۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

مهمان دعوت کرده اما سفره خالی است!

کفران نعمت

مشکلاتی از جنس " نبود بسترهای لازم و تغییر مقررات"خود نمایی می کند 
کفران نعمت

بازار سرمایه همچنان در صدر اخبار این روزهای اقتصاد ایران است. این صدرنشینی را تاکنون حضور هر روزه تعداد زیادی از مردمی که برای دریافت کد معاملاتی به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند، تضمین کرده است.

عطش حضور در بازارسرمایه و کسب سود، چنان بالا رفته که مردم وجود کوئید ۱۹ را نادیده گرفته و حتی در شرایط کرونایی این روزهای دنیا در صفوف به هم پیوسته در حال انجام کار خود هستند؛ البته در این بین، کارگزاران با تمهیداتی سعی در کنترل اوضاع و ارائه خدمات با رعایت موارد بهداشتی دارند. اعلام پذیرش با دریافت نوبت تلفنی ۲۴ ساعت قبل از حضور، ایجاد محیطی استریل شده در فضای آزاد، پذیرش تعداد محدود ۲۰ نفر در هر روز و... بخشی از این اقدامات است. با این حال و طبق آمار سپرده‌گذاری مرکزی تنها در ۲۶ روز اردیبهشت ماه سال ۹۹ ، حدود ۳ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر اقدام به ثبت نام در سامانه سجام کرده‌اند. 

 عوامل ولوله‌ 
" بورس" که تا مدت‌ها واژه لوکس دنیای مالی و اقتصادی بود حالا و با تبلیغات گسترده یکی از ملموس‌ترین نقاط سرمایه‌گذاری این روزهاست. اعلام خبر آزادسازی‌ سهام عدالت، پذیره‌نویسی صندوق‌های‌ETF  دولتی با  تخفیف ۲۰ درصدی، کاهش دوباره سود بانکی و عرضه اولیه  ۱۶ شرکت تا پایان سال ۹۹ در کنار وجود گروه‌های و پیج های معرفی سهام برای کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ربات‌هایی که تبلیغ سرخطی می‌کنند ولوله‌ای در بازار سرمایه به پا کرده است. در کنار این شعف حضور در بازار اما گویی مشکلاتی هم خودنمایی می‌کند؛ مشکلاتی از جنس " نبود بسترهای لازم و تغییر مقررات". 

گله مندهای قابل تامل 
 موضوع البته این بار هسته معاملات نیست یعنی مردم هنوز به هسته نرسیده با مشکلات نرم افزاری ابتدای راه دست به گریبانند. تعداد بالای متقاضیان دریافت کد سجام ،پس از آن احراز هویت و دریافت کد معاملاتی؛ موجب شده ۱۰۸ کارگزاری فعال در بازار نتوانند پاسخگوی این نیاز باشند تا جایی که شعب منتخب بانک‌ها و پیشخوان‌های دولت هم برای پوشش این حجم از ثبت‌نام بسیج شده‌اند. با این حال ،کند بودن روند کارها، کارنابلدی کارمندان بانک و پیشخوان، قطعی مکرر سیستم و.. بخشی ازگله مندی این روزهاست. البته در مقابل سهامدارانی که خوان اول را رد کرده‌اند حالا برای معاملات آنلاین خود با مشکلات قطعی سیستم، کندی ارسال  سفارشات، اعمال نشدن اردر آنها در زمان مناسب و... درگیرند.

۹۷ درصد رشد ثبت نام

اعلام کرده‌ایم تعهدی نداریم!

  • ساره صابری، خبرنگار 
  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۴
کد خبر 413682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =