ردپای سامانه معاملات در افت امروز

«نوسان در ذات بازار است». این جمله را بارها خوانده و شنیده‌ایم. اما گاهی نوسان‌های بازار باعث می‌شوند که به «ذات بازار» شک کنیم.

صدای بورس- افت وخیز و نوسان شاخص اگر به دلیل رفتارهای هیجانی معامله‌گران، انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها، اتفاقات پیش‌بینی نشده (فورس ماژور) و مانند آن باشند، طبیعی و قابل تحمل هستند. اما وقتی ناشی از مشکلات ساختاری در روند معاملات باشند، به راحتی نمی‌توان تحمل کرد و آن را به «ذات» بازار نسبت داد. ایرادهای سامانه معاملات بورس، یکی از این مشکلات ساختاری است.

در معاملات امروز، شاخص بورس با نزدیک به ۱۴ هزار واحد رشد از مرز ۹۸۷ هزار واحد گذشت اما با حدود ۲۹۰۰ واحد افت به کار خود پایان داد.

دو عامل اصلی برای این تغییر جهت بازار قابل شناسایی است که به ترتیب اختلال در سامانه معاملات و رفتارهای هیجانی معامله‌گران هستند. آزاد شدن فروش سهام عدالت و هراس معامله‌گران از احتمال ریزش بازار موجب شد تا در برخی نمادها (از جمله خزامیا، خگستر، وساپا و خپارس) شاهد عرضه‌های سنگین باشیم.

اما مشکلات سامانه معاملات نیز در این میان نقش پررنگی داشتند به طوری که معاملات نماد خودرو و خگستر به دلیل بروز همین مشکلات متوقف و به بعد از ساعت رسمی بازار موکول شدند.

حال پرسش این است، ایرادهای سامانه معاملات تا کی ادامه دارد و مسئول زیان‌های ناشی از آن بر عهده کیست؟ البته این پرسشی است که بارها مطرح شده و جز ابراز امیدواری و وعده از سوی مسئولان، پاسخ دیگری به همراه نداشته است.

کد خبر 413643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =