۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲

ضرورت افزایش حجم معاملات سکه 

علیرضا سلیمانی ، سرپرست معاملات آتی کارگزاری تامین‌سرمایه نوین
ضرورت افزایش حجم معاملات سکه 

بازاری که در گذشته برای سکه وجود داشت، بازار سنتی و فیزیکی بود. سازمان بورس تصمیم گرفت در کنار بازار سنتی، بازار آتی سکه و در ادامه بازار گواهی سپرده سکه طلا را به عنوان بازاری شفاف در بورس‌کالا ایجاد کند که خریدار و فروشنده، قیمت و حجم معاملات کاملا معین باشد .

همچنین در سال ۸۷ معاملات آتی شکل گرفت که حجم معاملات مناسب و بازاری نسبتا قدرتمند داشت، اما از آنجایی که تغییرات قیمتی سکه در بازار داخلی بیشتر متاثر از قیمت ارز بود و به نوعی تاثیر قیمت ارز بیش از قیمت جهانی طلا ( اونس ) است (در واقع باید  برعکس باشد )، همین مساله باعث شد که به دلیل دورنمای نامتعادل بازار ارز در سال‌های گذشته، شائبه جهت‌دهی به بازار سکه پیش آید که متولیان اقتصادی در نهایت حکم به بسته شدن این بازار در سال ۹۷ دهند. ولی در واقع این تصمیم، انتظارات مقامات دولتی را مبنی بر کنترل رشد قیمت سکه را برآورده نکرد.

در سال‌های اخیر با همراهی بانک‌های عموما دولتی سابق و با ایجاد انبارهای نگهداری سکه، بازار گواهی سپرده سکه طلا راه‌اندازی شد. می‌توان گفت گواهی سپرده معادل همان بازار فیزیکی و در بازار شفاف بورس ایجاد شده است. ضمنا در ادامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF طلا  که ۷۰ درصد پرتفوی آنها گواهی سپرده سکه طلا بود، در بورس با تعداد زیادی سهامدار حقیقی و حقوقی تاسیس شد که هر تغییری در بازار گواهی سپرده طلا منافع این سهامداران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد .

اخیرا به دلیل نوسانات غیرعادی در بازار سکه، فاصله قیمتی بین بازار گواهی سپرده و بازار نقدی افزایش یافت که به خاطر کم بودن حجم معاملات در این بازار ایجاد شده است . برای ساماندهی موضوع باید حجم معاملات در این بازار افزایش پیدا می‌کرد. ولی این مورد هنوز محقق نشده و حلقه مفقوده در این مسیر همین مساله است . پیشنهاد می‌شود با افزایش ظرفیت انبارهای گواهی سپرده و حتی ورود انبارها و حقوقی‌های جدید، فاصله قیمتی با بازار نقدی به حداقل رسیده که تحقق آن می‌تواند مبنا و مرجع قیمت‌گذاری سکه قرار گیرد؛ همچنین سیاست‌گذاری کلان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید از این طریق اعمال شود .

  • هفته نامه ۳۵۴ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 413806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =