۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
اندر پیچ و خم صدور کد بورسی

پس از رشد عجیب بورس و افزایش قیمت سهام در سایه جهش دلار و ضعف بازارهای موازی، استقبال گسترده مردم از این بازار به هجوم برای گرفتن کد بورسی منجر شد. اما زیرساخت‌های موجود پاسخگوی حجم زیاد تقاضا برای صدور کد بورسی نبود. بنابراین، در کنار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کارگزاران، بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت نیز وارد معرکه صدور کد بورسی شدند. حتی برخی شرکت‌های خصوصی با معرفی اپلیکیشن‌های ویژه به این گروه پیوستند تا باری از دوش نهادهای مسئول صدور کد بورسی بردارند.

صدای بورس- با وجود تلاش مسئولان برای سهولت صدور کد بورسی و تسهیل روند اجرایی آن، اما تعداد زیاد متقاضیان، وجود هزینه‌های پیدا و پنهان صدور کد بورسی و روند نسبتا دشوار احراز هویت (عمدتا برای کسانی که با بازار سرمایه آشنایی ندارند) در کنار اضافه شدن ۴۹ میلیون سهامدار بالقوه «سهام عدالت» موجب شد تا برخی کارشناسان، پیشنهاد استفاده از کد ملی به جای کد بورسی را مطرح کنند.

علی جبل‌عاملی، عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین در ارتباط با استفاده از کد ملی به جای کد بورسی و اینکه بر اساس بخشنامه سال گذشته سازمان بورس که عملا  اجرایی نیز نشد، در خصوص آموزش اشخاصی که مایل به گرفتن کد بورسی هستند، توضیح داد: در مورد استفاده از کد ملی به جای کد بورسی با در نظر گرفتن این دستورالعمل باید گفت، در حال حاضر استفاده از کد ملی به جای کد بورسی تنها معطوف به خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله مانند واحدهای صندوق دارا یکم یا ابزارهای مشابه است که با هدف مشارکت حداکثری مردم پیشنهاد و اجرایی شده است و عملا مخصوص کسانی است که از بازار فاصله دارند و یا فرصت و دانش کافی در اختیار ندارند. گرچه خریداران این صندوق‌ها بعضا از افراد فعال بازار هم بوده‌اند.

اما در حال حاضر با توجه به استقبال بسیار خوبی که از سرمایه‌گذاری در بورس صورت گرفته و نیازی که به آموزش افراد وجود دارد، برگزاری دوره‌های آموزشی حتی به صورت آنلاین لازم به نظر می‌رسد. به طور کلی نباید منکر نیاز به آموزش نوسهام‌داران شد که می‌خواهند به صورت مستقیم وارد بازار شوند. به همین علت لازم است که به سهامداران جدید آگاهی و آموزش داده شود تا افراد با جوزدگی خرید و فروش نکنند و شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری را مد نظر قرار دهند. در حال حاضر آموزش سرمایه‌گذاران بسیار مهم است چرا که با توجه به این حجم بالا از استقبال و ورود نوسهامداران به بورس، باید آموزش را به شکلی اجرایی کرد که راه‎های میانبر، دور زدن آزمون‌ها و صحت در اجرای دوره‌ها مد نظر قرار گیرد، در غیر این صورت اگر این فرآیند به خوبی انجام نگیرد، به جای یک مزیت می‌تواند به یک نقطه ضعف بدل شود و بهتر است که اصولا اجرا نشود.

او ادامه داد: این یک اقدام پسندیده‌ای است که به منظور مردمی‌تر شدن بورس در عرضه‌های اولیه‌، ETFها، اوراق و سبدهای سرمایه‌گذاری بتوان از کد ملی به جای کد بورسی استفاده کرد و در آینده بتوان برای همه افراد دارایی‌ها را از کد بورسی به کد ملی منتقل و متمرکز کرد و کلیه فرآیندهای مربوطه مانند احراز هویت و ثبت تغییرات نیز از طریق سامانه سجام صورت پذیرد.

جبل‌عاملی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های مشابهی در سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد، گفت: در ایالات متحده آمریکا که درصد بالایی از مردم به نحوی به فعالیت در بورس مشغول هستند، معمولا افراد غیرمتخصص بر اساس آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده به سمت خرید سبد‎ها و استفاده از توان شرکت‎های مشاور سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در صندوق‎ها رفته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان به جای محدودیت‌های بیشتر، مردم را به وسیله آموزش و فرهنگ‌سازی، تشویق به سرمایه‌گذاری بهتر و صحیح‌تر کرد.

در همین حال، یک سرمایه‌گذار خارجی درباره روند صدور کد بورسی در بازار سرمایه آلمان گفت: در بورس آلمان چیزی به نام کد بورسی نداریم. استفان کیله درباره روند ورود نوسهامداران به بورس فرانکفورت گفت: روش کار خیلی ساده است، به ویژه با وجود کارگزاران آنلاین. ابتدا یک حساب آنلاین افتتاح می‌کنید. روند احراز و تایید هویت به سرعت انجام می‌شود. پس از آن، یک «کد دسترسی» به شما داده می‌شود و شما می‌توانید از طریق بانک یا کارت اعتباری، پول را به حساب کارگزارتان واریز و خرید و فروش سهام را آغاز کنید. نکته جالب اینکه، سود سهام شرکت‌ها نیز از طریق همین حسابی که نزد کارگزاری باز کرده‌اید، به شما پرداخت می‌شود. به بیان دیگر، پرداخت سود سهام و غیره به صورت خودکار و از طریق حساب کارگزاری شما انجام می‌شود.

کد خبر 413797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =