۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

روانشناسی معاملات را دریابیم

ثروتمند شدن بدون تحلیل و رایگان !

در کشور ما و با حضور بازارهای مالی، پول در آوردن کار بسیار راحتی است؛ فقط باید اصول آن را یاد بگیرند.
ثروتمند شدن بدون تحلیل و رایگان !

 شاید بتوان این موضوع را به جرات بیان کرد که در طول تاریخ اقتصاد کشور ما،اتفاق نیفتاده که در هیچ دوره‌ای مانند ماه‌ها و هفته‌های اخیر جمعیت زیادی از افراد عامی سعی در کسب اطلاعات و آگاهی در مورد مسائل مالی از جمله بازار سرمایه و مباحث مربوط به بورس داشته باشند.

ورود بی‌سابقه مردم به بورس همچنان که نقدینگی‌های کوچک و بزرگ مردم را به سمت این بازار سرازیر کرده، باعث شده افراد بسیاری با سطح پایین اطلاعات وارد این بازار شوند. این موضوع مذکور به نوعی خطر برای این بازار و همچنین نوسهامداران بدل شده است .آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح در شرایط فعلی تاثیر مهمی بر ورود موثر افراد و حفظ منافع و سودآوری آن‌ها دارد.
در گفتگویی با محمدرضا ماجد مدیر "مدرسه موفقیت کار برای زندگی"، به بررسی اثر اطلاع‌رسانی صحیح و جای خالی آموزش‌های کاربردی برای ورود موفق و ماندگار افراد جدید به بازار سرمایه پرداختیم .

هدف از راه اندازی مدرسه موفقیت کار برای زندگی چه بود و فعالیت هایی آن چیست ؟
مدرسه موفقیت کاربرای زندگی با هدف ارتقا و آموزش مهارت‌های زندگی ، وارائه دانش مالی، برای بیش از ده‌ها هزار نفر را با شعار “عشق بی چشم داشت ” فعالیت می کند . خدمات بسیاری از این مدرسه به صورت رایگان و یا با هزینه‌های اندک ارائه می‌شود.هدف اصلی مدرسه موفقیت آموزش پاک و کاربردی به اقشار مختلف جامعه است.از سال‌ها پیش دغدغه‌ای در تجربه فردی داشتم و همواره شاهد آن بودم که مردم مختلف در دو زمینه راه و رسم زندگی و کسب و کار و ثروتمند شدن ضعف دارند. برای انجام رسالتی که همواره آن را جزو اهداف زندگیم به دوش می‌کشیدم ، در سال ۸۸ مدرسه موفقیت را برای آموزش زندگی، هنر کسب و کار و موفقیت مردم راه اندازی کردم. ارتقای مهارت‌های زندگی و کسب و کار یکی از نکات مهمی است که در این کلاس‌ها و این مدرسه به آن پرداخته می‌شود.هدف ارتقای مهارت‌های زندگی و کسب و کار است که در این زمینه توانستم ۷۰۰ سخنرانی رایگان در کتابخانه ملی ایران در حوزه موفقیت و علم زندگی برگزار کنم و به علاوه بیشتر از ۲۲ دوره موفقیت مالی و آموزش در این مدرسه برگزار شده و بیش از هزاران نفر نیز در این مدرسه تربیت شده‌اند که در حال حاضر این افراد در بازارهای مالی از جمله بورس مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند.

مدرسه موفقیت کار برای زندگی با بیشمار آموزشگاه‌های موجود چه تفاوت هایی دارد؟
حُسن دوره‌های مدرسه موفقیت کار برای زندگی این است افرادی نیز که حتی قصد ورود به بورس و بازارهای مالی را ندارند و آشنایی چندانی هم با این بازارها ندارند با چنین آموزش‌هایی خود به خود ترغیب شده و وارد این بازارها می‌شوند. در این کلاس‌ها افراد علاوه بر اینکه با اصول بازارهای مالی مثل بورس آشنا می‌شود، هنر ثروتمند شدن و داشتن ذهن ثروتمند را می‌آموزند. در واقع کلاس‌های مدرسه موفقیت کار برای زندگی به افراد یاد می‌دهد که چطور کار کنند که پول برای آنها کار کند نه آنها برای پول! می توان گفت مدرسه موفقیت کار برای زندگی جزو معدود و یا شاید تنها آموزشگاه‌هایی است که علم مالی را با اصول روانشناسی همراه کرده است، هرگز به دنبال تبلیغات برای کلاس‌های آموزشگاه نبودیم چرا که آموزش ما رایگان و یا به ارزان‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و هدف رشد و توسعه مالی همه افراد است.

آیا کلاس‌های آموزشی که این روزها بازارشان بسیار گرم شده، می تواند نوسهامداران را برای موفقیت در این بازار داغ آماده کند؟
دوره‌های آموزشی مالی که در ایران برگزار می‌شود دوره‌های تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی امواج و پیش‌بینی قیمت‌ها کاربرد دارد یکی دیگر از دوره‌های رایج، ‌تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی است که در حقیقت این دوره‌ها برای افراد تازه وارد که هیچ اطلاعاتی از این فضا ندارند و تنها به قصد خرید و فروش وارد می‌شوند بی فایده است. زمانی که در کلاس‌های جان‌مورفی پایه‌گذار تحلیل تکنیکال کلاس می‌گذراندم در آخر دوره ایشان جمله‌ای گفت که به راستی خلاصه تمام دوره‌های آموزشی است.جان مورفی گفت" تمام تحلیل‌های دنیا، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال فقط ۱۷ درصد موفقیت را شامل می شود در واقع ۱۷ درصد موفقیت یک معامله‌گر به وسیله تحلیل تکنیکال شکل می‌گیرد و ۸۳ درصد دیگر در مدیریت سرمایه و روانشناسی معاملات است". مدیریت سرمایه، ریسک روانشناسی معاملات و روانشناسی معامله‌گر در دوره‌های موفقیت مالی مدرسه گنجانده شده است. سعی کردیم در دوره‌ها به ارزیابی باورهای افراد، مهندسی ذهن و ابزارهای کاربردی تکنیکال و فاندامنتال با نگاه‌ کندال خوانی را داشته باشیم و با توجه به این مسائل بتوانیم ذهن بازار را بخوانیم. پایه‌ها یعنی عواملی که پس از آن قیمت‌ها شکل می‌گیرد و قیمت ها را رقم می زند. در واقع با آموزش پایه‌ها افراد یاد می گیرند که به سمت مدیریت ریسک و مدیریت دارایی‌ها و سرمایه بروند که بسیار مهم است. البته پس از آموزش تمامی این مسائل باید به سمت روانشناسی معاملات و استراتژی‌های سود و سرمایه گذاری‌های خاص رفت.

چرا همه باور دارند که پول درآوردن سخت است؟
آرزوی بزرگ من این است که همه افراد و جوان‌هایی که فکر می‌کنند ثروتمند شدن موضوع خیلی سختی است و پول درآوردن را یک معقوله غیرممکن می‌دانند، به نقطه‌ای برسند که درک کنند مهارت‌های ثروتمند شدن، مهارت‌های قابل یادگیری است در واقع الگوبرداری از افراد ثروتمند، روانشناسی معاملات و مدیریت سرمایه در جهت ثروتمند شدن، خیلی مهم است در این رابطه باید گفت حتی بدون تحلیل هم راه‌هایی وجود دارد که ما را ثروتمند می‌کند! مطالعه مقاله "افراد موفق در بورس" می تواند مفید باشد.

در شرایط فعلی که افراد بسیاری هر لحظه به جمعیت بازار سرمایه اضافه می‌شود، نقش آموزش چیست؟
حلقه مفقوده بازار بورس، کمبود آگاهی و آموزش است اگر آموزش ابزار لازم برای ثروتمند شدن در کشور فراهم ‌شود این جمعیت با دید باز وارد بازار می‌شوند و احتمال متضرر شدن آن‌ها کمتر می‌شود.به نظر می‌رسد آموزش‌های امری و دوره‌هایی که در حال حاضر در کشور ارائه می شود به هیچ وجه آموزش‌های کامل و کاربردی نیست. تمامی آموزش‌هایی که به افراد مبتدی برای وارد شدن در این بازار ارائه می‌شود، آموزش‌های تکنیکال، فاندامنتال و در واقع آموزش‌های تحلیلگری است ولی امروز جامعه مشتاق ورود به بورس آموزشی می‌خواهد که به سهامدار یاد بدهد ابزارهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری را بشناسند. اشخاص باید با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوند و آگاهی‌ لازم برای به دست آوردن ثروت را دراین بازار یاد بگیرند. آموزش باید مبتنی بر تولید ثروت باشد در صورتی که آموزش‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود همگی مبتنی بر تحلیل است ولی باید آموزش ذهن ثروتمند و یادگیری مشارکت در خلق ثروت در اولویت آموزش قرار گیرد.

در شرایط فعلی بازار افراد بسیاری تحت تاثیر تبلیغات قصد ورود به بورس دارند و تصور می‌کنند که با وارد شدن به بورس یک شبه ثروتمند می‌شوند چه پیغامی برای این افراد دارید؟
در بورس، سهامدار آگاه کم داریم.سهامدار کافی است با قوانین بازار آشنایی داشته باشد و نهادها و ابزارهای این بازار را بشناسد و پولش را در جای صحیح سرمایه‌گذاری کند. سهامدارانی که حتی فرصت یادگیری و آشنایی با این مفاهیم را ندارند باید بدانند که از طریق نهادهای مالی مثل صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری و معامله کنند.

بسیاری از افراد نگران امنیت این صندوق‌ها هستند، این نگرانی را چگونه توجیه می‌کنید؟
دارایی‌هایی که به این صندوق‌ها واگذار می‌شود جزو دارایی‌های شرکت محسوب نمی‌شود در واقع پولی که افراد به صندوق می‌دهند صندوق مجاز است که فقط با آن پول سهام و اوراق خریداری کند. به نوعی اگر در شرایطی که به نظر غیرممکن است و تا به حال نیز دیده نشده که چنین اتفاقی رخ دهد، این شرکت‌ها ورشکسته شوند پول افراد جزو دارایی آن‌ها محسوب نمی‌شود و هیچ خطری هم آن را بر خلاف بانک‌هایی که ورشکسته می‌شوند، تهدید نمی‌کند. این شرکت‌ها نمی توانند با سرمایه افراد به جز سهام چیز دیگری بخرند یا این پول را صرف هزینه‌های شرکت خود کنند.البته تا به حال هیچ سابقه‌ای از ورشکستگی صندوق‌ها وجود نداشته است پس بنابراین این صندوق‌ها جایی امن با بالاترین حاشیه سود برای افراد هستند و نگرانی موجود بی مورد است.

برای کسانی که می‌خواهند هم اکنون از فرصت‌های موجود در بورس استفاده کنند چه توصیه‌ای دارید؟
اگر طی ۲۰ سال گذشته یک ارزیابی انجام دهیم متوجه می‌شویم که در همه زمینه‌های سرمایه‌گذاری مثل خرید زمین، ملک، ارز و سپرده‌گذاری در بانک‌ها، بازدهی به اندازه بورس افزایش نداشته است.البته شاخص بورس از بهترین این سرمایه‌گذاری‌ها مثل طلا؛ ده‌ها برابر بهتر عمل کرده است!در واقع سرمایه‌گذاری در بورس به گونه‌ای است که وقتی سهمی می‌خریم به نوعی زمین آن کارخانه، ساختمان، سود، تولید و غیره آن کارخانه را نیز سهیم می‌شویم ولی در سرمایه‌گذاری‌های دیگر مثل خرید ملک که یک نوع سرمایه‌گذاری ثابت است، استهلاک، فرسایش و غیره نیز شامل می‌شود. بنابراین باید به آحاد مردم گفت در سطح دنیا نیز سرمایه‌گذاری در بورس یکی از اولویت های برجسته مردم است .باید به این سهامداران توصیه کرد که بازارهای سهام هم ریسک بسیار سنگین به همراه دارد در واقع همین ریسک بالا است که باعث سودها و زیان‌های بالا می‌شود به همین دلیل باید با علم و آگاهی وارد این بازار شد.
بر این اساس در مدرسه موفقیت به افراد عادی آموزش می‌دهیم که سرمایه‌گذاری و ثروتمند شدن نیازمند ساختن یک ذهن ثروتمند برای آحاد مردم بوده و هست نه آموزش تحلیلی که سهامدار نیازی به آن ندارد، در شرایط فعلی نیازمند چنین آموزش‌هایی هستیم که به شدت جای خالی آن‌ها در بازارهای مالی حس می‌شود.

  • هفته نامه ۳۵۴ اطلاعات بورس، صفحه ۹
کد خبر 413799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =