایت بیشتر از برنامه‌ها و سهام شرکت.

مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در گفت‌وگوی کوتاهی با صدای بورس به برخی پرسش‌ها درباره وضع سهام شرکت پاسخ داد. عرفان معماریان در رابطه با اینکه روند سهام «وگستر» از ابتدای سال تاکنون که در۳۴ روز مثبت و در ۱۶ روز منفی بوده است، گفت: روند کلی بازار از ابتدای سال تاکنون روند مثبتی بوده و از نظر تکنیکالی، شاخص و تک‌سهم‌ها بعد از چندین روز متوالی مثبت بودن سهام به اصلاحاتی نیاز دارند که جزو ذات بازار است و به بازار این فرصت را می‌دهد تا سهامی را که قبلا شناسایی کرده را یا اضافه کند یا پرتفوی خود را تغییر دهد که این مسئله هیچ بار مثبت و منفی برای سهم ندارد. 

فعالان بازار به صورت مداوم گزارش‌های ماهانه کدال را پیگیری می‌کنند و متوجه می‌شوند که مجموعه بازدهی مورد انتظارشان را خواهد داشت یا خیر.

معماریان وضعیت سهام «وگستر» را تا پایان سال ۹۹ را اینطور پیش‌بینی کرد: ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد. یکی از روش‌ها، خالص ارزش روز دارایی‌های شرکت است اما برخی به جای دیدن ارزش، روند شرکت را مدنظر قرار می‌دهند و اگر این  شاخص مد نظر باشد، می‌بینید که شرکت روند صعودی داشته و امکان دارد فاصله NAV  و قیمت بازار را پر کند اما در هر صورت مسائل متعددی از جمله روند بازار و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بر روند شرکت اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل «وگستر» در رابطه با تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت نیز گفت: دارایی شرکت «وگستر» عمدتا دارایی‌های شرکت‌های بورسی است، سرمایه شرکت نیز سرمایه پایینی است و شرکت از بدو تاسیس فقط در سال ۸۶ افزایش سرمایه داشت که هم‌اکنون به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است. از آن پس شرکت هیچ افزایش سرمایه‌ای نداشته و مطالعات افزایش سرمایه شرکت در سال‌های اخیر مطرح بوده که گزارش‌های متعددی در رابطه با افزایش سرمایه به هیئت مدیره ارائه شده تا هیئت مدیره در رابطه با آنان تصمیم‌گیری کند.

مدیرعامل «وگستر» همچنین در رابطه با ادعای شرکت ترنیان برای دریافت خسارت و شکایت از شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان چنین گفت: شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در تابستان ۹۵ املاک مازاد و راکد خود را به شرکت ترنیان سهم واگذار کرده بود و با منابعی که از آن محل به دست شرکت رسید، اقدام به تسویه بدهی‌ها و کاهش هزینه‌های مالی شرکت کردند.

در این میان، یکی از املاک ۶ گانه که واگذار شده بود، منجر به انتقال سند نشد، زیرا سند ملک مورد نظر شرکت ترنیان به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز واگذار نشده است. به این دلیل شرکت ترنیان مدعی بود که اظهارنامه قضایی برای شرکت وگستر فرستاده که می‌تواند بر صورت‌های مالی و درآمدی و هزینه‌ای شرکت اثرگذار باشد و طبق صلاحدید هیئت رئیسه شرکت، مجمع شرکت با تنفس کوتاهی به این موضوع رسیدگی خواهدکرد.

در انتها مدیرعامل شرکت ضمن تشکر از سهامداران تاکید کرد که رقم ادعا شده رقم قابل توجهی نیست و این مسئله حل خواهد شد.

کد خبر 414006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =