توزیع سود از طریق سجام

فهیمی: به سهامداران توصیه می‌کنیم، با حضور در مجامع عادی سالانه شرکت‌ها از مسئولان مجمع بخواهید که سود شرکت‌ها را از طریق سامانه سجام بین سهامداران توزیع کنند. در حال حاضر هیچ الزام قانونی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس، بیش از ۸۳ هزار مخاطب سامانه «فارس من»‌ با ثبت موضوع «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» خواستار پیگیری این موضوع توسط خبرنگاران و پاسخگویی مسئولان مربوطه شده‌اند.

تعدادی از سهامداران بورس در مورد نحوه واریز سود سهام شرکت‌های بورسی که در مجامع عمومی سالانه تصویب می‌شود، اعلام کردند برای دریافت سود سالانه سهام شرکت‌ها باید به بانکی که شرکت بورسی معرفی می‌کند، مراجعه حضوری داشته و سود سهام خود را از بانک دریافت کنیم و این باعث سرگردانی سهامداران در بانک‌ها می‌شود.

این سهامداران همچنین اعلام کردند، با توجه به اینکه سهامداران حقیقی عمدتاً دارای سهام پراکنده و خرد هستند و در نتیجه سود تعلق گرفته به آنها رقم‌های ناچیز است، در بسیاری موارد فرصت کافی برای سرگردانی در بانک‌ها و دریافت سود ناچیز را ندارند. بنابراین برخی از سهامداران از دریافت سود ناچیز سالانه خود صرف‌نظر می‌کنند و این سود به شرکت بورسی یا اصطلاحاً به ناشر بورسی برگشت داده می‌شود.

این سهامداران اعلام کردند با توجه به الزام بورس برای ثبت‌نام سهامداران و به ویژه تازه‌واردان به بازار سرمایه برای ثبت اطلاعات و مشخصات در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام و اعلام شماره شبای حساب بانکی متعلق به سهامدار بهتر است سود تعلق گرفته به سهام پراکنده سهامداران از طریق همین سامانه سجام که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه مستقر است، انجام شود.

با توجه به اینکه پویش ۸۳ هزار نفری از مخاطبان در مورد لزوم واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام تشکیل شده و به دلیل لزوم ایجاد وحدت رویه برای راحتی سهامداران، حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه و سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: در حال حاضر زیرساخت لازم برای واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام مربوط به شرکت سپرده‌گذاری فراهم شده است و به محض اینکه سود سهام از طریق ناشران بورسی یا شرکت‌های بورسی واصل شود، بلافاصله به حساب ذی‌نفعان و سهامداران واریز می‌شود.

فهیمی تأکید کرد: سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان سود اوراق با درآمد ثابت و اوراق خزانه اسلامی و اوراق مشارکت دولت از طریق شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه بین ذی‌نفعان و دارندگان اوراق توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه افزود: تاکنون ۱۰ شرکت بورسی (ناشر) هم سود مجامع خود را برای توزیع بین سهامداران از طریق سامانه سجام و شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند که بلافاصله این سود با دقت بسیار بالا و در اسرع وقت بین سهامداران توزیع شده است.

فهیمی این را هم گفت: به سهامداران توصیه می‌کنیم، در مجامع عادی سالانه شرکت‌ها که شرکت می‌کنید، در آنجا از مسئولان مجمع بخواهید که سود شرکت‌ها را از طریق سامانه سجام بین سهامداران توزیع کنند.

وی گفت: در حال حاضر هیچ الزام قانونی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی وجود ندارد که سود مجامع خود را از طریق سجام بین سهامداران توزیع کنند، گرچه ترجیح بر این امر است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه همچنین در مورد اینکه برخی شهروندان اعلام کردند، برای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود مراجعه کرده و متصدی بانک به آنها اعلام کرده است، ارزش ۳۰ درصد سهام شما فقط ۴۵۰ هزار تومان است که بعد از سه روز به حساب شما واریز می‌شود، گفت: این مسئله قویاً تکذیب می‌شود و ارزش ۳۰ درصد سهام حداقل ۱۰ برابر رقم مذکور است و این مسئله صحت ندارد که بانک‌ها بخواهند سهام عدالت را از سهامداران به قیمت ناچیز بخرند. 

سخنگوی ستاد سهام عدالت تأکید کرد: ما این مساله را کنترل کردیم و از چند بانک استعلام گرفتیم و این که بانک بخواهد سهام سهامداران عدالت را ارزان‌خری کند، صحت ندارد.

کد خبر 413702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =