«ایران مال» هم بورسی می شود

یک مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، از احتمال عرضه سهام «ایران مال» در بورس تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش صدای بورس به نقل از اقتصاد بیدار، وی درباره عرضه ایران مال در بورس گفت: ایران مال درخواست IPO داده و درج نماد هم شده، اما عرضه اولیه آن مشروط به الزاماتی است که هیئت پذیرش برای آن در نظر می گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در صورتی که کرونا کنترل شده و ایران مال بتواند به صورت فعالانه راه‌اندازی شود، به نظر می رسد تا پایان سال ۹۹ شاهد عرضه اولیه آن باشیم. با این حال این موضوع به شدت اهرمی است و می تواند نتیجه خوب و به همان اندازه ریسک به همراه داشته باشد.

این منبع آگاه درباره مالکیت بانک آینده بر ایران مال گفت: بیش از ۹۰ درصد از ایران مال در اختیار بانک آینده است که با ارزش حدود  ۳۲ هزار میلیارد تومان در صورت مالی سال ۹۸ بانک آینده هم قیمت خرید درج شده است.

وی افزود: البته سرمایه ایران مال در زمان انتقال، ۱۰ هزار میلیارد تومان بود اما بانک آینده ۲۲ هزار میلیارد تومان بیشتر پرداخت کرد به دلیل اینکه پروژه ارزشمندی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این ۳۲ هزار میلیارد تومان، ایران مال از تسهیلات بانک آینده هم استفاده کرده، بنابراین اینکه ایران مال را ارزش گذاری کرده و مبلغ به دست آمده را از این ۳۲ هزار میلیارد تومان کسر و مابه التفاوت را سود بانک آینده بدانیم، اشتباه است.

وی تسهیلات مالی را نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و ادامه داد: هزینه تمام شده ایران مال برای بانک آینده علاوه بر ۳۲ هزار میلیارد تومان خریدی که در صورت مالی ثبت شده و تسهیلات مالی که شارژ شده کمتر از ۶۵ هزار میلیارد تومان نیست.

این منبع آگاه در خصوص ارزش روز ایران مال گفت: آخرین ارزش روز ایران مال که حدود دی ماه سال ۹۸ توسط کارشناسان تعیین شده، بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که اکنون این رقم را می توان بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. اگر عدد تمام شده ایران مال را ۶۵ هزار میلیارد تومان و ارزش روز این شرکت را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، سود خوبی نصیب بانک آینده می شود. این در حالی است که این تنها یکی از پروژه های بانک آینده بوده و این بانک پروژه هایی مانند فرمانیان را نیز در دستور کار دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: نکته بعدی این است که بانک آینده در حال حاضر چهارمین بانک از لحاظ حجم سپرده بوده و پتانسیل خوبی در دارایی دارد، از این رو بعد از نقد کردن این دارایی هم می تواند پتانسیل خوبی داشته باشد. البته به طور کلی چشم‌انداز صنعت بانکداری را مثبت می دانیم. درواقع زمانی که سود سپرده بانکی کمتر از تورم باشد، سیستم بانکی زیان نمی بیند.

این منبع آگاه همچنین درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر سهام بانکی‌ها گفت: بدون شک این اتفاق تاثیر مثبتی بر سهام بانکی‌ها دارد، چراکه هزینه قیمت تمام شده پول کاهش و بافرض عدم کاهش نرخ تسهیلات، یک مزیت مناسب برای سودآوری ایجاد می کند.

کد خبر 413752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =