۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

آموزش سواد مالی در اروپا

عاطفه جلادتی،کارشناس آکادمی هوش مالی
آموزش سواد مالی در اروپا

«مجمع بانکداری اروپا» که خود از اعضای شبکه بین‌المللی آموزش مالی وابسته به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است، صدای بخش بانکی اروپاست. این مجمع از ۳۲ انجمن بانکی ملی و ۳۵۰۰ بانک تشکیل شده و با نزدیک به ۲ میلیون نفر فعالیت می‌کند. یکی از اهداف این مجمع، ترویج آموزش سواد مالی به روش‌های گوناگون و ایجاد درکی صحیح از خدمات مالی برای مصرف‌کنندگان این خدمات است.

«هفته پول اروپا»، یکی از ابتکارات این مجمع با هدف ارتقای آموزش و سواد مالی در میان دانش‌آموزان و جوانان توسط انجمن‌های بانکی ملی در سراسر اروپا سازماندهی می‌شود. اولین دور از این رویداد، سال ۲۰۱۵ در بیش از ۲۰ کشور اروپایی برگزار و در آخرین هفته پول در سال ۲۰۱۸، جوانانی در بیش از ۳۲ کشور تحت آموزش قرار گرفتند. پنجمین هفته پول نیز مارس ۲۰۱۹ برگزار شد.

مدیر اجرایی مجمع بانکداری اروپا بیان می‌کند: هفته پول اروپا به ما اجازه می‌دهد تجربیات ملی موفق در زمینه آموزش مالی را در اروپا به اشتراک بگذاریم. بسیاری از اعضای ما در سال‌های اخیر تجربیات خود در آموزش مالی را توسعه داده‌اند. پروژه‌های آن‌ها می‌توانند الهام‌بخش معلمان، والدین، بانکداران و افراد جوان در سایر کشورهای اروپایی باشند. برای ما روشن است که آموزش مالی می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد سالم داشته باشد.

در هفته پول چه می‌گذرد؟

در طول این هفته در سراسر اروپا، انجمن‌های بانکداری ملی برنامه‌هایی را سازماندهی خواهند کرد؛ مانند کنفرانس‌ها، سمینارها، آموزش در کلاس‌های درس، بازدید از بانک و پروژه‌های آموزشی که کودکان، معلمان، والدین و کارشناسان را درگیر می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها تنها منحصر به این هفته نبوده و در تمام سال اتفاق می‌افتند، به‌ویژه در کشورهایی که آموزش مالی در برنامه درسی مدارس گنجانده شده‌اند.

از جمله برنامه‌های موفق در این هفته می‌توان به برنامه «چالش‌ سواد مالی» برای دانش‌آموزان ۹ تا ۱۳ سال اشاره کرد که در آن مدرسه‌های شرکت‌کننده در این رویداد باید یک فعالیت با هدف ارتقای آگاهی درباره سواد و شمول مالی را برنامه‌ریزی و اجرا کنند. برنامه موفق دیگر تمرکز بر آموزش حرفه‌ای معلمان است که در آن معلمان اقتصاد برای شرکت در سمیناری با عنوان «آموزش سواد مالی-تحولات اخیر» دعوت می‌شوند. هدف از این سمینار دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی شرکت‌کنندگان است.

انجمن بانکداری اروپا خود را متعهد کرده است، هفته پول اروپا را به رویدادی ثابت در تقویم کشورهای اروپایی تبدیل کرده تا هر سال به صورت منظم برگزار شده و در طول سال‌های آینده نیز رشد و تکامل پیدا کند.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۱۶
کد خبر 413431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =