۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

نمی توان انتظار رشد های هیجانی داشت

پاتک عدالت   

شهلا حیدری ،کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
پاتک عدالت   

شاخص کل بورس تهران، از ابتدای هفته گذشته  افت ۲۲۷۰۶  واحدی تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، روی عدد ۹۳۸۵۵۷ ایستاد.

ارزش معاملات در طول هفته، از ۷۰.۲۹۰ میلیارد ریال تا ۸۸ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال در نوسان بود. همچنین ۱۳۱۷۱میلیون سهم در روز چهارشنبه معامله شد.

اما در بازار فرابورس، آیفکس  ۱۵۸ واحد عقب گرد داشت و به ارتفاع ۱۰۸۶۴  واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس از  شنبه تا چهارشنبه  در حوالی ۴۰ هزار میلیارد ریالی چرخش می کرد و در روز چهارشنبه به ۴۲ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال رسید. همچنین ۲۶۲۵ میلیون سهم در بازار فرابورس در روز چهارشنبه داد و ستد شد.

افت شاخص و همچنان  اختلال در هسته

بازار در ادامه ریزش هفته قبل، روزهای سرخ پوشی را پشت سر گذاشت. تعطیلی یکشنبه و دوشنبه نیز به رخوت شرایط بازار افزود. معاملات در روز شنبه با افت ۲۵ هزار واحدی شاخص کل پایان یافت. اختلال در هسته معاملات، اتفاق تازه ای نبود که معاملات را دچار مشکل می کرد.  البته آزادسازی سهام عدالت و اضافه شدن سهامداران جدید در آینده نیز به اختلالات سامانه دامن خواهد زد.

پس از پایان پذیره نویسی صندوق های قابل معامله دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بیش از سه میلیون و چهار صد و هشتاد و یک هزار  نفر با سرمایه گذاری بیش از ۵۸۸۶ میلیارد تومان در این پذیره نویسی مشارکت داشتند.

ارزش معاملات خرد در روز شنبه تقریبا معادل  ۱۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین شاهد خروج پول  حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط حقیقی ها بودیم. گروه های مورد توجه بازار، دارویی ها و بانکی ها بودند. پالایشی ها بیشترین  ارزش صف فروش را به خود اختصاص دادند.

افت ۳۳ هزار واحدی و تشدید خروج پول

ناگفته نماند، حقیقی ها از بانک ملت، پدیده شاندیز و حکشتی حمایت کردند.

تیر دردناک تر روز سه شنبه۶ خرداد به بازار اصابت کرد و شاخ کل با افت ۳۳ هزار واحدی مواجه شد.

سرمایه گذاری ها و پالایشی ها بیشترین ارزش صفوف فروش را داشتند. در نقطه مقابل، دارویی ها، بانکی ها و کانی های فلزی بیشترین ارزش صف خرید را به خود اختصاص دادند.

خروج پول در روز سه شنبه تشدید شد و به رقم ۸۹۰ میلیارد تومان رسید.

بانک ملت همچنان در راس نمادهای مورد حمایت حقیقی ها بود.

کاهش بارابهام

یکی از مهم ترین اتفاقات هفته، جلسه شورای عالی بورس مبنی بر سامان دهی اوضاع سهام عدالت بود. با تصمیمات این جلسه، بار ابهام ایجاد شده برای آزادسازی سهام عدالت که زمینه ساز صفوف فروش هیجانی در بازار شده بود، کاهش یافت. تعدادی از سهامداران، تصور می کردند با آزادسازی سهام عدالت، سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت به صورت خرد در بازار عرضه می شوند.

جمع آوری صفوف فروش

چهارشنبه روز تجدید قوای بازار بود و شاخص کل با رشد ۱۲ هزار واحدی به مدار مثبت بازگشت. هرچند شاخص کل هم وزن همچنان  منفی بود. در معاملات آخر هفته دوعرضه اولیه داشتیم که یکی از آنها به دلیل ابهام در اطلاعات به تاخیر افتاد. بنابراین عرضه اولیه غزر به زمان دیگری موکول شد. اما در عرضه اولیه آریاساسول به هر کد معاملاتی ۵۸ سهم در سقف قیمتی ۶۵۱۱۹ ریال تخصیص یافت.

در معاملات چهارشنبه، حمایت ها جدی تر شد و صفوف فروش جمع آوری شد.

فولاد و شستا در راس نمادهای اثر گذار بر شاخص کل بودند. خساپا با داد و ستد بیش از ۳.۳ میلیارد سهم، لقب پر حجم ترین نماد بورسی را از آن خود کرد. در فرابورس نیز ذوب با معامله ۴۵۷ میلیون سهم به صدر نمادهای پر حجم راه پیدا کرد.

شفاف سازی ابهامات سهام عدالت

ابهامات سهام عدالت ادامه داشت و حسین فهیمی سخنگوی سهام عدالت پیرامون شفاف سازی ازادسازی اظهار داشت: از دهم خرداد، هر کسی می تواند سهام خود را نگهداری کرده و از منافع بلند مدت و کوتاه مدت آن برخوردار شود و همین طور می تواند تصمیم بگیرد قسمت یا تمامی سهم خود را تا ۳۰ درصد سقفی که گفته شده را در بانک به فروش برساند.

همچنین در خصوص کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند ، مهلت اقدام  از ۸ خرداد به  ۱۵ خرداد تمدید شد ، همان روشی که در آن ۳۰ درصد ارزش ۳۶ شرکت منتقل شده به  سبد را می توانند از طریق شبکه کارگزاری بفروشند. در مورد فروش هم تفاوت این است که وقتی به بانک مراجعه می کنند ، سفارش فروش یکجای ۳۰ درصد پرتفوی داده می شود و در کارگزاری هر سهمی را که بخواهند می توانند بفروشند.

امید به تالار تابانده شد

شاخص کل در نقطه حساسی قرار گرفته و زمان اصلاح و استراحت است و نمی توان انتظار رشد های هیجانی از بازار داشت. تجدید قوا، افزایش قدرت خریداران، حمایت های حقیقی ها، و شفاف سازی ها تا حدی بازار را به تعادل بازگرداند و امید به تالار تاباند که نیاز به ثبات دارد.

  • هفته نامه ۳۵۳ اطلاعات بورس، صفحه ۲
کد خبر 413598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =