تلاش برای بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای

️وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: گفت‌وگو بین شرکای اروپایی برجام، ایران، چین و روسیه به طور دوجانبه و بین سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای بازگشت کامل ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای به طور جدی ادامه می‌یابد.

به گزارش صدای بورس، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی ملموس نبودن نتایج تلاش‌های فرانسه برای متقاعد کردن تهران در عمل به تعهدات برجامی از جمله در چارچوب مکانیزم حل اختلاف، بدون کوچکترین اشاره به نقض تعهدات شرکای اروپایی برجام اظهار کرد: ما کاملا" به برجام که در معماری جهانی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ضروری بوده و تنها راه تامین ضمانت‌های مربوط به ماهیت کاملا" صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، متعهدیم.

به نقل از تارنمای وزارت خارجه فرانسه، «اگنس ون در مال» افزود: به همین سبب، ما به همراه شرکای اروپایی (برجام -E۳) ، ساز و کار حل اختلاف‌ را در چارچوب دقیق توافق که فضایی به منظور دستیابی به راه‌حلی برای حفظ برجام است، در ۱۴ ژوئن امسال (۲۴ خرداد) راه‌اندازی کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه تاکید کرد: این گفت‌وگو بین شرکای اروپایی برجام، ایران و چین به طور دوجانبه و نیز بین سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای بازگشت کامل ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای به طور جدی ادامه می‌یابد.
او مدعی شد: ما از آخرین گزارش سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اجرای برجام اطلاع داریم که تداوم نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران را تائید می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گزارشی ویژه در زمینه همکاری نکردن ایران تحت تعهدات شفاف‌سازی و تائید آن منتشر کرده است. ما نگران مشکلات گزارش شده از سوی آژانس برای هدایت بازرسی‌هایش هستیم.

ون بدون اشاره به بی‌تعهدی اروپا به وظایف خود در قبال برجام، افزود:‌ در ارتباط با شرکای خود، از ایران می‌خواهیم که به طور کامل و فورا" با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و حمایت خود را از کار تخصصی و بی‌طرفانه آژانس را بار دیگر اعلام می‌کنیم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۱۶ خرداد در گزارشی که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار داده، اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.
در این گزارش همچنین آمده، ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا ۳۱ اردیبهشت به ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم رسیده بود.
آژانس پیش از این میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا ۳۰ بهمن سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۰ کیلوگرم گزارش کرده بود.

ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ اجازه ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. از سوی دیگر در برجام پیش بینی شده بود که ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصد را ندارد. در گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، ایران اکنون به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد.

منبع : ایرنا

کد خبر 413913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =