مافیای پنهان یا تامین منافع مردم ؟

پس از اتفاقاتی که در ارتباط با بازار سکه افتاد و اتهاماتی که در ارتباط با سلطان سکه مد نظر قرار گرفت ،قرار بر این شد که سکه  به بورس وارد شود. علت این امر محیط شفاف برای خرید و فروش در این بازار بود.

مشخص بودن خرید و فروش‌‎ها توانست به از بین بردن مافیای موجود در  این بازار کمک کند.تا قبل از اینکه سکه به بورس وارد شود سلطان‌ سکه در سال ۹۴ به سکه حباب ۳۰۰ هزار تومانی وارد می‌کرد . پس از آن با پیشنهاد بورس کالا امکان حباب دادن به سکه و  دستکاری قیمتی را از میان برداشته شد.

در معاملات بورس کالا به این علت که   خریدار و فروشنده مشخص و بازار هم شفاف است امکان بالا و پایین بردن قیمت سکه مهار شد. علاوه بر این با ورود سکه به بورس کالا، بازار در کل کشور عمق پیدا کرد چرا که قبل از آن بیشتر از ۸۰ درصد معاملات سکه طلا در سبزه میدان تهران انجام می‌شد.معاملات آتی سکه با سازوکارهایی که داشت قیمت‌ها  را منصفانه کرد. همچنین افزایش شفافیت با توجه به کشف قیمت منصفانه و انجام  معاملات در یک محیط امن و فرد   تسهیل‌کننده انجام معاملات ،از مزایای معاملات آتی بود ولی با وجود تمامی این مسائل بسته شد.

حال در شرایط مذکور ،  این پرسش ها مطرح است که معاملات گواهی سپرده به سرنوشت آتی سکه ختم می شود ؟همچنین سران ومدیران اقتصادی مسئولیت تعطیلی بازار گواهی سکه و پیامدهای ناشی از آن را، پاسخگوخواهند بود ؟دست آخر اینکه ، کمک به تعطیلی بازارهای شفاف  ازجمله  معاملات آتی و گواهی سکه  منافع مافیای  پنهان یا مردم را تامین می کند؟  

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۶
     
کد خبر 413685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =